Ziua Logo
  Nr. 4258 de sambata, 14 iunie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Dosare ultrasecrete
Ratacirea ierarhilor
-- "Nici avem a primi mai mult, pana nu va fi cu voia si a tuturor mirenilor, nu numai a popilor. Iar de primesti Sfintia ta si popii, numai voi sa fiti, iar noi nu vom fi", negustorul Pater Ianos catre episcopul Atanasie Anghel.
Aparitia bisericii greco-catolice din Transilvania se bazeaza pe minciunile Curtii Imperiale de la Viena si tradarea clerului ortodox roman. Instalati in noua provincie cucerita habsburgii au incercat fara succes sa readuca catolicismul printre protestantii majoritari in randurile maghiarilor si sasilor. Aproape imediat romanii ortodocsi au devenit tinta propagandei iezuite. Discriminarea la care erau supusi romanii in Transilvania - considerati din punct de vedere legal "tolerati" si "eretici" - le-a indicat habsburgilor calea de urmat: i-au momit pe inaltii ierarhi ortodocsi cu promisiunea ca se vor bucura de un statut egal cu cel al maghiarilor si sasilor. O parte a clerului ortodox transilvan a preferat avantajele materiale pentru un compromis in materie de credinta - nu fara o scurta lupta.
Pe austrieci i-a cuprins disperarea la 60 de ani de la crearea bisericii greco-catolice cand au constatat in urma unui recensamant ca majoritatea romanilor nici nu vor sa auda de unirea cu catolicii.
La doua generatii de la presupusa unire in satele romanesti doar preotii se declarau uniti cu Biserica de la Roma - mai mult, aceiasi preoti preferasera sa nu spuna nimic credinciosilor de pasul facut de ei. Recensamantul generalului von Buccow din 1761 a scos la iveala prapastia dintre preoti si credinciosi dintre romani. Ierarhii isi tradasera credinciosii in schimbul unor scutiri de taxe si avantaje materiale si au ramas multa vreme singuri. Austriecii au trecut la convertiri fortate - o masura preferata de generalul Von Buccow fiind demolarea manastirilor ortodoxe.
Falsul iezuitilor
O prima tentativa de trecere a romanilor la catolicism s-a desfasurat in anul 1697 cand mitropolitul ardelean Teofil ar fi fost convins de cardinalul Kollonich sa accepte unirea cu Biserica Romei. Curtea Imperiala de la Viena a publicat pe 14 aprilie 1698 un decret prin care preotilor romani care trec la catolicism li se recunosc privilegiile preotilor catolici. Insa moartea lui Teofil a intrerupt acest proces. Noul mitropolit ardelean a fost ales Atanasie Anghel - hirotonit de Patriarhul Ierusalimului si de mitropolitul Tarii Romanesti in 1698. Pe 7 octombrie 1698 un numar de 38 de protopopi romani semneaza un prim act de unire cu Biserica de la Roma: "Si asa ne unim acesti ce-s scrisi mai sus cum toata legea noastra, slujba besearicii si carindariul, leturghia si posturile si darul nostru sa stea pre loc, iara de n-ar sta pre loc aceale, nici aceste peceti sa n-aiba tarie asupra noastra". In mod semnificativ mitropolitul Atanasie Anghel nu semneaza acest prim act de unire. Versiunea latina a acestui act scrisa de iezuitii austrieci difera fundamental de actul semnat de protopopi sustinand ca acestia: "primesc, marturisesc si cred ceea ce primeste, marturiseste si crede Biserica Romana si mai ales cele patru puncte in care ne-am deosebit pana acum" (suprematia papala, purcederea Sfantului Duh de la Fiul, impartasirea cu azima, existenta Purgatoriului n.red.). Mai mult, traducerea iezuitilor nu continea rezerva protopopilor ortodocsi.
Drept rasplata pentru acest gest Leopold I de Habsburg a semnat pe 16 februarie 1699 prima diploma leopoldina care prevedea ca preotii uniti se vor bucura de aceleasi privilegii cu preotii catolici: nu vor putea fi tratati ca iobagi, nu vor mai fi pusi la munci, nu vor fi supusi unor taxe suplimentare si nu vor putea fi mutati din parohiile lor. Insa aceasta diploma leopoldina nu a fost facuta publica, iar Dieta transilvana controlata de sasi si de maghiari a refuzat sa o puna in aplicare.
