Intortocheate si necunoscute sunt caile luptei electorale. Si, mai ales, inselatoare. Daca dupa prima confruntare in turul intai s-a votat zdrobitor schimbarea, in turul doi lucrurile s-au mai complicat. Marea confruntare finala pare sa fi adus cu ea si o mare confuzie.
Din laboratorul de campanie al unuia dintre candidati s-a itit si a capatat statura electorala o tema concurenta schimbarii: cea a invincibilitatii. Facatorii de imagine au incercat, si au reusit, intr-o anumita masura, sa impinga in plan secund miza schimbarii, luandu-i fata cu imaginea candidatului "puternic", comparativ cu cea a adversarului"slab".
Fata de axul principal al campaniei din prima dezbatere mediatizata, reprezentat de problemele si solutiile crizei (care a produs o distantare neta de imagine intre cei doi candidati calificati), in turul doi s-a impus un al doilea ax, paralel cu primul, calat pe cele doua portrete incompatibile, de "puternic" si "slab". Stratagema mutarii atentiei de la o realitate dezavantajoasa la o imagine pastelata in culorile invincibilitatii politice a reusit: lovitura de imagine s-a produs ! Cine a spus ca limba poate fi invartita in gura oricum, ca nu are oase, nu a gresit !
Efectele acestei reusite imagologice vor atinge insa numai un anumit profil de alegatori (pe cei care voteaza emotional), cei rationali nelasandu-se inselati in a vota o plasmuire in locul realitatii. Principalul efect asupra celor doi candidati va consta in reducerea semnificativa a diferentelor de scor electoral. Probabil, aceste diferente vor fi foarte mici, ceea ce va genera contestari, dar va pastra pentru perdant sanse onorabile pentru alegerile viitoare, ceea ce nu-i putin lucru: important este si la ce scor pierzi !
|