Ziua Logo
  Nr. 2660 de luni, 17 martie 2003 
 Cauta:  
  Detalii »


Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.



Nume:
Parola: 
Utilizator nou »      Parola uitata »
Memoreaza datele de autentificare?

cronica cenaclului'

29. Seara cu doua poete

Miercuri, 12 martie, 18h21. Sala Oglinzilor plina, chiar arhi-. Junetea, dominanta. Dl Marin Mincu la microfon incepe prezentarea celor doua poete, invitate ale editiei, dna Irina Mavrodin si dra Denisa Mirena Piscu. "...activitatea prodigioasa a dnei Irina Mavrodin; debut in 1970; face parte din promotia noastra, a lui Virgil Mazilescu, Mircea Ivanescu, Cezar Ivanescu; activitatea de universitar, de eseist si traducatoare i-au luat din timpul creativ; volumul Vocile, 1998, rasplatit cu Premiul Uniunii Scriitorilor, a reintrodus-o in prim-planul poeziei; de la prima carte, discurs sigur, matur, care nu se sincopeaza, nu se schimba pe parcursul creatiei sale".

18h23. Dna Irina Mavrodin, la microfon: "...sunt pentru prima oara intr-un cenaclu; un anumit tip de poezie e foarte greu sa fie in felul acesta comunicata; o prejudecata, poate; incerc s-o depasesc, aflandu-ma in fata dvs." Lectura a 13 poeme inedite.

18h33.Prezentarea Denisei Mirena Piscu, "studenta, anul trei la Litere in Bucuresti, inca nu a debutat in volum, publicand totusi in reviste"(v.pag.3). Lectura D.M.P.

18h40. Marin Mincu saluta prezenta in sala a dlor Mijurko Vukadinovic, Mihai Zamfir, a poetei Nina Vasile, "insotita de cealalta ipostaza a ei de creatie" (materna, cu copilul in brate). Punere la punct minculiana: "...dl Valentin F. Mihaescu mi-a facut in sedinta trecuta un repros cu totul neintemeiat privind asa-zisa intoleranta pe care as fi tolerat-o in cenaclu; ca n-as fi admis diversitatea stilurilor si formulelor poetice; imi reprosa intoleranta receptarii in cenaclu, atenta numai la "cuvintele acele", obscene; in realitate, asa cum s-a si spus atunci, cuvintele obscene au apartinut unor poeti din promotiile ceva mai varstnice; tinerii au reusit sa atenueze aceasta orientare falsa a cenaclului pe care am lasat-o sa dispara de la sine". Amfitrionul estimeaza prezenta in sala "a unui grup compact de cca 50 de persoane". Dl Marius Ianus e invitat sa sparga gheata.

Dl Ianus, la microfon (fireste, taiat): "...poezia celor doua autoare, foarte curata; nu incearca sa para ceea ce nu e; cele bine facute sunt bine facute, se vad limpede; cand dna Irina Mavrodin incearca sa faca poezie de gandire, greseste; poemele foarte bune, cele aproape de thanka sau haiku". Despre D.M.P.: "...s-a format putin si in cenaclul meu; poezie la fel de curata ca a dnei Mavrodin; foarte aproape de adevaratele procedee ale poeziei, de imagine, de ingenuitate, poate de fracturism; exista pericolul alunecarii spre anecdotic, nu spre filozofic, spre parabolic, ca la Mavrodin". Dupa care, atac la cronicar: "Citesc Z.l cu mare uimire, descopar acolo (in cronica - n.m.) lucruri pe care nu le-am spus, si probabil multora li se intampla la fel...".

Marin Mincu: "Este adevarat ca din cand in cand cronica cenaclului parca ar reflecta intamplari din alta planeta sau din alta sala; nu intotdeauna se suprapun lucrurile; depinde de perspectiva privirii, de viziunea poetica, s.a.m.d., dle Ianus".

Dna Stefania Plopeanu isi exprima "toata admiratia fata de personalitatea de inalta tinuta intelectuala a dnei Irina Mavrodin; nu ma asteptam sa citeasca o poezie atat de grava; atinge corzile cele mai greu avuabile; poezia dinainte tindea catre o comunicare franciscana, fara cuvinte; cuvintele ar putea fi evitate in idealul mental de poezie pe care-l propune dna Irina Mavrodin; cuvintele cauta sa comunice numai ceea ce viata noastra profunda isi propune sa comunice; prezenta animalului, a "lupoaicei", totem sacru cu care ne confundam si care ne absoarbe; e vorba de "limita", invocata in termeni de rugaciune; m-a convins si tonul grav si absolut totul; poate, poezia cea mai grava pe care domnia-sa a scris-o pana acum; in celelalte volume, dorinta de delimitare (nu de identificare cu sine) de tot ce-i grotesc, demonic, incert, de tot ce tulbura un anumit echilibru". Etc. Despre dra Piscu: "...demult doream o astfel de poezie; la prima vedere, ingenuitate pura; dar are un ecart minim foarte exact, foarte concis, care rastoarna insesizabil lucrurile, facut cu multa stiinta; felul cum rupe versul printr-un ecart minim, printr-un detaliu, pare si este ingenuitate pura; imi place foarte mult; ii doresc succes".