Tradarea Mitropolitului
Succesul minim din cadrul negocierilor din anii 1698-1699, alaturi de faptul ca mitropolitul Atanasie Anghel nu semnase actul de unire i-au facut pe austrieci sa creada ca opera lor nu era de natura sa reziste. In plus, o seama de informatii ii faceau pe habsburgi sa se indoiasca de loialitatea lui Atanasie Anghel.
De exemplu, pe 15 iunie 1700 voievodul Constantin Brancoveanu ii facea cadou mitropolitului ardelean mosia de la Merisani, incercand sa-l tina de partea credintei ortodoxe. Protopopul Avram ii informa pe iezuiti ca a citit o scrisoare a lui Atanasie Anghel catre Constantin Brancoveanu in care mitropolitul sustinea ca nu este unit. Mai mult, in cateva momente de furie, Atanasie Anghel a strigat catre protopopi: "Voi sunteti uniti, eu nu!"
Iezuitii l-au convocat pe Anghel la Viena in ianuarie 1701 si dupa mai multe luni de negocieri - care au inclus si amenintarea cu inchisoarea pe viata - mitropolitul ardelean cedeaza si este uns episcop greco-catolic pe 19 martie 1701. Curtea de la Viena ii acorda un salariu anual de 4000 de florini si ii innobileaza familia. In aceeasi zi imparatul Leopold I semneaza o a doua diploma prin care privilegiile acordate preotilor uniti urmeaza sa treaca si asupra credinciosilor care vor trece la greco-catolici - privilegii care nu vor fi respectate de nobilimea transilvana, la fel ca privilegiile cuprinse in prima diploma leopoldina.
Minciuna preotilor
Preotii care acceptasera trecerea la greco-catolici au preferat sa nu-i informeze pe credinciosi de decizia lor. Insa miscarea declansata la mijlocul secolului al XVIII-lea de calugarul Sofronide la Cioara avea sa ridice taranii romani impotriva uniatismului. Tulburarile din Transilvania au silit Curtea Imperiala sa-l insarcineze in martie 1761 pe generalul Nicolae Adolf von Buccow cu restabilirea ordinii. Buccow avea misiunea sa inabuse rascoala romanilor, sa cerceteze neintelegerile religioase si sa intocmeasca o statistica a preotilor si credinciosilor ortodocsi si uniti.
Indata dupa sosirea lui Buccow in Transilvania, prin proclamatia din 9 aprilie 1761 a dispus sa se faca doua -conscriptii" (recensaminte ) detaliate, una de catre organele administrative, alta de catre protopopii uniti, dar independente una de alta, care sa cuprinda date privitoare la numarul preotilor si credinciosilor, al bisericilor, sesiilor si caselor parohiale, atat pentru ortodocsi cat si pentru uniti. Datele primite au fost apoi prelucrate de o comisie formata din Buccow si doi consilieri de la Tezaurariatul tarii: baronii L.B. Moringer si Fr.I. Dietrich. Din conscriptia lui Buccow rezulta o categorica superioritate numerica a credinciosilor ortodocsi. Asfel, in exemplarul oficial apar 2250 de preoti uniti cu 25.223 familii, 1365 preoti ortodocsi cu 128.635 familii, 515 biserici unite si 1362 biserici ortodoxe - aceste cifre vorbind de la sine despre insuccesul uniatismului.
Raspunsurile romanilor
Ancheta ordonata de generalul Buccow in districtul Bistritei a scos la iveala faptul ca aproape nici un roman din aceasta regiune nu dorea sa treaca la greco-catolici - si asta la 60 de ani de la realizarea unirii. Dosarele acestei anchete cuprind marturiile clare ale bistritenilor.
Nasaud: Biserica a fost cladita in urma cu mai bine de 300 ani de strabunii satenilor, care pe atunci erau neuniti. Pana la rebeliunea din anul 1760, satenii n-au stiut de nici o unire. Prin luna martie, biserica a fost intaia oara inchisa, timp de doua saptamani. Dupa ce protopopul i-a amenintat pe sateni ca vor fi grav pedepsiti si spanzurati, de spaima ei au deschis biserica si au cercetat-o pana la Florii, cand iarasi au inchis-o si a ramas asa. Uniti s-au declarat doar: Teodor a Crautoaii, Vasile a Nacului, Ursul Popenilor, Vasile a Nechiti, Toader Putilian, Mihaila Vartic, preotii Tanase, Dumitru, Maftei si Arsente.
