Ziua Logo
  Nr. 4615 de luni, 17 august 2009 
 Cauta:  
  Detalii »
Documentar
Turismul romanesc pe vremea Elenei
-- "O fata frumoasa, cu probleme de igiena" * Asa este descris turismul autohton chiar de tour-operatori
ALIN BURTESCU - ZIUA FOTO
Publicitatea externa, atat de draga ministrului Elena Udrea, este utila numai dupa ce ti-ai rezolvat problemele la tine acasa - securitatea, igiena, serviciile, calificarea personalului, arata specialistii in turism. Romania, the Land of choice: intr-adevar, aici, turistii au de ales intre servicii proaste la preturi mari, iar managerii din bransa intre a plati cele mai mari biruri din Europa sau a pune lacatul.
Este stiut faptul ca un telespectator sau un cititor de ziare nu se omoara sa vada sau sa citeasca o reclama, dar un articol sau un reportaj critic la TV este urmarit de milioane de oameni. Turistul american, german sau francez, care a vazut un reportaj care ne descrie drept o tara cu cersetori, caini vagabonzi, hoti, cersetori sau veceuri murdare, nu va vizita Romania, chiar daca ii pui zilnic in cutia postala reclame cu "Visit Romania", este parerea unanima a marilor tour-operatori.
Reclama fara efect
Ion Antonescu, managerul unuia dintre liderii turismului romanesc, ne-a declarat ca nu crede ca reclama externa va creste numarul de turisti straini cu mai mult de 0,5%. "Strainii cu bani au avocatul lor, medicul, asiguratorul lor si agentia de turism la care apeleaza, nu vor veni in Romania dupa ce vad o reclama la televizor. Nu trebuie sa cheltuim bani in afara, nici pe jurnalisti straini, eu as invita sa ne viziteze tara numai tour-operatorii din tarile Europei, America si Canada, singurii care pot convinge un turist sa viziteze Romania. Statisti�cile arata, dealtfel, ca strainii calatoresc, in proportie de 98%, doar prin agentii de turism, pentru ca au pe cine sa traga la raspundere daca serviciile turistice nu sunt bune. Publicitatea externa este utila, numai dupa ce ti-ai rezolvat problemele la tine acasa - securitatea, igiena, serviciile, calificarea personalului", spune administratorul Marshal Turism.
Lacomia fiscului, ruina turismului
El povesteste ca atunci cand era secretar de stat a organizat mai multe excur�sii cu oameni de cultura si cu ambasadori acreditati in Romania. "Chiar de la prima excursie, la care au participat si marii nostri actori Radu Beligan, Marin Moraru, Gheorghe Dinica, am remarcat ca ambasadorii care ne-au insotit in vizita acolo nu cutezasera sa intre in toaleta, povesteste Anto�nescu. In consecinta, a fost inaintat un memoriu mi�nistrului de atunci al Culturii, Razvan Theodo�rescu, pentru renovarea a 27 de WC-uri de la manastirile si muzeele din Moldova. Memoriul a fost aprobat, dar o directoare din minister a propus WC-uri ecologice si nu s-a mai realizat nimic, nici pana in prezent. Ce mare lucru este sa amenajezi un WC public decent, iar din taxa incasata sa platesti materialele de curatire si salariul ingrijitorului? Asta este turismul romanesc - o fata frumoasa, care are nevoie de igiena", se revolta managerul.
Bulgaria nemtilor
Specialistii in turism dau Bulgaria ca exemplu pentru modul in care a rezolvat problema publicitatii negative. Licitatiile pentru privatizarea hotelurilor au fost castigate, transparent, de firmele germane care au indeplinit cele mai multe conditii (pret, bani pentru investitii, termen scurt de renovare si capacitatea de a respecta normele pentru confortul unui hotel de trei, patru sau cinci stele). Urmarea a fost ca firmele din Germania au blocat toata publicitatea negativa fata de Bulgaria, pentru ca au renovat hote�luri�le conform normelor standardelor internationale, astfel ca toti turistii din Germania si din celelalte tari europene merg pe litoralul bulgaresc, nu pe cel romanesc.
Sufocati de taxe
Cu exceptia bauturilor alcoolice, TVA-ul in Grecia este de 9%
Adevaratele generatoare ale handicapului turismului fata de cel din Bulgaria, Grecia si Turcia nu tin numai de Ministerul Turismului, ci si de cel al Finantelor. O statistica facuta in prima jumatate a anului in curs arata ca un angajator corect ajunge la situatia in care cheltuielile cu salariile reprezinta mai mult de juma�tate din totalul cheltuielilor.
