Achizitionarea de catre Ministerul Apararii a noilor transportoare blindate elvetiene PIRANHA III C8x8 se dovedeste o noua afacere paguboasa pentru statul roman. Oficialii armatei anuntau initial ca Romania va cumpara de la firma MOWAG un transportor blindat modern care sa sporeasca securitatea militarilor romani care lupta in Afganistan si Irak.
Ziarul Ziua a descoperit ca armata, in loc sa contracteze un produs finit, a cumparat subansamble si subproduse. Din aceasta cauza, in momentul testelor finale, efectuate pe primul lot de 10 transportoare PIRANHA III C8x8, din cele 31 contractate, au fost constatate grave deficiente in exploatarea acestei masini de lupta. Acest lucru nu va permite Ministerului Apararii sa inlocuiasca prea curand vechile TAB-uri sovietice cu care lupta la ora actuala militarii romani impotriva talibanilor din Afganistan.
Corneliu Dobritoiu, secretarul de stat in Ministerul Apararii, declara, luna trecuta, ca TAB-urile PIRANHA, livrate deja Romaniei, au cateva "neajunsuri" tehnice. "Problema de fond este ca pe timpul verificarilor tehnice s-au constatat unele mici neajunsuri care trebuie remediate de catre producator", preciza Dobritoiu. El a recunoscut ca transportoarele elvetiene nu au venit gata de lupta de la firma MOWAG. Oficialul armatei a spus ca turela, carcasa si armamentul au fost asamblate in Romania. Ce nu a vrut sa spuna secretarul de stat din armata este faptul ca turelele care au fost instalate pe transportoarele PIRANHA sunt iesite din garantie si erau destinate initial pentru a fi montate pe masina de lupta a infanteriei MLI-84 Jderul. Potrivit unui raport al Corpului de Control al
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Masina de lupta a infanteriei, "Jderul", cu turela israeliana, iesita din garantie | |
| |
| |
| |
| |
|
ministrului Apararii, care face referire la turelele care au fost instalate acum pe TAB-urile PIRANHA, acestea au ramas neutilizate dintr-un lot de 180 de tunuri si 180 de turele. Initial au fost achizitionate in jur de 180 de turele de la o firma israeliana, deoarece se estima ca la MFA Mizil vor fi asamblate tot atatea masini de lupta ale infanteriei. In cele din urma s-a constatat ca armata are nevoie de doar 99 de MLI-84, Ministerul Apararii ramanand cu un stoc de aproape 80 de turele si 80 de tunuri care au iesit din garantie. Din punct de vedere economic, valoarea lor este de circa 37 milioane de dolari si a reprezentat o cheltuiala ne-economicoasa de fonduri publice. Specialistii armatei nu au tinut cont de acest lucru si au decis sa le monteze pe noile TAB-uri elvetiene PIRANHA. Raportul corpului de control al ministrului Apararii dezvaluie faptul ca pierderea garantiilor reprezinta posibile pagube materiale, care se pot amplifica in viitor, in cazul aparitiei unor defectiuni.
Raport devastator
Revenind la problemele constatate in momentul testelor care se fac acum pe TAB-urile PIRANHA, Ziarul Ziua a intrat in posesia unor concluzii ale echipei de experti care participa la receptia primului lot de transportoare elvetiene.
Dintre acestea le amintim pe cele mai importante. Specialistii au inregistrat depasiri ale nivelul de radiatii admis la cablajul turelei. Oficial, Ministerul Apararii ne-a comunicat faptul ca "nu a fost masurat nivelul de radiatii la cablurile turelei, dar pentru prevenirea interferentei electromagnetice producatorul va inlocui elementele de cablaj ale turelei".
O alta problema grava a fost constatata la sistemul de ochire si precizia loviturilor care prezinta abateri, cu o raza de imprastiere care s-a accentuat pe masura ce s-a incercat reglarea. Oficial, MAp ne-a informat ca, "abaterile fata de punctul de ochire in tragerile cu armamentul sunt acceptabile daca se incadreaza in tolerantele comunicate de producatorul sistemului de tragere". Cu toate acestea, reprezentantii Departamentului pentru Armamente si ai Statului Major al Fortelor Terestre au recunoscut faptul ca au descoperit probleme in momentul receptiei primului lot de transportoare. Din aceast motiv, mecanicii conductori din MAp au refuzat sa intre in apa cu TAB-urile PIRANHA pentru a efectua testele de flotabilitate, acestea fiind realizate in cele din urma de catre reprezentantii firmei MOWAG.