Telciu: Biserica e cladita de strabunii lor neuniti si e atat de veche ca si satul. Despre unire n-au auzit niciodata nimic si preotii lor inca nu le-au spus nimic. Abia la targul Sampetrului au auzit despre ciocnirile din cauza unirii. In februarie au primit de la Sofronie o scrisoare, din Hordou, si atunci si-au inchis biserica si au luat cheia de la popa. Se declara uniti: Dumitru Homei, Zaharie Grigore, Ion Homei, Natu Blidar, Stefan Jugan, Vasile Pupaza, Alexandru Morar, Filip Crisu, Lupul Hondrar, preotii: Vasile, Avacom a Popii Vasile, Grigore Tanase si Toader.
Bichigiu: Dupa cum e scris pe biserica ea a fost cladita inainte cu 260 de ani de catre trei calugari , despre care nu se stie daca au fost uniti ori neuniti. Satenii pana acum n-au auzit de unire si in luna martie si-au inchis biserica. S-au declarat uniti: Ilie a Popii Mihai a Popii, Dumitru Bochis, Simion Craciun, Gorita Popii, preotii Pinte si Vasile.
Salva: In sat sunt doua biserici, cladite de o parte si de alta a apei (Salauta), din timpuri stravechi cand s-a cladit si satul. Nici stramosii nici satenii de azi n-au auzit despre unire si nu stiu cand s-au facut preotii lor uniti. S-au declarat uniti aproximativ 40 de persoane si preotii Vasile, Ursul, Pascul, Vasile Oarcas, George si Simion.
Mocod: Dupa ce li s-au citit satenilor, in casa primarului Toma Scridon, punctele ordonantei lui Buccow, ei au raspuns prin Ion Sente, ca nu stiu daca preotii lor au fost pana acum uniti ori neuniti, iar ei nici n-ar fi stiut nimic de unire, daca n-ar fi primit unele porunci de la Sofronie ca sa se abtina de la ea. Conform afirmatiei lui Petru Cauaci, biserica a fost nimicita in timpul revolutiei lui Rïżœkoczy, iar in urma cu peste 80 de ani a fost din nou cladita, din averea, cu ajutorul si cu pamantul satului. Primarul a trimis sapte barbati din casa in casa sa intrebe pe toti oamenii, chiar si pe copii, dar nici unul nu se declara pentru unire. Popa Dumitru ramane adevarat unit. Popa Ioan vrea sa ramana in religia ortodoxa in care a crescut si in care a fost legat de Hristos. Dupa o examinare mai indelungata si el se declara pentru unire. Dintre sateni singurul Macovei a Popii declara ca tine si vrea sa persiste in ea.
Mititei: Biserica au cladit-o satenii pe pamantul si cu cheltuiala satului imediat dupa marea navala tatarasca. N-au stiut daca preotii lor au fost uniti ori neuniti, pana ce n-au primit scrisoarea de la Sofronie. In numele satului, Istrate Oproaie declara ca ei raman la religia lor "greceasca" (ortodoxa). Preotii: Todor, Grigore, Ieremia, Partene declara ca voiesc sa ramana ceea ce sunt si in ce au crescut. Ei nu stiu ce deosebire ar fi intre unire si schisma, caci nici la hirotonirea lor nu li s-a spus in privinta aceasta nimic.
Runc: Satenii adunati in casa primarului Bosota, declara ca biserica au cladit-o din averea lor, pe pamant satesc. Ei nu stiau nimic despre unire daca nu venea porunca lui Sofronie ca sa le interzica preotilor intrarea in biserica. Oamenii n-au observat alta schimbare, afara de faptul ca de sase ani nu li se mai citeau pomelnicile. Satul a declarat ca voieste sa ramana in vechea lor credinta greceasca, adica ortodoxa. Preotii Vasile, Ion si Gavrila se declara ca sunt si raman uniti.
Zagra: Satenii adunati in casa primarului Ion Lehaci declara ca biserica de sus a cladit-o intreg satul pe pamant comunal, iar cand s-a deteriorat, urmasii au cladit alta noua. Preotul vechii biserici n-a putut fi unit, iar noua biserica s-a cladit in timpul popilor despre care se zice ca ar fi uniti. Intreg satul a declarat ca tine la vechea religie numita greceasca si nimeni nu vrea sa fie interogat in mod particular.
