Trei avioane de linie americane urmeaza sa fie dotate cu dispozitive antiracheta, relateaza vineri cotidianul USA Today. Initiativa este parte a unui nou test al administratiei Bush menit sa combata atacurile teroriste comise cu ajutorul lansatoarelor de racheta.
Trei aparate de zbor - Boeing 767-200 - care efectueaza curse intre New York si California, vor fi prevazute cu dispozitive antiracheta in aceasta primavara, potrivit Departamentului pentru Securitate Interna, care cheltuieste circa 29 de milioane de dolari pentru aceste teste. Dispozitivele, care vor fi montate in partea inferioara a avionului, intre roti, functioneaza pe baza de senzori, montati si ei pe aparat, care, de indata ce detecteaza o racheta, lanseaza o raza de laser pentru a deturna directia acesteia.
Sistemele antiracheta au fost testate pe avioane pentru transportul marfurilor. "Este pentru prima data cand aceste sisteme au fost testate in cazul aparatelor de zbor pentru pasageri", a precizat Burt Keirstead, director comercial al companiei BAE Systems, care a creat acest dispozitiv antiracheta.
Costuri mari
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Sistemul de "bruiere-laser" pentru avioanele civile | |
| |
| |
| |
| |
|
Oficialii au subliniat ca testul nu va cuprinde si lansarea de rachete asupra avioanelor, care decoleaza de pe aeroportul international John F. Kennedy, avand ca destinatie aeroporturile din Los Angeles si San Francisco.
Desi pe teritoriul Statelor Unite nu a existat nici o tentativa de deturnare a unui avion cu lansator de racheta, Departamentul pentru Securitate Interna a avertizat cu privire la aceasta posibilitate, deoarece aceste arme pot fi achizitionate de pe piata neagra cu o suma derizorie.
Departamentul Apararii foloseste sistemul de "bruiere-laser", dar dotarea avioanelor comerciale cu aceasta tehnologie naste controverse in SUA, mai ales, in ceea ce priveste costurile de operare si intretinere.
"Daca, lunar, ne vom confrunta cu defectiuni ale sistemului, este o mare, mare diferenta", a spus Jim Tuttle, membru al diviziei de Stiinta si Tehnologie, din cadrul Departamentului Securitatii Interne al SUA. La randul sau, Keirstead sustine ca instalarea sistemului poate costa, pentru fiecare aeronava comerciala in parte, intre 500 de mii si un milion de dolari, dar nu poate aprecia ce cheltuieli implica procesul de intretinere. La randul sau, purtatorul de cuvant al American Airlines, John Hotard, a afirmat ca oficialii companiei au fost de acord sa participe la teste, in cazul in care Congresul va cere operatorilor aerieni sa instaleze asemenea dispozitive.