Ziua Logo
  Nr. 4459 de miercuri, 11 februarie 2009 
 Cauta:  
  Detalii »
Intalnirile Ziua
"Autonomia scolara trebuie sa creasca"
-- Ministrul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, Ecaterina Andronescu, vorbeste despre salariile profesorilor, noile legi ale invatamantului, bugetul pe 2009 si situatia din scoli
Mircea Paun - ZIUA FOTO
Salarile profesorilor reprezinta o prioritate pentru ministrul Educatiei?
Salarile sunt o prioritate, exista o lege care nu s-a putut aplica pana la aprobarea bugetul pe 2009. Dupa aceea, vom stabili criterile de performanta pe baza carora vor fi marite salariile. Asa cum sindicatele au semnat cu presedintele Romaniei un protocol prin care s-au angajat bani contra reforma, noi elaboram in aceasta perioada criterii care sa fie introduse intr-o faza pilot in acest semestrul II, iar din anul viitor, eventual sa le mai perfectionam si sa le introducem cu un proces de evaluare la sfarsitul anului. Cu siguranta ca profesorii merita salarii mai mari, iar atunci cand am avut aceasta initiativa legislativa nu m-am gandit la voturi, ci am considerat ca sistemul educativ trebuie remotivat, ca sa putem pretinde cresterea performantei.
Spuneati ca incercati sa finalizati aceste criterii pana la sfarsitul acestei luni, astfel incat din aprilie sa fie aplicata o prima majorare. Nu este insa prea putin si prea tarziu?
Fara indoiala, insa Romania trece printr-o perioada in care, in urma cu un an, sau chiar cu o jumatate de an, nu o intuiam chiar la aceasta dimensiune. Sigur ca nu este normal ca profesorii sa fie tot timpul cei care platesc criza, dar suntem parte a acestei tari si nu putem face abstractie de ceea ce se intampla. Sper sa reusim un salt in salariile lor, macar din luna aprilie.
Pentru profesorii cu salariile cele mai mici, de 600 de lei, v-ati gandit la un procent de crestere mai mare?
Mircea Paun - ZIUA FOTO
Eu, in general, am proprietatea cuvintelor si imi place sa vorbesc in momentul in care am o certitudine. Pana atunci insa, vom avea mai multe intalniri cu sindicatele si impreuna vom lua aceasta decizie. La inceputul acestui an a trebuit sa achitam datorile pe care le aveam la capitolul investitii din anul anterior. Ministerul a avut 1200 de milioane de lei, din care am achitat 440 de milioane si speram ca in urmatoarele saptamani sa putem achita si diferenta. Am platit si datoriile de la cercetare, de 167 de miloane de lei. Sigur ca si aceste sume au grevat pe salariul al 13-lea si, fara indoiala, si pe cresterile salariale.
"Vom regandi atributile angajatilor din sistem"
Ministerul Educatiei are 460 de angajati, dar unitatile din subordinea sa, finantate integral de la bugetul de stat, au 10.601 de oameni in structurile lor. Vor trece si ei prin filtrul criteriilor de performanta?
Da, categoric. Vom regandi atributiile lor, mai ales la inspectoratele scolare. Realitatea sistemului ne arata ca directorii scolilor si inspectoratele s-au ocupat intr-o masura nepermis de mare de administrarea scolilor - suprapunandu-se cu atributiile peste autoritatile locale - si in prea mica masura de evaluarea calitati procesului de invatamant. De aceea, vom separa si responsabiltatile, si atributiile: administrarea scolilor sa treaca in atributia consiliilor locale - daca scoala este gimnaziala -, sau a consililor judetene - daca vorbim despre licee -, iar directorii scolilor si inspectoratele sa se ocupe in exclusivitate de calitatea procesului didactic, si de relatia scoala-profesor-parinte.
Practic, aplicati legile 354 si 349, care au intrat in vigoa�re la 1 ianuarie anul trecut si ignorate pana acum?
