Ziua Logo
  Nr. 1643 de vineri, 19 noiembrie 1999 
 Cauta:  
  Detalii »


Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.



Nume:
Parola: 
Utilizator nou »      Parola uitata »
Memoreaza datele de autentificare?

Adrian Draghici, omul din spatele caracatitei din domeniul publicitatii "outdoor"

Bumerangul Europlakat

Patronul firmei Europlakat, Adrian Draghici detine controlul cu actiuni in valoare de doar 10.000 de lei * Statul este pacalit cu sute de milioane de lei * Asociatia pentru Publicitate Exterioara din Romania este folosita de catre patronul Draghici pentru descalificarea concurentei

Dupa aproape opt ani de la aparitia firmelor de publicitate "outdoor" (afisas pe orice suport exterior) in Romania, convulsiile acestei piete se resimt inca. Unul dintre "rechinii" acestui domeniu este Adrian Costel Draghici, patron si administrator al mai multor firme de publicitate exterioara sau "outdoor", asa cum sunt denumite de catre specialistii din domeniu. Draghici a reusit in scurt timp sa detina un contract tip monopol cu RATB, desi contractul negociat in urma cu sapte ani este abuziv in conditiile pietei de publicitate. Pentru a se apara, Draghici pune bazele unei asociatii non-profit, Asociatia pentru Publicitate Exterioara din Romania (APER), in jurul careia reuseste sa adune cateva firme de publicitate "outdoor" pe care a incercat sa le manipuleze impotriva adversarilor directi. Din pacate pentru el, cei mai multi patroni au realizat la timp ce se intampla si au facut pasul inapoi, disociindu-se de actiunile vindicative ale acestuia.

Vidul legislativ - vesnicul motiv pentru fraudarea statului

In anul 1992, cu doar doua zile inainte de Revelion, directorul RATB Constantin Popescu si directorul "Universal Media Menagement" (UMM), acelasi Adrian Draghici, incheie un contract de asociere in vederea exploatarii in comun a potentialului de reclama - publicitate al RATB, pentru o perioada de 10 ani. RATB pune la dispozitie "vehicule, cladiri, stalpi de sustinere, chioscuri, panouri, cabluri electrice (!?), tonete sau orice alt mobilier stradal aflate in detinerea RATB si apte a sluji ca suport publicitar". De cealalta parte, UMM contribuie cu...experienta. Beneficiul urma sa se imparta in felul urmator: RATB 70%, UMM 30%. Directorul RATB a declarat reporterilor ZIUA despre legalitatea contractului: "La vremea aceea nu exista o lege care sa impuna licitatii publice pentru asemenea contracte". Pleasca pe care a obtinut-o Draghici s-a marit in anul 1996, cand existau legi care impuneau licitatii pentru derularea de astfel de contracte. In acelasi mod abziv si neconcurential, dupa patru ani de colaborare, beneficiul RATB a fost redus, "feliile" fiind renegociate: RATB 60%, UMM 40%. Bineinteles ca cele 10 procente pierdute de RATB la renegocierea din 1996 s-au regasit intr-un fel sau altul printr-un buzunar particular. La Oficiul Concurentei zac de mai multa vreme reclamatii impotriva acestui contract de asociare, dar nici Oficiul si nici Primaria Capitalei - ca sef al RATB - nu au facut nimic.

Caracatita Euromedia

"Euromedia" este mastodontul creat de catre Adrian Draghici pentru derutarea aparatului financiar al statului si pentru disimularea actiunilor de pe piata de publicitate exterioara. Din "Euromedia" fac parte firmele "Monopoly Media", "Tranzit Metro Media" (fosta UMM), "Europlakat", "Amerdeco" si doua firme cipriote. Draghici este implicat in trei dintre aceste firme. Capitalul social al acestui conglomerat de firme este de 180 de milioane de lei, din care Draghici participa la pierderi si castiguri cu... 0,0056%! Prosperul om de afaceri Draghici a investit in aceste firme cate 10.080 de lei. Cu toate ca firma a avut drept scop schimbarea de imagine a societatii, procedeele de abordare a afacerilor au ramas ca pe vremuri. De data aceasta insa, Primaria Capitalei a sanctionat prompt firma Europlakat, aceasta fiind avertizata sa-si darame reclamele din Bucuresti situate pe acoperisul statiilor de Metrou cat si pe zona de protectie a raului Dambovita. Aceasta abordare abuziva in domeniul publicitatii exterioare dovedeste ca asa cum a fost folosit RATB-ul, fara acordul Primariei, in acelasi fel sunt folosite Regia Apelor Romane si Metrou pentru obtinerea de exclusivitati in domeniul publicitar.

Aparitia pe piata publicitatii "outdoor" a altor firme nu a fost agreata de catre caracatita "Euromedia", care isi vedea astfel amenintate afacerile unuia dintre "brate", in cauza, "Europlakat". Firma incepea sa piarda teren in urma defasurarilor de licitatii, activitati concurentiale pentru care nu erau pregatiti. Boss-ul Draghici, membru cu trei actiuni de 10.080 lei, a fost impins in fata in calitate de presedinte al Asociatiei pentru Publicitate Exterioara din Romania (APER), cu scopul de a frana demersurile concurentei. Desi avea "o musca pe caciula", pe data de 24 septembrie 1999, Adrian Draghici avertizeaza toate agentiile de publicitate si clientii din Romania de instalarea ilegala a unor reclame publicitare si solicita tuturor sa nu lucreze cu alte firme decat ale lui. Bineinteles ca posesorii contractelor de publicitate erau rivalii firmei "Europlakat". Din pacate pentru Draghici, mai multe firme din APER nu au fost de acord cu actiunile sale denigratoare la adresa concurentei. In prezent, Draghici, in calitate de presedinte al APER, a dat in judecata Primaria Capitalei pentru anularea unei licitatii care in viziunea acestuia este ilegala. Argumentul "zdrobitor" al sefului APER a fost ca respectiva licitatia s-a desfasurat fara a fi anuntata public. Ei bine, daca Draghici ar fi citit ziarele din data de 22 februarie 1999 ar fi descoperit invitatia la licitatia pe care o contesta astazi in instanta.

Petre NITEANU

A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Procurorii au eliberat un recuperator acuzat de tentativa de omor (96 afisari)
 Bumerangul Europlakat (46 afisari)
 KGB a regizat rasturnarea regimurilor comuniste din Europa de Est (39 afisari)
 Sanitas cere modificarea legii pentru salariile asistentilor medicali (28 afisari)
 BCCOC se restructureaza dar ramane cu aceleasi servicii (17 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-1999 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00410 sec.