Directiile generale de Finante din toata tara au fost asaltate in aceste zile de mii de romani. Unii doreau sa-si recupereze diferentele din taxa de prima inmatriculare, altii sa plateasca noua taxa de poluare. Cei care au platit taxa de prima inmatriculare, in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, isi pot recupera diferenta de bani daca noua taxa este mai mica decat valoarea platita anterior. La ghiseele institutiilor s-au format cozi imense. Majoritatea au acuzat ritmul lent cu care functionarii au preluat documentele. In sedinta de Guvern de ieri, premierul Tariceanu l-a urecheat pe ministrul Finantelor pentru brambureala creata in cazul taxei auto.
Inghesuiala la ghiseele Fiscului a fost provocata de proasta organizare a autoritatilor si de faptul ca o mare parte dintre functionari nu apucasera sa citeasca normele de aplicare a noii legislatii in domeniu. La Bistrita Nasaud, sute de persoane au stat ore intregi la coada la unicul ghiseu deschis la Directia Generala a Finantelor Publice (DGFP), ca sa-si recu�pereze banii platiti pentru taxa auto.
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Potrivit Mediafax, con�ducerea a motivat deschiderea unui singur ghiseu prin faptul ca nu toti functionarii au apucat sa studieze normele de aplicare a Ordonantei 50 privind taxa de poluare intrucat acestea au aparut abia luni pe site-ul ministerului de resort. "Nu este organizare. La ora 07.30 eram 30 de persoane la coada si n-am avansat nici un pic. Noi vrem sa ne recuperam banii. Eu am aproximativ 700 de euro dati in plus. Cand i-am dat nu era coada, acum uitati cat de greu ii recuperam", a declarat Ion Curtean. Nici la Galati organizarea nu a fost mai buna. In ciuda faptului ca mai mult de 300 de galateni s-au inghesuit la Finante pentru a-si recupera o parte din taxa auto, oficialii institutiei au anuntat ca nu iau in calcul, cel putin deo�camdata, suplimentarea per�sonalului de la ghisee. Aceeasi situatie s-a creat la Cluj si la Timisoara, unde posesorii de autovehicule inmatriculate dupa 1 ianuarie 2007 s-au calcat in picioare pentru a-si primi inapoi banii. De la depunerea cererii, in 45 de zile, persoanele care au platit taxa pot primi inapoi diferenta de bani.
Emisia de dioxid de carbon omisa
Un caz aparte in ceea ce priveste achitarea taxei de poluare il reprezinta Clujul. Aici, soferii care vor sa-si inmatriculeze masinile vor putea achita aceasta taxa incepand de saptamana viitoare, dupa ce dosarele vor fi verificate de functionarii Fiscului. La ghiseele Directiei de Finante Cluj s-au prezentat si cei care au de recuperat bani din taxa de prima inmatriculare si carora ar trebui sa li se restituie banii in termen de 45 de zile. La Baia Mare, multe dintre solicitari nu au putut fi preluate pentru ca maramuresenii nu aveau trecuta in cartea de identitate a masinii emisia de dioxid de carbon in grame pe kilometri. "Pentru ca noi sa putem face calculele, este absolut obligatoriu ca in document sa fie inscris de catre RAR emisia de CO2", a declarat Directorul Administratiei Finantelor Baia Mare, Vasile Gradisteanu. Tariful perceput de Registrul Auto Roman (RAR) pentru determinarea deprecierii autovehiculelor se ridica la 243 lei (66,6 euro) la masinile cu masa maxima autorizata mai mica sau egala cu 3,5 tone si la 299 lei (82 euro) pentru cele care depasesc aceasta greutate, a anuntat institutia. (Gilda POPA)
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Vosganian mustrat
Premierul Tariceanu i-a reprosat ministrului Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, problemele administrative aparute la plata taxei de poluare si la restituirea diferentei fata de taxa auto, sustinand ca functionarii administratiilor financiare nu cunosc normele de aplicare. "Premierul i-a spus ministrului, in sedinta de miercuri (ieri n.r.) a Guvernului, ca functionarii de la circa financiara nu au fost suficient de pregatiti si nu si-au insusit normele de aplicare a prevederilor legale", au declarat surse ministeriale, citate de Mediafax. Premierul a vorbit despre o proasta organizare in derularea procedurilor de incasare a taxei de poluare si de restituire a diferentelor de suma si a apreciat ca persoanele responsabile au fost luate prin surprindere desi trebuia sa se astepte la un numar mare de solicitanti si sa suplimenteze numarul de ghisee. (R.G.)