Mircea Paun - ZIUA FOTO
Nu numai atat, noi am mai avut un capitol de descentralizare inca din Legea invatamantului din 2003, care a generalizat invatamantul de zece clase, dar s-a aplicat numai in zece judete pilot, iar de atunci nu a existat puterea si determinarea de a incerca sa corectam macar ceea ce nu a mers, in asa fel incat sa generalizam procesul des�centralizarii. Oricum, prin aceasta descentralizare eu cred ca autonomia scolara trebuie sa creasca. Avem exemplul universitatilor, care au inceput acest proces, treptat-treptat, din 1997.
Concret, cum veti proceda in privinta descentralizarii: emiteti un ordin de ministru sau anuntati pur si simplu ca veti aplica legile amintite?
Nu cred ca sunt suficiente. Va trebui sa cuprindem foarte clar aceste lucruri in Legea invatamantului - pe care intentionam sa o trimitem Parlamentului cel mai tarziu in aprilie - in care sa se stipuleze clar atributiile si responsabilitatile fiecarei parti.
Din bugetul de 5,8% din PIB, cat ati alocat pentru investitii?
Bugetul se imparte in doua parti: 2,1% reprezinta fondurile din care sunt cheltuielile cu functionarea ministerului, a inspectoratelor si a tuturor structurilor descentralizate, inclusiv a universitatilor. Diferenta de pana la 6 procente se transfera la bugetele locale, de unde sunt achitate salariile profesorilor din preuniversitar si cheltuielile scolilor.
Cel putin 1500 de milioane de lei din bugetul central sunt destinate proiectelor strategice: punerea la punct a celor 9000 de scoli, construirea a 164 de campusuri scolare. Aproximativ 500 de milioane de lei se duc la bugetele locale, tot pentru investitii.
In buget apar 0,7% fonduri din veniturile proprii ale unitatilor subordonate ministerului, dublu fata de anul trecut. Vor fi realizate aceste incasari?
Cam 0,5% sunt veniturile, dar in ele sunt cuprinse si imprumuturile externe pe care vrem sa le luam de la Banca Mondiala si de la BEI, poate chiar si de la BDCE, pentru proiecte mai ales legate de infrastructura scolara.
Cat costa noua cladire a Ministerului Educatiei?
11 milioane de lei, dar n-a fost deschisa licitatia. Suma a fost prinsa in buget, insa nu stiu daca va incepe construirea cladirii, pentru ca intai trebuie sa primim avizul pentru demolarea constructiilor amarate din curte. Daca banii nu vor fi cheltuiti, se vor realoca in alta parte. Aceasta nu reprezinta, insa, o prioritate a noastra.
"Un laptop pentru fiecare" a fost o greseala
Prioritatea este alimentarea cu apa si canalizare a celor 9000 de scoli neautorizate sanitar?
Nu stiu daca vom reusi pentru toate pana in toamna, dar in Programul de guvernare avem termen pana la finele anului urmator. Ne gandim sa rezolvam local aceasta problema: sa sapam in curtea scolii un put pentru alimentarea cu apa si o fosa septica pentru grupul sanitar.
S-a dat o noua Hotarare de Guvern privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, insa nu a fost lasata in dezbatere publica 30 de zile, astfel incat poate fi atacata in justitie...
Nu, pentru ca noi am mers pe modernizarea structurilor din minister, le-am transformat in structuri noi pentru relatia cu piata muncii, pentru interna�tionalizarea invatamantului superior, am creat o directie pentru formarea continua a profesorilor.
Dar ati creat si un post nou de secretar de stat si i-ati dat finantele pe mana....
Nu, el exista ca subsecretar de stat, dar l-am transformat. Inca nu am facut impartirea pe secretari de stat, dar ma gandesc sa fac o asemenea repartizare, pentru ca mi-as dori, in privinta investitiilor, un control mai bun din partea ministerului.
Ati informatizat si ministerul, si inspectoratele, si scolile. Siveco a obtinut, mai demult, un contract fata licitatie, perpetuat prin acte aditionale.