Dl Ovia Herbert indica la dna Mavrodin "o poezie cu radacina religioasa, foarte personalizata; simplitate si forta in acelasi timp; chestia cu animalul aduce aminte de Naum, Copacul-animal...". Marin Mincu: "...si de Un animal mic al lui Andrei Peniuc sau de Poemul-animal, al lui L.I.Stoiciu.". Ovia Herbert: "...mi-a placut foarte mult". La dra Piscu surprinde "motorul tuturor textelor" in doua versuri ale poetei: "m-am asezat doar pe o banca/am asteptat sa scriu". Considera: "avantajul unei scrieri in miniatura, incisiv, de mare naturalete; totul, ca un film bun care nu te poate plictisi; de unde-i pleaca taietura?; tehnica poemelor haiku; Basho; mi-a placut foarte mult".

Dl Octavian Soviany (contras fara mila, montat) eticheteaza seara ca "deosebit de reusita; se discrediteaza una din ideile auzite pana la saturatie, ca aici se cultiva numai un anumit fel de poezie; poezia drei Piscu e foarte omeneasca, vie, adevarata, cu mult suflet; "bestiile", "fiarele", scriu asa cum scriu dintr-o nevoie de suflet; la Urmanov si Peniuc, vibreaza o extraordinara fibra mistica, sete de lumina, de iubire si de apropiere; nu sunt niste salbatici; recurg uneori la un discurs violent; ca Elena Vladareanu scrie o poezie pornografica este efectiv de domeniul irealului...". Revenind la poemele Denisei Piscu, criticul apreciaza cuvantul cvasiliniste; starea de cvasi, egal "ca si cum", exprima indecizia intre eu/tu, fiinta/ semnul ei; n-am inventat-o eu", inchide criticul, trimitand la Gandirea slaba, a lui Vattimo. Insista: "...doua lucruri esentiale la D.M.P., somnul si veghea; poezia Denisei ii desminte pe cei care nu vad in acesti tineri decat un fel de lupi turbati". Soviany puncteaza "o anume prioritate" a dnei Irina Mavrodin in domeniul textualismului (Modernii, precursori ai clasicilor, "o carte despre textualism care a insemnat foarte mult pentru mine"), aparuta dupa Livius Ciocarlie (Negru si alb), in acelasi an cu cartea dlui Mincu, Ion Barbu, eseu despre textualizarea poetica. Lectura a ceea ce criticul numeste "niste amintiri despre Dan Laurentiu" atrage aprecierea: "Dna Mavrodin nu este doar o persoana foarte erudita, foarte inteligenta, ci si extrem, extrem de sensibila". Frapeaza in poezia-i, ce? "Simplitatea si concizia". Poemele citite? "Providentiale". Din glosa la dimensiunea mistica a poeziei Irinei Mavrodin: "...exista in poeme lumina albastra si lumina rosie, culoarea cernelii si culoarea sangelui; cerneala nu are valoare decat daca cuprinde si o picatura de sange; daca poezia cuprinde si o picatura de sange, se va transforma in lumina; daca nu, ramane literatura".

Dl Florin Atanasiu, discurs critic antisentimental, digresiv (contras demi/sec): "Poemele Denisei Mirenei Piscu nu au nevoie de punerea sub o lupa deformatoare care sa-i mutileze personalitatea textului; poezia ei e oricum, numai curata, nu; textul in sine nu este poezie in sine; impresia derularii cu incetinitorul, in maniera mai mult sau mai putin suprarealista, a unui subconstient extrem de tern; somnul, ca topos textual, de ce sa insemne altceva decat starea de somn!?".

Dna Stefania Plopeanu: "Somnul ar putea fi stare de dizolvare aparenta; de fapt coaguleaza".

Florin Atanasiu, despre Mavrodin: "Insertiunile religioase nu fac din aceasta poezie o poezie religioasa; asumare dureroasa, extraordinar de autentica a fiorului liric in textul poetic; animalul, trimitere la etimologia bruta, animus-anima; semantica a sufletului; incercare extrem de sensibila de proiectare a unei arhitecturi interioare extrem de grave; maiestuozitate oferita de fiorul mistic".

Dl Valentin F. Mihaescu (tot taiat, contras mult, re/montat): "Am facut apel la toleranta; poate nu era cazul; inseamna ca ea exista; este loc pentru tot felul de formule poetice in cenaclu; mi s-a parut ca lucrurile se duceau catre un tip de radicalism". Despre poezia citita: "Nici un fel de textualizare in poemele celor doua autoare". Marin Mincu: "Nimeni n-a spus asa ceva..."