"Din postura de manager de hotel, eu am taiat tot ce se putea taia din cheltuieli. Nu pot trece insa cu vederea faptul ca societatile platesc impozite aplicate la salariul brut si nu la cel net. Deci este impozit la impozit. Poate vine ministrul Pogea sa ma invete de unde sa mai scad cheltuielile", spune Antonescu.
Cifrele ii dau dreptate managerului. Toti salariatii negociaza la angajare cati bani vor primi "in mana". Restul nu-l intereseaza, practic, pe salariat, ramane in sarcina angajatorului, care trebuie sa achite darile puse de Fisc atat in carca sa, cat si cea a angajatului (CAS, somaj, impozit pe salariu). Astfel, la un salariu brut de 4250 lei (1000 euro), salariatul primeste in mana 701,4 euro in timp ce anga�jatorul plateste 582,2 euro taxe, impozite si contributii, atat ale salariatului, cat si ale angajatorului. Cifrele dezvaluie smecheria Fiscului, care ne spune ca fiscalitatea pe salarii este de 58,2%, deoarece imparte taxele la salariul brut, de 1000 de euro, nu la cel net, de 700 euro. Daca ar renunta sa ne mai arunce praf in ochi, finantistii ar trebui sa recunoasca faptul ca fiscalitatea reala pe salariile romanilor este de 83% (taxe de 582 de euro pentru ca salariatul sa duca acasa 701 euro), nicidecum de 58%. Diferenta este, intr-adevar, acolo unde o indica omul de afaceri - impozit la impozit!
Campioni la impozite
Potrivit datelor aflate in posesia noastra (vezi facsimil), fiscalitatea aferenta salariului este cu mult mai mica in tarile "concurente" pentru turismul romanesc. Daca in Romania statul incaseaza impozite in valoare de 83% din venitul net al salariatului, "finantistii" din Grecia si Bulgaria nu-s atat de lacomi (cititi "pagubosi").
Fiscalitatea este in Grecia de numai 52,5% - statul cere de la angajator 441 euro (281 in contul patronului, 160 in cel al salariatului) la un salariu brut de 1000 de euro, salariatul primind 840 euro (impozitul pe venit, intre 20% si 45%, se aplica numai pentru sumele ce depasesc venitul minim de 1000 euro lunar).
Fiscalitatea salariala in Bulgaria este jumatate din cea din Romania - 40,8%, fata de 83%. La un salariu brut de 1000 de euro, bul�garul incaseaza echivalentul a 848 euro "bani in mana", iar taxele totale achitate de angajator sunt de 346 euro. Practic, in toate tarile cu un turism dezvoltat, al carui model dorim sa il copiem, fiscalitatea este astfel gandita, incat sa nu impovareze angajatorul.
Aceeasi problema o intalnim la capitolul TVA! Ministerul Finantelor percepe 9% TVA la cazare si 19% la restaurant. In comparatie, TVA-ul in Turcia este 8% atat la cazare, cat si la restaurant, in Grecia este 9%, iar in Bulgaria se plateste TVA 7% fie ca este la cazare sau la restaurant. A treia mare problema nu mai apartine Fiscului, dar tine, in parte, tot de politica fiscala. Produsele alimentare provin din productia proprie si sunt foarte ieftine. Antalya este plina de sere, in Grecia si Bulgaria, la fel. Noi importam de la ei aceste produse cu 200% adaos..
Catalin Antohe 
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
Nemtii manajeaza Bulgaria, iar ...   de Olga Khan
A r h i v a
  Strainii ne viziteaza doar in statistici    3 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Stolojan se da la Udrea (2166 afisari)
 Rusii continua partida de sah (2136 afisari)
 Nae, capusa lui Berceanu (1814 afisari)
 Educatia Frankenstein (1604 afisari)
 Macel in primarii (1043 afisari)
 Bacau: Macelarita in plina strada de fostul iubit gelos (ATENTIE, IMAGINI SOCANTE) (2598 afisari)
 Crima de la Timisoara: Carmen facea sex pe bani pentru a-si pune silicoane! (2159 afisari)
 Serviciul de Informatii Externe al Rusiei: Semnarea Pactului Ribbentrop-Molotov a fost unica masura accesibila de autoaparare pentru Uniunea Sovietica  (2078 afisari)
 Fiica secreta a lui Joe Jackson, motivul real al urii lui Michael pentru tatal sau (1821 afisari)
 ªeful Poliþiei din Slobozia, filmat in stare de ebritate in casa unor interlopi - VEZI IMAGINI (1647 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01212 sec.