Lesu: Satenii declara in prezenta comisarilor ca biserica a fost cladita de stramosii lor inainte cu 200 ani. Despre unire au auzit numai inainte cu un an si ei nu stiu alta decat ca isi au popii cu care au crescut si pe care totdeauna i-au tinut de adevarati preoti apartinatori bisericii vechi grecesti. Cu exceptia preotilor Galan, Savul, Hurdies, Partene Galan, Cozma si diacul Grigoras, care se declara uniti, toti satenii declara ca vor sa ramana la vechea lor credinta ortodoxa.
Feldru: Satenii declara ca biserica au cladit-o stramosii lor inainte cu 200 ani. Satenii nu stiu de cand preotii lor sunt uniti, ei au mers la biserica, dar n-au stiut nimic despre unire. Sosind Pastile, a venit in sat un popa neunit, hirotonit in Moldova, si acestuia i s-au predat cheile bisericii, in prezenta tuturor satenilor, cu rugarea sa faca slujbele indatinate in timpul sarbatorilor. Totodata i s-a impus sa imparta veniturile cu preotii uniti si pana la rezolvarea problemei sa respecte pe preotii satului. Dintre sateni, 18 se declara uniti, impreuna cu preotii: Grigore, Vasile, Andrei, Simion si Vasile. Desi unitii au luat parte la Liturghia din zilele de Pasti, totusi satenii nu voiesc sa fie priviti ca uniti.
Rebra: Biserica au cladit-o strabunii lor, in urma cu 200 ani. Despre unire n-au auzit nimic pana inainte cu un an, iar cand au primit prima porunca au incuiat biserica. Asa a ramas pana la Pasti cand, venind un calugar neunit, l-au incredintat cu savarsirea Liturghiei, iar preotii lor n-au mai facut nici o slujba. S-au declarat uniti Popa Ion si Popa Savuc.
Numar realizat de George DAMIAN si preot Alexandru MIZGAN 
 Afisari: 1936  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 25 Afiseaza toate comentariile  
Falsificarea Sfintelor Scripturi de catre papa Ioan Paul al II-lea   de evghenie
Stimate Mache   de Budapestanul
Stimata doamna Roxana    de Budapestanul
Csiun csao lai :)   de Budapestanul
Mda, din nord-vestul teritoriului Austriei de azi, au fost deportati in Transilvania, austrieci pro-   de Ho Ciu Tzi
Bravo baietii de la ZIUA!!!   de Ion Ionescu de la Brad
Stimata Roxana   de Budapestanul
Doamna Roxana   de Budapestanul
@fagarasan   de Budapestanul
BRAVOOOOOOOOO!!!!!!   de Anaconda
Toarshe "stamos" Mache   de Budapestanul
Cine are interesul...   de Roxana
Desi TRADATI si la unirea cu Roma, si dupa '89 ,sunt totusi romani;da, articol demn de Roller   de Ion Ionescu de la Brad
Comentarii aiurea   de fagarasanul
Iara un subiect de sfarsit de saptamana   de Budapestanul
Are cineva ...   de HERUT
O mica povestioara   de Ion Caramache
pt. domnul Demetrius   de pimenus
Articol demn de manualul lui Roller   de moroianu
Biserica ortodoxa ?   de demetrius
N-ar fi trebuit sa scrie   de demetrius
A inceput campania anti-catolica ?   de demetrius
Cu banci, sau fara banci?   de Ion Caramache
Uniatia straina de Neam si tara   de Eufrosin
Bravo celor ce spun adevarul, bravo Ziua   de Anca2008
A r h i v a
  Biserici furate - biserici distruse    7 comentarii
  Dezamagirea uniatismului    6 comentarii
  Martiri ai ortodoxiei    6 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Planul lui Iliescu pentru Oprescu (3295 afisari)
 "Martorul" Iliescu a ordonat, Armata a tras (2892 afisari)
 A doua suspendare (2739 afisari)
 Ratacirea ierarhilor (1936 afisari)
 MAE o ia in brate pe ambasadoarea Pastarnac (1587 afisari)
 Natasha face striptease la televizor pentru victoria tricolorilor in fata Olandei (12929 afisari)
 Majordomul Paul Burell face o dezvăluire șocantă: Am făcut sex cu Prințesa Diana (8662 afisari)
 In Brasov a fost descoperita o cetate dacica, a doua ca marime dupa Sarmizegetusa (2489 afisari)
 O britanica si-a omorat cinci soti pentru a le incasa asigurarea de viata (2410 afisari)
 Creatie uluitoare cu ferofluide (2279 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01881 sec.