Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.

micul samurai europeanMasinile de teren sunt preferatele romanilor, cel putin conform statisticilor. SUV-uri sunt scumpe si consuma mult, asa ca si-au facut prima data aparitia in garajele celor cu bani. Le-au asigurat acestora confort, siguranta si, nu in ultimul rand, le-au hranit vanitatea in raport cu ceilalti soferi. Insa, alegerea bogatilor a fost dictata si de starea strazilor, pline vesnic de gropi, a zapezilor de doua-trei zile care blocheaza traficul, a baltilor din zilele ploioase care fac din orase asezari lacustre. In ultimul timp au aparut si oferte pentru clientela mai putin avuta. SUV-uri compacte, perfecte pentru strazile inguste din Europa si pentru aglomeratia din Bucuresti.
Suzuki si Fiat au dezvoltat un proiect comun din care a rezultat SX4 in varianta maghiaro-japoneza si Sedici in cea italieneasca. Linia a fost desenata de Giorgetto Giugiaro, celebrul designer care a conceput pentru Maserati, Lamborghini, BMW sau SAAB. Miza a fost realizarea unei masini 4x4 de mici dimensiuni, la preturi de cost relativ reduse. Am testat un SX4, identic aproape cu fratele de la Fiat. O varianta cu motor pe benzina de 1,5 litri, 99CP si un cuplu de 133 Nm. Dealerul BSMotors ne-a oferit ceva echipat full-option, insa doar cu tractiune fata. Asta era masina pe care o aveau pentru drive-test. Am zis ca daca un 4x2 se va descurca printr-o noua asezare rurala, sigur un 4x4 nu va avea probleme. Am pornit din centrul Capitalei spre comuna Clinceni, cu ochii pe consum. Cand m-am suit in masina, computerul de bord indica 12,5 l/100km. Asa mult? O fi de vina traficul infernal. Dupa o jumatate de ora de mers bara la bara, consumul meu era undeva la 11 litri. N-am ocolit gropile, iar suspensia s-a dovedit destul de rigida. Nu foarte confortabila, dar excelenta pentru curbe stranse, mai ales in cazul unei masini cu o inaltime ce ajunge la 1620 mm. Intr-adevar, virajele in unghi drept la 80km/h n-au clintit SX4 de pe traiectoria dorita. Din Clinceni am pornit spre Ordoreanu, un fost sat acum impanzit de vile cu un teren asfaltat la drumul mare, dar si cu sleauri pline de noroaie.
Micul samuri s-a descurcat excelent, prin noroi, pe zapada, chiar si pe camp afanat. Nici o emotie, desi era un 4x2. La fel si motorul de 1,5 litri. Eu am cronometrat o repriza de 13,1 secunde la 100 km/h, cu schimbarea vitezelor la 5500 de ture, mai mult cu doua secunde peste cifra de catalog. Frana cu ABS si EBD a functionat perfect, masina oprind de la 100 km/h fara cea mai mica emotie pe un drum acoperit de mazga. Mi-au placut oglinzile laterale mari, suprafata vitrata generoasa si chiar pozitia inalta la volan. Nu mi-a dat impresia de tractor si nici incomoditatea din Clio Symbol sau Logan. O problema la Suzuki pare ca a ramas antifonarea, zgomotul mostenit de la modele mai vechi fabricate in Ungaria nefiind eliminate la variantele noi. Cand am ajuns inapoi la dealar, consumul mediu, dupa 65 de km, era de 10,1l/100 de km. Cam mult pentru un motor de 1,5 litri pe benzina. E drept ca si stilul de condus n-a fost tocmai cel economic. Una peste alta, un coleg de breasla mi-a spus ca s-a indragostit de SX4 dupa primul kilomtru parcurs cu el. Pot sa spun ca si pe mine m-a incantat putin mai ales ca pentru scaune incalzite, airbaguri de jur-imprejur, jante de aluminiu, mp3 player, ABS, EBD, aer conditionat automat si alte gadgeturi auto pretul cu TVA ajunge undeva peste 13.000 de euro. Pentru un 4x2, de 1,5 litri. O colega de redactie se plangea ca n-are destul spatiu de depozitare si oglinda de pe parasolar nu e luminata. Se poate, dar ce mai conteaza unde-ti pui rujul daca poti sa conduci zilnic, pe unde te taie capul, un SX4 4x4 dotat cu un motor diesel Fiat de 1,9 litri si 120 CP pe care ai dat putin peste 20.000 de euro. De, mofturi de femeie. Catalin VARZARU
|