A fost facuta o licitatie anul trecut cu Siveco, pentru un contract care se afla in derulare, iar celelalte contracte sunt incheiate. Informatizarea trebuie sa continue neaparat, elevul trebuie sa obtina si un certificat la nivelul competentelor digitale. Dar vom renunta la programul "Un laptop pentru fiecare elev", pentru ca a fost o greseala. Cred ca avem nevoie de multiplicarea laboratoarelor de informatica si vom continua sa alocam bani elevilor pentru a-si achizitiona singuri un computer.
De ce este nevoie de 11.000 de angajati in aparatul central al ministerului. Veti reduce din posturi?
Vom reduce cu 20% cheltuielile, dar si posturile, si vom face realocarea atributiilor.
Vorbim despre decizii si termene pe care vi le asumati. Cand vor fi gata noile legi ale Educatiei?
Ar fi timp suficient pentru ca noul an scolar sa inceapa sub auspiciile noii legi a invatamantului. Dupa parerea mea, legea trebuie, pe de o parte, sa asigure un cadru normativ general, care sa dea stabilitate sistemului, adica sa nu simti nevoia sa o schimbi in fiecare an. Lucrurile de care trebuie sa tii seama de cand un un copil intra in grupa pregatitoare la gradinita si pana cand termina clasa a XII-a, cel putin, trebuie sa ramana, in esenta lor, nemodificate. Altfel, ai regulamente, metodologii prin care poti sa ameliorezi permanent. De aceea, mi-as dori o lege care sa dea stabilitate sistemului macar pe 12 ani.
Cuprindeti invatamantul prescolar in cel preuniversitar, iar pentru universitar faceti lege separata?
Eu nu cred ca trebuie sa separam preuniversitarul de universitar, pentru ca exista disfunctionalitati in comunicarea dintre diferitele cicluri de invatamant. Ciclul gimnazial este oarecum indepartat de invatamantul liceal, mai ales acolo unde liceul nu are in aceeasi entitate invatamant primar si gimnazial. Si exista, daca nu o prapastie, macar o inflexiune intre invatamantul preuniversitar si cel universitar. Provin din universitar si adesea spunem "ne vin elevi din ce in ce mai slabi". In acelasi timp, noi, cei din universitar, suntem cei care formam profesorii, si e greu de stabilit cine e mai vinovat. De aceea, cred ca trebuie sa multiplicam puntile acestea de comunicare, si atunci cand luam anumite decizii fie pentru invatamantul universitar trebuie sa avem un dialog cu cei dinspre universitar - si invers. Separarea prin lege nu mi se pare formula cea mai fericita.
Examenul nu este o sperietoare
Titularizarea este prea grea, sau licenta este un examen mult prea usor?
Este foarte greu de justificat si de explicat de ce tanarul ia o nota uneori buna la examenul de licenta, iar la examenul de titularizare clacheaza si ajungem intr-o situatie in care sunt trimisi in derizoriu. Un absolvent cu diploma de licenta trece printr-un numar important de examene - de cele mai multe ori peste 50 - si, in final, prin examenul de licenta - care presupun si el alte evaluari, inclusiv proiectul prin care se finalizeaza acest examen. Personal, cred ca un examen nu trebuie sa fie nici o sperietoare, si nici sa nu incerce sa puna in evidenta ceea ce nu stie un om, pentru ca niciodata nu poti sa le stii pe toate. Ma gandesc ca si aici ar trebui sa descentralizam, sa avem arondate unor licee niste scoli gimnaziale, iar acest liceu cu scolile respective sa functioneze ca un centru de resurse.
Exista 4951 de posturi in unitatile din structura Ministerului Educatiei, finantate din venituri proprii si din subventii de la bugetul de stat. In total, avem 15.000 de posturi la nivel central....
Nu, din venituri proprii sunt finantate universitatile, care sunt autonome. Cele mai multe isi obtin veniturile din activitatea de cercetare sau din cea contractuala cu terte persoane juridice, pentru servicii de consultanta, si reusesc sa obtina, uneori, peste 50% din bugetul lor. Noi nu finantam posturi, ci finantam "per capita", deci studentii.