Calculul taxei de poluare dureaza doua zile
Decizia de calcul a taxei pe poluare pentru autovehicule se emite in termen de doua zile de la data solicitarii, respectiv in cinci zile in cazul autoturismelor achizitionate in leasing, informeaza Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF).
"Aceasta decizie a fost luata pentru a evita aglomeratia de la ghiseele administratiei fiscale, mai ales in primele zile de aplicare a taxei, tinand cont de faptul ca foarte multe persoane vor astepta in interiorul admi�nistratiei fiscale emiterea deciziei", precizeaza ANAF, potrivit Rompres. Potrivit procedurii prezente, contribuabilii depun cererea de emitere a deciziei la registratura organului fiscal si, la momentul depunerii cererii, afla si cand se pot prezenta pentru ridicarea deciziei. Cei care nu mai detin dovada platii taxei speciale, odata cu depunerea cererii de restituire trebuie sa solicite administratiei fiscale eliberarea unei copii dupa documentul de plata existent la unitatile Trezoreriei Statului. Documentul eliberat completeaza cererea de restituire depusa de contribuabil, in cadrul procedurii interne. (O.B.)
Gabriela Neagu, Ministerul Justitiei
Taxa e numai una
Ministerul Justitiei neaga informatiile aparute in presa potrivit carora in momentul de fata ar exista doua taxe de inmatriculare in vigoare, aplicabile amandoua, si precizeaza ca taxa initiala a fost abrogata prin OUG 50/2008 intrata in vigoare de la inceputul acestei luni.
Potrivit purtatorului de cuvant din Ministerul Justitiei, Gabriela Neagu, se fac cateva confuzii in acest caz si sub nici o forma nu se pune problema existentei a doua taxe de inmatriculare. "Nu este adevarat asa ceva. Nici nu ar fi posibil. Vechea taxa a disparut odata cu intrarea in vigoare a OUG 50/2008, care abroga articolele din Codul Fiscal ce instituiau taxa si care la randul lor au fost introduse tot printr-o Ordonanta de Urgenta", a subliniat Gabriela Neagu. (Andrei GHICIUSCA)
Mihai Tudose (PSD), presedintele Comisiei Economice a Camerei Deputatilor
"Guvernul nu vrea sa mai dea banii inapoi"
"Diferenta dintre o Ordonanta de Urgenta si o modificare prin lege este minora in acest caz. In orice tara, Ordonanta de Urgenta are putere de lege. Intra in vigoare din momentul in care apare in Monitorul Oficial. Chiar si daca Ordonanta com�pleteaza o lege, inseamna ca o modifica. Asta este insa cea mai mica dintre probleme. Pro�blema principala este ca baietii de la Guvern nu mai vor sa dea banii inapoi", ne-a declarat pre�sedintele Comisiei Economice. Tudose a sustinut ca taxa an�tipoluare are o serie de hibe majore, maniera in care a fost constituita reliefand mai multe "ineptii". "O prostie inco�men�surabila, de exemplu, este taxa mai ridicata pentru masinile dotate cu airbag. Daca imi explica cineva cum polueaza un airbag, eu il mananc. Care este influenta lui asupra florii de colt? Eu unul nu am gasit absolut nici cea mai mica logica in ceea ce priveste o astfel de prevedere", a explicat Tudose. Pesedistul a facut trimitere si la maniera in care taxa este aplicata po�sesorilor de masini zgariate. "Cum polueaza mai mult o masina care este zgariata? Guvernantii ar fi trebuit sa stie ca asta se explica prin faptul ca un autoturism zgariat presupune vopsirea lui. Procedura asta poate avea impact poluator", a aratat Tudose. Concluzia pesedistului a fost ca Guvernul pastreaza taxa antipoluare din ambitie, incercand din rasputeri sa ascunda hibele unei taxe neconstitutionale, sub pavaza "antipoluarii". "E o ambitie pros�teasca a unor oameni care nu recunosc ca au gresit. Si slava Domnului, aveau motive sa recunoasca. Din pacate, au ales s-o tina langa pana la capat", a conchis Mihai Tudose. (Razvan GHEORGHE)