Accidentul feroviar de la Valea Calugareasca, in care a murit o tanara de 17 ani, a fost cauzat de deplasarea casetei care face parte din mecanismul macazului, in urma desfacerii suruburilor de prindere a acesteia de catre persoane necunoscute.
Potrivit rezultatelor anchetei Ministerului Transporturilor, prezentate ieri, deraierea locomotivei si a primelor patru vagoane din componenta trenului de calatori, in data de 10 mai, a fost cauzata de desfacerea suruburilor si a piulitelor de prindere ale macazului. Potrivit Mediafax, seful Comisiei de ancheta, Laurentiu Dumitru, a explicat ca accidentului feroviar s-a produs din doua motive: neinzavorarea acului drept de contraacul curb la manevrarea macazului 9, din pozitia "abatuta" in pozitia "directa", corespunzatoare parcursului de trecere pe linia trei si patrunderea printre acul drept si contraacul curb a buzelor bandajelor rotilor din partea dreapta a locomotivei si celor patru vagoane. "Aceste lucruri s-au produs ca urmare a deplasarii casetei de inzavorare a macazului simultan cu drugul de actionare, din cauza lipsei piulitelor de la suruburile de prindere ale casetei (pe partea dreapta)", a mai spus Dumitru. El a precizat ca piulitele si suruburile de prindere au fost desfacute de persoane necunoscute, fiind gasite de organele de cercetare in timpul anchetei. Dumitru a explicat ca mecanismul de actionare a macazului are trei functii, respectiv lipirea acului de contraac, inzavorarea acului contraac si controlul electric, adica asigurarea faptul ca acul macazului este lipit de contraac. In cazul accidentului de la Valea Calugareasca, "functia de inzavorare a acului contraac nu s-a mai produs", a adaugat Laurentiu Dumitru.
Personalul CFR scapa de vina
Membrii comisiei de ancheta exclud vina personalului CFR in cazul accidentului de la Valea Calugareasca, explicand ca experimentele si testele facute la fata locului au demonstrat acest lucru. Directorul general al CFR, Constantin Manea, a declarat ca verificarile sinelor se fac zilnic.
Manea a precizat ca suruburile de prindere care au fost desfacute in acest caz sunt intr-un loc vizibil si ar fi fost observate in momentul verificarii din ziua respectiva daca ar fi fost desfacute. Totodata, prin testele facute s-a demonstrat ca in conditiile in care macazul ar fi functionat normal nu s-ar fi produs nici un incident.
Membrii comisiei de ancheta au identificat doar cauza tehnica in cazul accidentului de la Valea Calugareasca, restul problemelor nefiind in competenta lor, ci a organelor de ancheta.
Procurorii de la Parchetul Curtii de Apel Ploiesti au inceput urmarirea penala in cazul accidentului feroviar de la Valea Calugareasca, in cadrul anchetei fiind realizate experimente tehnice si fiind audiate mai multe persoane. Potrivit purtatorului de cuvant al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Ploiesti, procurorul Viorica Costea, citat de Mediafax, in cazul accidentului feroviar soldat cu un mort si patru raniti a inceput urmarirea penala "in rem", ceea ce inseamna cu privire la fapta, si nu la anumite persoane. (C.P.)