Ce modificari propuneti la examene - tezele unice si bacalaureat?
Cred ca este mult mai intelept sa vorbim despre ele dupa ce se va incheia acest an scolar. Am mai discutat cu dvs. despre aceste capitole, dar cei care citesc au tentatia de a crede ca schimbarile pe care le vom face se vor intampla anul acesta. Sa nu-i derutam pe elevi.
Dar daca vor fi cuprinse in noul proiect legislativ, vrand-nevrand le veti anunta...
Da, dar legea va intra in Parlament la inceputul lui aprilie, sper sa fie aprobata in iunie, deci la sfarsitul anului scolar.
Absenteismul si violenta in scoli sunt explicate de medici si psihologi si prin calitatea precara a curriculei si a pregatirii unor profesori. Cum veti indrepta aceste neajunsuri?
Prin programul after school va fi remediata aceasta situatie, copiii putand fi supravegheati de personal calificat. (...) Eu sunt foarte suparata pe profesorii de sport, pentru ca au sali de sport pe care nu le folosesc cat ar trebui, nu sunt competitii. Cu atat mai mult am asteptari de la cluburile sportive, pe care ministerul le finanteaza, dar care nu isi mai indeplinesc misiunea. Vom regandi programul acesta, prin intermediul Federatiei Sportului Scolar, aflata sub "palaria" ministerului, pentru ca aceste cluburi trebuie sa devina pepiniera sporturilor de performanta.
Pe de alta parte, exista un invatamant paralel, la care parintele este constrans sa apeleze: meditatiile. Ce masuri veti lua pentru stoparea acestui fenomen?
Si meditatiile, ca si strangerea fondurilor de catre comitetele de parinti sunt de natura sa decredibilizeze sistemul de invatamant. Ca urmare, rugamintea mea catre profesori este sa tina seama de faptul ca scoala este din ce in ce mai contestata, cu atat mai mult cu cat ea promoveaza aceste lucruri. Meditatiile uratesc sistemul pentru ca profesorul conditioneaza nota pe care o da elevului de prezenta lui la meditatii. Cum poate sa isi imagineze ca acest lucru nu se va intoarce impotriva lui? El trebuie sa-si faca datoria in clasa. De aceea, ma gandesc la remotivarea lui, iar marirea salariilor si introducerea programului after school urmaresc acest lucru. Vom scrie foarte clar in lege interzicerea meditatiilor.
Cum intentionati sa stimulati aparitia unei alternative private la invatamantul de stat - mai ales in prescolar si preuniversitar?
La noi au aparut foarte multe gradinite particulare, din nevoia de a acoperi deficitul de locuri la gradinita, cauzat, in principal, de retrocedarea cladirilor in care functioneaza gradinitele. Nu in acelasi ritm s-a dezvoltat la nivel gimnazial si liceal, insa invatamantul trebuie sa fie asigurat gratuit, si cu o calitate corespunzatoare. Ne gandim la o formula prin care sa preluam o parte din cheltuielile pe care parintele le suporta la gradinitele particulare, si totodata, trebuie sa luam foarte serios in calcul situatia copiilor intre 2 si 3 ani, pentru care legea nu prevede nimic. Cresele s-au desfiintat, iar o solutie ar fi autorizarea unor astfel de institutii pe langa firmele interesate sa le infiinteze pentru angajatii proprii.
Cum veti stopa practica copiatului la Bacalaureatul 2009? Veti alege centrele de examen pe acest criteriu?
Fara indoiala ca vom apela si la aceasta solutie, dar mi se pare ca este jenant pentru noi, dascalii, sa treaca necinstit examenul. Mi se pare ca ne pierdem autoritatea, respectul - nu numai al elevilor, ci si al societatii in ansamblul ei. Anul acesta, la tezele unice, am avut o situatie care, pe mine, m-a cutremurat - si astept decizia inspectoratului: la un centru de evaluare, 16 teze aveau completate, pe cate o jumatate de pagina, ideile pe care ar fi trebuit sa le scrie elevul - dar erau cu acelasi scris. Sigur ca la centrul de corectare unde s-au deschis tezele s-a constatat ca toate provin de la aceeasi scoala, si pana la urma am aflat ca profesorul de la disciplina respectiva facuse completarile la teza, pentru a-i ajuta pe copii. Pai, daca asa intelegem noi sa-i ajutam, putem sa ne ducem sa ne apucam de altceva. Daca profesorul ar fi vrut sa-l ajute pe elev, trebuia s-o faca la orele de clasa, la disciplina respectiva, unde trebuia sa dea performanta.
