Participarea la faza a doua de modernizare a fregatelor cumparate de statul roman de la Marina Regala Britanica reprezenta un obiectiv important al firmei DESINCTO SRL, in care fusese cooptat ca actio�nar Mircea Basescu. Firma nu urmarea neapa�rat sa fie actorul princi�pal in derularea acestei afaceri. Scopul era unul marunt, acela de a acorda consultanta pentru un mare jucator interna�tional din lumea celor care construiesc nave militare. Numai ca bene�ficiile ar fi fost subs�tan�tiale din punct de ve�dere financiar, de ordi�nul milioanelor de euro.
Pentru modernizarea celor doua nave de razboi, contribuabilul roman va trebui sa plateasca suplimentar ceva mai mult de 500 de milioane de euro pentru contractul cel putin ciudat facut cu BAE Systems!
Sunt cunoscute peripetiile juridice ulterioare, niciodata insa duse pana la capat, care au implicat intermediarii presupusi ai acestei afaceri, investigatiile fiind continuate si in acest moment de catre cei de la Serious Fraud Office de la Londra care vor sa stie identitatea celui care a primit comisionul in Romania, valoarea reala estimata fiind de aproximativ sapte milioane de lire sterline.
Ceea ce este insa foarte interesant este o afirmatie facuta in urma cu ceva timp de catre Victor Blidea, fostul sef al Comandamentului pentru Operatiuni al Armatei Romane care declara pentru The Guardian ca Romania a platit pentru fregate de trei ori mai mult decat pretul normal. Mai adaugand insa o informatie care, atunci, a trecut neobservata: "Aveam atunci informatii despre fregate olandeze oferite la 20 de milioane de lire sterline bucata. (...) Erau nave in serviciu, nu nave la mana a doua. Fregatele britanice nu sunt rele, dar nu se incadreaza in bugetul fortelor navale (romane). Intretinerea lor este prea scumpa. De asemenea, a trebuit sa le echipam corespunzator, ceea ce inseamna multi bani". Prima deosebire, fundamentala, este durata de viata a navelor. In cazul fregatelor britanice, durata lor de viata, asa cum declara in 2000 Secretarul britanic pentru Aparare, era de 18 ani de la data acceptarii lor in Marina Britanica, ceea ce inseamna ca, la ora actuala, ele si-au incheiat perioada de activitate pentru care fusesera construite. In cazul fregatelor olandeze, durata de viata prezentata de constructor este de 25 de ani de la data acceptarii de autoritatile competente.
Baterii de la mama lor
A doua problema, aproape halucinanta, este sistemul de alimentare electrica a na�velor britanice. In perioada de stationare, ele trebuie sa-si incarce acumulatoarele la un sistem foarte special (400V, 60Hz) care, in acest moment, nu mai exista in Europa altundeva decat in doua porturi britanice! Cheltuielile privind persona�lul sunt realmente enorme pentru cei 205 membri de echipaj, adica 10.250.000 de euro, in conditiile in care pe navele olandeze e nevoie de doar 90 de persoane, iar costurile revin la 4.500.000 de euro. Probleme majore se pun si in cazul celor dua motoare Rolls Royce COGOG si a celor doua turbine cu acelasi fabricant, fiind vorba de generatia anilor '50 si nu este foarte clar daca ele vor fi inlocuite complet sau se va incerca mentinerea lor in conditiile in care, dupa aproximativ 5000 de ore de functionare, ele trebuie sa intre in revizie completa in doc uscat. Acesta este motivul pentru care costurile deplasarii fregatelor britanice sa fie extrem de mari. Astfel, costurile pentru combustibil, pentru fiecare zi de navigatie, sunt de 16.250 de euro (la viteza de 12 noduri), 22.750 euro (pentru viteza de 18 noduri) si de 130.000 euro (pentru viteza maxima de 25 noduri). Costurile de combustibil previzionate pentru o misiune de lupta care presupune navigatia tip de 120 de zile sunt urmatoarele: 1.950.000 de euro (viteza de 12 noduri), 2.730.000 de euro (viteza de 18 noduri) si 15.600.000 de euro (la viteza de 25 noduri). Pentru comparatie, doar la acest punct, costurile anuntate pentru navele olandeze sunt de 4.290.000 euro. Diferentele de consum sunt deci de ordinul 1/4....