Ziua Logo
  Nr. 4022 de vineri, 31 august 2007 
 Cauta:  
  Detalii »
Cultura
Valsand la Timisoara
-- Microstagiune in aer liber a Operei banatene: Festival de Opera si Opereta si Festivalul Strauss in Parcul Rozelor
Dorind sa reinvie traditia spectacolelor in aer liber atat de gustate candva de public, directorul Operei din Timisoara, tenorul Corneliu Murgu, a initiat o micro-stagiune care, in ambianta agreabila a Parcului Rozelor, pe scena reamenajata de Primarie, a ajuns acum la cea de a treia editie, oferind doua spectacole cu operete indragite - "Liliacul" de Strauss si "Vaduva vesela" de Lehar -, in care mii de melomani au aplaudat incantati si montarea inspirata, si solistii tineri, cu glasuri in general frumoase, expresivi si charismatici (de remarcat cu deosebire Narcisa Brumar, Crina Vezentan, Nicoleta Colceiar, Cristian Balasescu), dar si corul (pregatit de Laura Mare) si orchestra (concert-maestru Corina Murgu) care, sub bagheta dirijorului austriac Wolfgang Grohs (foto) au adus farmec si verva in partituri cuceritoare, atragand, seara de seara, un public tot mai numeros, depasind cu mult cele 3000 de locuri, stand si pe iarba sau in vecinatatea teatrului de vara.
In seara urmatoare, concertul de valsuri si polci sustinut de excelenta orchestra a teatrului condusa de acelasi oaspete, a demonstrat ca banatenii stiu sa cante asemenea bijuterii muzicale, pastrand spiritul vienez al balurilor de altadata, pogramul de mare efect fiind gandit astfel incat sa incheie Festivalul de opera si opereta (24-25 august), inaugurand totodata cea de a VI-a editie a Festivalului "Johann Strauss" (26 august-1 septembrie) care, organizat de Asociatia "Prietenii valsului" in colaborare cu Opera, se pare ca si-a gasit locul ideal in orasul de pe Bega, unde pana si primarul Gheorghe Ciuhandu este meloman, aflandu-se cu placere printre spectatori, iar suportul artistic (si nu numai) oferit de teatrul liric poarta girul calitatii si generozitatii unui director daruit si a unui ansamblu de valoare.
O idee excelenta a fost diversificarea "ofertei" repertoriale, astfel incat a doua zi am urmarit "Rigoletto" de Verdi intr-o distributie echilibrata (Camil Mara, clujeanul Sorin Lupu si Patricia Seymour - solista a Operetei bucurestene -, Aura Twarowska, Alexdandru Moisiuc - ambii solisti si la Staatsoper Viena), cantand cu sensibilitate si acuratete, asemeni intregului ansamblu, stresati insa de dirijorul W. Gross care, schimband permanent si imprevizibil tempii, a determinat decalaje si mai ales un efort si un consum nervos, din fericire neperceput de publicul entuziast sau de invitatii din Europa si Japonia, sositi special pentru Festival, aplaudand performantele interpretilor.
Deosebit de interesant a fost si faptul ca instrumentistii teatrului au evoluat ulterior si in calitate de solisti sau in formatii camerale, concert-maestrii Ovidiu Rusu si Corina Murgu, violistul Traian Misca si violoncelistul Marius Bernecker iesind din fosa pentru a interpreta, in cadrul "de epoca" al unui spatiu in aer liber, cvartete de Haydn si Mozart si o piesa de Laner, demonstrand ca abordeaza si asemenea opusuri cu acelasi profesionalism si talent, pentru ca la Universitatea de Muzica, piansitul Dragos Zaharescu, eficient corepetitor al Operei, sa convinga ca este deopotriva un solist apreciat, cantand valsuri celebre, dar si partituri in prima auditie dedicate de Ivanovici unor capete incoronate (Carmen Sylva, Arhiducele Carl Ludwig) sau lui Kalinderu, Brailei, Expozitiei universale, descoperind si valsul "Zana Dunarii" de Ciprian Porumbescu pe traseul dunarean al valsului autentic.
Noutati au fost si concertul de arii si duete din opere (interpretate de solisti din elita Operei sau invitati, alaturi de corul si orchestra care, desi extrem de solicitate, au evoluat la cota unui adevarat eveniment sub bagheta dirijorului clujean Victor Dumanescu), dar si recitalul oferit la Domul romano-catolic, soprana Patricia Seymour si organistul Walter Kindl cantand opusuri de Haendel, Bach, Gounod sau lucrari mai putin cunoscute, dar la fel de bine incadrate in atmosfera locului.
Si cum din Festivalul Strauss nu poate lipsi balul, acesta va incheia, in pas de vals, in foyer-ul Operei, o manifestare reusita, care, la Timisoara, a capatat un plus de stralucire.
Anca FLOREA 
A r h i v a
  Taj Mahal, 350 de ani    
 Top afisari / comentarii 
 Incompetenta in cazul "avionului misterios" (2839 afisari)
 Mobilele pot produce cancer (2391 afisari)
 Caderea in derizoriu (2332 afisari)
 A murit nepoata lui Stalin (1947 afisari)
 Ioan Niculae, cu cutitul la os (1723 afisari)
 Functionarii Aeroportului de la Chisinau, acuzati de trafic cu pasapoarte romanesti (218 afisari)
 Cioroianu: Daca ramanem la guvernare, premierul devine un Highlander (207 afisari)
 Huliganul Ganea, suspendat 22 de etape (202 afisari)
 Geoana propune partidelor un proiect politic comun, invocand acordul Iliescu - Coposu (151 afisari)
 Insula Serpilor: Alegeri locale pentru 36 de ucrainieni (107 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00963 sec.