Accidentul din 30 decembrie 2007 de la Aeroportul International Henri Coanda, in care o aeronava Boeing 737-300 a companiei TAROM a fost complet distrusa in urma impactului cu o masina uitata pe pista, a fost cauzat de autorizarea eronata a decolarii, fara a fi asigurata eliberarea pistei. Aceasta este concluzia principala a raportului privind accidentul de la Otopeni, finalizat pe 7 februarie de Comisia de Ancheta condusa de Mircea Ciuca. Responsabili pentru accident sunt patru controlori de trafic aerian care nu si-au coordonat comenzile.
Raportul ob�inut de jurnalistii de la ''Gardianul'' reda filmul accidentului �i identific� grave erori de comunicare dintre controlorii de trafic aerian �i echipa de balizaj.
Unul dintre controlorii implica�i revenise la serviciu dup� o mare tragedie personala, moartea sotului, fara sa urmeze, conform procedurilor, terapie post-traumatica. Respectivul controlor care a avut numeroase intreruperi in activitate, se spune in raportul citat, a autorizat decolarea aeronavei, fara a fi asigurat eliberarea pistei.
Mai mult, nici dupa producerea accidentului, controlorul nu a fost inlocuit, el continuand sa dirijeze traficul pe aeroport, inca o ora. Aceasta este concluzia cuprins� in raportul comisiei care a investigat accidentul aviatic soldat cu pagube de 40 de milioane de euro pentru Tarom.
Management defectuos al resurselor umane
Comisia de ancheta a sesizat managementul defectuos al resurselor umane la Turnul de Control Otopeni, care a condus la un numar insuficient de controlori prezenti in tura, precum si absenta supervizorului de echipa in sala operationala la ora producerii accidentului. Interviurile desfasurate de Comisia de ancheta cu persoanele implicate releva grave deficiente in managementul resurselor umane. Astfel, potrivit raportului, primul controlor de trafic era o persoana care revenise la activitatea de dirijare dupa o tragedie in familie (imbolnavirea neasteptata, urmata de decesul sotului). Din acest motiv, in ultima jumatate de an, respectivul controlor avusese lungi intreruperi in activitate (concedii de odihna, medicale si de recuperare). Reluarea activitatii nu a fost precedata de participarea la un program de terapie post- traumatica sub indrumarea unui specialist.
Raportul se incheie cu multiple recomandari ale Comisiei la adresa Romatsa si a Aeroportului Otopeni.