Agreati infiintarea unei asociatii a profesorilor, de tipul Colegiului Medicilor?
Nu m-ar deranja lucrul acesta, daca este cu caracter profesionist si incearca sa sprijine calitatea procesului de invatamant, nu mi se pare ca este un lucru pe are sa nu il incurajez.
"Liceele trebuie adaptate la piata muncii"
Anul acesta, cifrele din Planul de scolarizare sunt stabilite in asa fel incat sa raspunda cerintelor de pe piata muncii?
Hotararea de Guvern privind cifra de scolarizare se afla pe masa Guvernului, urmeaza sa fie discutata si aprobata. In masura in care au existat date legate de piata muncii - de o piata a muncii destul de fluida, cum este in prezent, si cu atat mai dificil de cuantificat si de pus in evidenta acum - sigur ca da. Dar, trebuie ca liceele sa se adapteze si la ceea ce numim reconversie profesionala. Sunt foarte multe fonduri structurale, care sunt destinate resurselor umane, si i-as indemna pe directorii de licee si pe profesori sa scrie proiecte pentru ca liceul sa devina un centru de resurse pentru reconversia profesionala.
Mai sunteti rector? Si presedinte al Consiliului National al Rectorilor?
M-am suspendat.
Si daca veti avea doua mandate?
Nu cred. Nu merg cu gandul asa departe. Am avut o discutie la nivelul Biroului de Senat si cu decanii, iar unul dintre prorectori a preluat atributiile si, sigur, vor face prin rotatie, pentru ca Politehnica are mai multi prorectori si toti sunt oameni cu competente profesionale.
Deci nu se vor organiza alegeri?
Nu, pentru ca m-am sus�pendat...
Pentru patru ani?
Pentru toata perioada mandatului.
La fel ati procedat si cu functia de presedinte al Consiliului National al Rectorilor?
Vom avea o discutie la prima intalnire a Consiliului National al Rectorilor, pe aceasta tema. M-am suspendat si de acolo.
Realitatea sistemului ne arata ca directorii scolilor si inspectoratele s-au ocupat intr-o masura nepermis de mare de administrarea scolilor
Provin din mediul universitar si adesea spunem "ne vin elevi din ce in ce mai slabi"
Eu sunt foarte suparata pe profesorii de sport, pentru ca au sali pe care nu le folosesc cat ar trebui
Pagini realizate de Magda SEVERIN 
 Afisari: 611  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 5 Afiseaza toate comentariile  
Uluitor!   de RP
Astea sunt planuri clocite de FMI   de M_D_L
Monica   de emigrstul
INCREDIBILA MADAM!   de RRADUU
<< ... finantam "per capita" >>   de Liviu2002j
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Drumul armelor de la Ciorogarla (8697 afisari)
 Se stie ucigasul! (3909 afisari)
 Rusii speriati (2965 afisari)
 Atac antisemit in revista lui Felix (2765 afisari)
 Ucisa de laptele mamei (2367 afisari)
 Solistul trupei Iris, Cristian Minculescu, internat intr-o clinica din Germania, pentru ca boala s-a agravat (4541 afisari)
 A gasit o comoara de 3 miliarde de dolari pe Google Earth (3736 afisari)
 Monica Belluci, sexy si tandra sub dus! (FOTO) (3291 afisari)
 Oligarhii rusi sunt gata sa plateasca sute de mii de euro pentru niste penisuri uriase (3159 afisari)
 Primul documentar de educatie sexuala din lume (VEZI VIDEO) (2647 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02887 sec.