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Teodor Melescanu, ministrul Apararii | |
| |
| |
| |
| |
|
In perioada de receptie a blindatelor, specialistii au constatat si anomalii la trapa mecanicului conductor care, daca este deschisa complet, nu permite rotirea completa a turelei. Ministerul Apararii a incercat oficial sa ascunda aceasta problema si ne-a spus ca trapa mecanicului conductor se poate deschide, numai ca rotirea completa a turelei se poate face in pozitia "pentru tragere". O alta disfunctionalitate a fost sesizata in momentul executarii tragerilor de precizie, fiind modificata distanta de tragere fata de indicatiile date de producator, din cauza razei mari de imprastiere a gloantelor. Acest lucru poate fi explicat si prin improvizatia aleasa de autoritatile romane de a monta turelele israeliene iesite din garantie. Aceste turele mai au o hiba, deoarece unghiurile de ricosare nu resping loviturile la fel ca in cazul in care blindatele PIRANHA ar fi venit echipate cu turele produse de firma MOWAG.
PIRANHA in locul tab-urilor sovietice
Acestea sunt doar o parte din problemele constatate in timpul testelor de receptie.
Reprezentantii MAp ne-au informat ca, "solutiile adoptate pentru eliminarea neconformitatilor sunt in responsabilitatea firmei integratoare MOWAG, iar analiza functionalitatii acestora se va efectua de catre Departamentul pentru Armamente, structura responsabila pentru efectuarea testelor de evaluare".
Pana atunci, militarii romani din Afganistan si Irak vor continua sa lupte cu vechile TAB-uri sovietice. Afacerea MOWAG a fost din start una controversata. Chiar daca problemele au aparut inca de la primele TAB-uri receptionate si, in ciuda faptului ca s-au cheltuit deja zeci de milioane de euro, Ministerul Apararii intentioneaza sa achizitioneze in urmatorii ani in jur de 570 de transportoare blindate de la firma MOWAG. Ministerul Apararii a platit deja 60 milioane euro pentru 31 de transportoare blindate PIRANHA, in urma unei licitatii care nu a respectat termenii initiali si pregateste un nou tun de achizitii de peste un miliard de euro, cu dedicatie. Acest lucru reise din declaratiile facute de ministrul Melescanu anul trecut. Acesta spunea ca "armata va cumpara aproape 600 de transportoare blindate PIRANHA, de la o firma din Elvetia".
Licitatie cu dedicatie
Licitatia pentru achizitia celor 31 de transportoare a fost organizata in toamna anului 2006. Conform anuntului de intentie, publicat de MAp, trebuiau selectate cel putin trei societati producatoare, cu trei oferte. S-au prezentat insa doar doi ofertanti, respectiv consortiul format din Romarm (reprezentat de Automecanica Moreni), Aerostar Bacau si firma franceza Tales, competitori fiind elvetienii de la MOWAG.
In aceste conditii, MAp trebuia sa amane si sa reia procesul de licitatie, pentru ca nu erau trei ofertanti, asa cum preciza anuntul. Culmea este ca numai cu o zi inainte de depunerea ofertei comerciale, francezii de la Tales au anuntat ca nu mai participa la licitatie. Din aceasta cauza Romarm nu a mai avut la dispozitie timpul necesar pentru a atrage un alt partener, astfel ca in cursa au ramas doar elvetienii. Din nou, licitatia trebuia anulata.
Nu s-a tinut cont de aceste aspecte si firma MOWAG a fost declarata castigatoare. Aceasta se obliga sa livreze in primul an de la semnarea contractului, adica in 2007, 10 transportoare, iar in urmatorii 3 ani cate 7 transportoare pe an. Termenele nu au fost respectate. Chiar daca au aparut intarzieri in livrarea produselor si probleme grave in momentul receptiei primului lot de transportoare, MAp a pus la punct un alt plan de achzitii de transportoare blindate, cu bataie lunga, pana in anul 2025. Programul ar urma sa se deruleze in doua etape: in perioada 2009-2015 sa fie achizitionate 250 de vehicule, iar in perioada 2015-2025, alte 320 de vehicule. Echiparile urmeaza a fi diferite fata de precedenta licitatie. Se pregateste o afacere de un miliard de euro cu un comision pe masura.