Ultima varianta a taxei auto va contine o componenta noua referitoare la cantitatea de emisii de dioxid de carbon a unui autovehicul pe kilometru, anunta HotNews, citand surse guvernamentale. Aceasta a treia varianta a taxei auto, pe care Executivul intentioneaza sa o elaboreze intr-o saptamana, va trebui retrimisa Comisiei Europene spre aprobare. Premierul Calin Popescu Tariceanu a anuntat inca de joi ca Ministerul Mediului a primit sarcina de a modifica noua forma a taxei auto pe principiul emisiilor de dioxid de carbon. Printre exemplele invocate de premier in acest sens se numara Franta si Austria. O eventuala decizie a Comisiei Europene de inchidere a procedurii de infringement va fi insa luata numai dupa publicarea actului in Monitorul Oficial.
In urma discutiilor de joi cu organizatiile de mediu, premierul Calin Popescu Tariceanu a anuntat ca Ministerul Mediului a primit sarcina de a modifica noua forma a taxei auto pe principiul emisiilor de dioxid de carbon. Nivelul acestora rezulta din mai multi factori, cei mai importanti fiind capacitatea cilindrica a motorului si consumul de combustibil.
La inceputul acestui an, Franta a introdus o taxa de poluare pentru autoturisme care este fixata in functie de emisiile de dioxid de carbon pe kilometru. Cuantumul taxei este cuprins intre 200 si 2.600 de euro si se plateste la prima inmatriculare. Nivelul de emisii de la care masinile sunt considerate foarte poluante si, in consecinta, sunt taxate mai mult, sunt cele care emit peste 160 de grame de dioxid de carbon pe kilometru. La randul ei, Austria a instituit o taxa la prima inmatriculare a autoturismelor care reprezinta pana la 16% din pretul de cumparare a acestora si este bazata pe consumul de combustibil.
CE a propus o taxa unica in toate cele 27 de state membre
In Uniunea Europeana, 18 state impun taxe la achizitionarea unui autoturism. Bazele pe care aceastea sunt platite, formulele de calcul, nivelurile, precum si scopurile pentru care sunt impuse, difera de la stat la stat. Din acest motiv, Comisia Europeana a propus, in urma unor studii ale pietei auto europene realizate inclusiv de catre experti independenti, instituirea unei taxe unice in toate cele 27 de state membre. O astfel de taxa ar urma sa fie calculata, in primul rand, in functie de emisiile de dioxid de carbon si sa se plateasca anual. Prin urmare, actualele taxe de inmatriculare, dar si taxele anuale de drum, urmeaza sa fie eliminate treptat. Propunerea se afla inca in dezbaterea forului european. Prin unificarea modelului de taxare, Comisia intentioneaza sa obtina o mai mare transparenta a pietei, competitie corecta intre producatorii si comerciantii din cele 27 de state, eliminarea dublei taxari si protectia mediului.
Taxe de inmatriculare se mai platesc in Belgia, Cipru, Danemarca, Spania, Finlanda, Grecia, Ungaria, Irlanda, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Slovenia. Aceste taxe variaza de la 7% din valoarea in Spania si 105% in Danemarca, dar numai opt dintre ele iau drept criteriu de calcul emisiile de dioxid de carbon. Pe de alta parte, aminteste HotNews, multe dintre aceste state au avut dezacorduri cu forul executiv european din cauza taxelor de inmatriculare, dezacorduri care au ajuns la proceduri de infringement, ca si in cazul Romaniei, sau chiar la actionarea la Curtea Europeana de Justitie, asa cum sunt cazurile Greciei si Finlandei.