Nu au mai rAmas nici doua luni pana sa inceapa o noua editie a Festivalului si Concursului International "George Enescu". Intre 30 august, cand, la Opera Nationala Bucuresti, se va deschide Festivalul cu un spectacol de gala "Oedipe" sub bagheta lui Oleg Caetani si 26 septembrie cand Orchestra Suisse Romande va prezenta lucrari de Enescu, Liszt si Brahms avand ca solist pe Jean-Yves Thibaudet si ca dirijor pe Marek Janovsky, vom avea o sumedenie de manifestari dintre cele mai variate. Cu participari de renume consolidat, cu tinere sperante pentru care concursul ce insoteste festivalul poate fi o buna rampa de lansare.
Nu vrem sA facem un po�mel��nic al tuturor concertelor - si nu numai, caci mai sunt si alte numeroase evenimente adia�cente -, ci sa atragen aten�tia asupra acestui mare eveniment muzical. Ascultam muzica doar cu prilejuri mai mult sau mai putin simandicoa�se sau bucuria muzicii este la fel de mare dincolo de numele clopotitoare sau mai putin frecventate? Mergem la concer�te doar pentru nume si mon�denitati sau sunetele unei sonate interpretate de un ne�cunoscut ne pot emotiona la fel de intens. Interogatiile se pot multiplica in functie de disponibilitatile noastre afecti�ve de moment, dar si de sansa de a fi acolo undeva unde pot avea loc manifestari de anver�gura. Lista cu personalitatile ce vor marca festivalul Enescu din aceasta toamna este iarasi impresionanta. Sirul de concerte ar putea fi considerat epuizant. Dar cine ne-ar putea obliga sa mergem chiar la toate? Aici ar putea raspunde doar fiecare meloman sau practician al muzicii. Ca simpla observatie, si aici credem ca ne repetam, am atrage atentia asupra tendintei de a face festivalul din ce in ce mai bogat. Complex. Sa cuprinda totul. Si opera, si teatru, si jazz, si expozitii, si simpozioane, si concurs, si concerte in aer liber, atunci cand nu avem si nocturne.
Festivalul Enescu si-a tot largit arealul de cuprindere si, credem noi, ca deja s-a atins un prag critic al supra�saturarii. Din dorinta de a se aloca si mai multi bani pentru suitele de evenimente, poate ca deja e destul. Acum e prea tarziu ca sa se fac anumite retusuri, dar pentru urmatoarea editie, credem noi, o anume aerisire a programului intregului festival ar fi un gest binevenit.
PAnA atunci sa ne bucuram de vacanta si s-o reascultam pe inegalabila Janis Joplin, de la a carei moarte, la anul se vor implini trei decenii. "Mercedes Benz"-ul ei, interpretat de una singura cu putin inainte de a ne parasi la doar 27 de ani, face cat acel faimos "Preludiu-Coral de Bach" al lui Dinu Lipatti din recitalul de la BesanIon. Intr-o lume dominata de masini, ramane loc mereu si pentru marea muzica.