F. Mihaescu: "Bine, spun eu... Cuvantul care s-ar putea potrivi poeziei dnei Irina Mavrodin: metafizica; seamana cu William Blake; pe aceasta formula care pleaca din real si se duce in metafizic sunt impregnate detalii ale unei unei concreteti speciale; de aici interesul; poezie profunda, grava, metafizica, nu stiu daca neaparat religioasa; animalul este chiar relatia dintre lumea fizica si lumea metafizica; poezie de calitate, mi-a placut foarte tare". Despre D.M.P.: "Obsesia somnului, ca drog, ca spatiu securizant, unde te retragi si vezi lumea altfel, cu contururi dilatate sau micsorate; tema vine din surrealism; poezie clara de notatie care configureaza un posibil univers liric datorita prezentei in plasma lexicala a temei somnului/ somniei; plecand de la Eminescu, trecand prin suprarealisti, starea de disolutie a eului auctorial in fata unui real agresiv produce poezie; cele doua poete mi-au placut foarte mult".

Dl Nicolae Radu, medic, rezident in Franta, autor al volumelor Rugaciune pentru cuvinte si Cerbul de la tufanu traznit/Jurnal african: "...mare consideratie pentru modul cum ati organizat acest cenaclu; citesc ZIUA pe Internet, n-am aderenta la cateva luari de cuvant anterioare; am avut impresia ca ma gasesc intr-un cenaclu de dadaisti; Malarme a spus ca poezia se face din cuvinte, nu din idei; poemul dnei Mavrodin despre vanitas vanitatum nu este o mare realizare poetica". Denisa Piscu? "Imagini frumoase, putine fata de numarul de randuri".

Dl Radu Voinescu (contras, montaj infidel?): "Ma apropii cu sfiala de poezia dnei Mavrodin; statura de carturar de mare suprafata, dna Mavrodin nu ne dezamageste nici prin poezie; discurs de o puternica autenticitate; versurile m-au tulburat extrem, cu toata simplitatea lor; densitate remarcabila, concentrare neobisnuita; grila de lectura, una dintre cele posibile cel mai pregnant, este legata de ideea inconstientului colectiv a lui Jung; poezia m-a facut sa cad pe ganduri si ca intelectual". Alta referinta? "Structurile antropologice ale imaginarului, configurata de Gilbert Durand; animalul omniprezent poate fi stramosul totemic; poezie pre-religioasa, acolo unde fantasmele noastre ca specie au inceput sa se aglutineze; aceste incantatii delicat violente, foarte angoasante, vin din acest fond mostenit de la stramosii mei care vedeau peste tot anima; pe dimensiunea psiho-criticii, cuvinte repetate obsesiv, cu trimitere la acest ocean de intuneric pe care-l purtam cu noi oriunde; repetitia denunta un pact fraudulos pe care omul il face rugandu-se (uneori ceea ce cerem in rugaciune este desertaciune)". La Denisa Piscu (dupa observatia: "cele doua poete comunica prin coborarea in zona profunda") comentariul retine: somnul-somn, trecere in revista a starilor de agregare ale somnului; omul este prezent; spunerea ingenua, candoarea; nimic intamplator in poezia ei; exista in Romania un foarte puternic curent in jurul acestul gen"(Haiku). Justificare a transpunerii haiku-ului in romaneste? Eminescu, Stelele-n cer...". Concluzie: "Denisa paseste cu dreptul in poezie; un poet care va avea foarte multe sa spuna in viitor". In chestiunea tolerantei/intolerantei cenacliere (fin nuantata) retin doar: "Daca vrem sa realizam ceva cu poezia pe care o gandim si o simtim, trebuie sa fim mai intoleranti; fara intoleranta (mai nuantata), drumul literaturii inainte este usor blocat".

Marin Mincu anunta sosirea din Italia a dlui Bogdan Iancu, "unul dintre primii poeti care-au debutat in cenaclul nostru". Bogdan Iancu, in sala, prea obosit de drum sa participe la discutii.

Dl Cristian Galeriu, in stilu-i gratuit demolator, comite ceea ce dna Stefania Plopeanu va taxa drept "abuz de interpretare"(in cazul poeziei dnei Mavrodin) si "lipsa de perceptie" (in analiza poemelor drei Piscu). Autoarea lucrarii Miorita - o hermeneutica antropologica reabiliteaza rigoarea actului critic, acuzand la Cr. Galeriu "indepartarea foarte tare a perceptiei de text", cu observatia "cel mai greu este sa trecem din ontologic in ontic, in realitatea care nu este a noastra", si fixeaza: "Poezia dnei Mavrodin nu e o poezie de idei, concepte, abstractiuni, ci o poezie directa, grava, profunda, personala".

Criticul-amfitrion considera "corectiile binemeritate"; inchide editia, nu inainte de-a multumi ("cu totii") dnei Irina Mavrodin "pentru tinereasca inocenta de-a se supune acestui calvar...". Miercurea viitoare? "Vom largi experimentul; pe tema generatiilor/paradigmelor, a schimbarii orizonturilor de asteptare, vor citi eseuri doi critici, Radu Voinescu si Bogdan Alexandru Stanescu".

ZIUA cu bine!

Marian DRAGHICI

A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Topmodel dupa gratii (342 afisari)
 Actrita Elena Albu a murit (306 afisari)
 Sustinatorii parintelui Calistrat sunt prigoniti (276 afisari)
 Denisa Mirena PiScu (169 afisari)
 Bordel mascat (73 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2003 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00430 sec.