Holender va ramane in istoria Operei din Viena ca directorul care a stat cel mai mult la conducerea institutiei (din 1992 pana in prezent), succesorul lui fiind Dominique Meyer (foto dreapta). Austriecii il prezinta pe fostul timisorean drept una dintre cele mai rasunatoare si vii personalitati ale vietii culturale vieneze. In viziunea lor, Holender este omul care conduce Opera cat au facut-o Gustav Mahler si Herbert von Karajan la un loc.
Romanul a avut un traseu profesional fascinant. A studiat o facultate tehnica la Timisoara, a emigrat din motive politice (in 1956), iar primul sau job la Viena a fost cel de antrenor de tenis. Pana sa inceapa studiile de canto la Universitatea din Viena, romanul a mai lucrat ca regizor la teatre si apoi la opera.
Din nou, spectacole de succes...
Ma bucur ca si o jurnalista din Romania a fost prezenta la spectacolul nostru cu "Cosi fan tutte" dirijat de Riccardo Muti care, pe langa "Maestrii cantareti din Nurnberg", spectacol prezentat luna trecuta, este cu siguranta o productie de varf nu doar din aceasta stagiune, ci chiar din toate stagiunile; a fost prima oara cand Muti a dirijat aceasta opera a carei montare a fost gandita pentru Theater an der Wien (si, ca toate operele mozartiene, a ramas ideala pentru acel teatru, pentru ca acolo sala este mai mica). Apropo de "sala mai mica", aud, cu mare tristete si dezamagire, ca lucrarile de micsorare a Salii Palatului in perspectiva Festivalului "Enescu" din 2009 nici nu au inceput. Din pacate, daca nu se va face ceea ce a promis Ministerul Culturii (si in mass-media, nu doar fata de mine), atunci anumite orchestre si dirijori - ca de exemplu Mariss Jansons si Concertgebow Amsterdam, respectiv Bayerische Rundfunk Munchen nu vor veni la Festival.
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Va mai surprind asemenea "intamplari"?
Eu l-am asigurat pe Jansons ca sala mare a Palatului va fi... mai mica si astfel nu va fi necesara o amplificare a sunetului - aceasta a fost conditia ca el sa accepte sa vina. Orchestre importante si dirijori mari nu vor sa accepte sali cu amplificare; este adevarat ca aceasta a fost mult mai buna in 2007 comparativ cu anii anteriori, dar, din pacate, avem faima unei sonorizari mizerabile din editiile precedente. Ar trebui spus ca... a fost mai putin rau, dar la noi, asta e problema clasica - tot ce e mai putin prost, noi spunem ca e... mai bun!".
Intr-o conferinta de presa sustinuta in urma cu trei saptamani la Teatrul de Opereta, dar si in obisnuita intalnire cu presa (cea din 12 februarie), ministrul Culturii, Adrian Iorgulescu, a oferit detalii privind stadiul lucrarilor la Sala Palatului.
In alta ordine de idei, pregatirile necesare (intre Opera Nationala Bucuresti si Opera din Bremen) pentru premiera in limba romana a operei scrise de Ruzicka pe texte de Celan s-au facut si cred ca lucrurile continua sa se fixeze; in plus, vor fi spectacole ale ONB cu artisti oaspeti din partea festivalului. In ce priveste Concursul "Enescu", am propus ca presedinte al juriului sectiei de compozitie sa fie Pascal Bentoiu, dupa disparitia lui Stefan Niculescu, pe care l-am apreciat foarte mult, cu care am lucrat foarte bine. Vorbind despre asemenea manifestari, aud de anumite intentii ale primarului Videanu referitoare la un Festival al Artelor in 2008... Aud, dar... nu vad nimic! Poate o sa mai si vad... O tara de cultura, traditia si marimea Romaniei ar merita un festival de arta anual, nu o data la doi ani, gandit cat mai larg, asemeni celui pe care l-am facut odata, cand mi s-au imputat anumite conotatii politice. Si acum este an electoral dar... la noi e intotdeauna "an electoral", deci asa nu putem face nimic. Daca nu trecem de gandirea asta "de partid"...
Incepand de anul trecut, ati inclus in Festival si un teatru liric din tara. Daca in 2007 a fost invitata Opera din Timisoara, la ce teatru v-ati gandit pentru 2009?
Am fost invitat la Iasi, in 24 ianuarie, si am cunoscut cu acel prilej o persoana care mi-a facut o mare placere - primarul orasului Chisinau, tanar, foarte iscusit - si m-am hotarat sa invitam la Bucuresti, in urmatoarea editie a Festivalului "Enescu", Opera din Chisinau. Ar fi urmat sa vina cele din Cluj sau Iasi, dar cei din Chisinau au o serie de solisti foarte buni care canta si in Romania, asa ca... sa incercam o apropiere artistica, daca o alta apropiere inca nu e posibila. Discutia cu primarul a pus bazele acestei idei.
Cum ati regasit Iasiul dupa vizita de acum cativa ani?
Din nou am fost fermecat de cultura si frumusetea si arta acestui oras. Refacerea Muzeului Unirii a fost realizata intr-un mod exceptional si cred ca Iasiul ar merita cel putin la fel de mult cum a meritat Sibiul sa fie Capitala Culturala Europeana. Voi face tot ce pot pentru a face cunoscuta aceasta adevarata comoara a Romaniei - un oras cu o istorie de 600 de ani, un centru de frunte al ortodoxiei, cu atat de multe cladiri istorice.
Iar in vara veti fi la Piatra Neamt, unde anul trecut ati fost invitat pentru prima oara
la "Zilele muzicale", acceptand acum sa deveniti director al acelei manifestari de traditie...
Am acceptat sa ma duc din nou in splendida regiune de la Piatra Neamt, unde sunt oameni atat de inimosi ca dl Alupului sau d-na Spiridon. Si-l voi lua cu mine si pe fiul meu Liviu, pentru a urma cursul de pian pe care il va sustine d-na Eschwe de la Viena, in timp ce cursul de canto va fi condus de tenorul Corneliu Murgu.