Ziua Logo
  Nr. 3871 de luni, 5 martie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Presedintele-director al Televiziunii Romane face concedieri in masa si nu cere bani de salarii, dar vrea marirea taxei
Cutremur in TVR
-- Cu 3261 de angajati la inceputul lui 2007, Societatea Romana de Televiziune (SRTV) e in prezent o organizatie mai stufoasa nu numai ca BBC-ul, dar si comparativ cu televiziunile publice din tari precum Polonia sau Cehia. Pe langa salariile mari ale personalului stabil (salarii crescute exponential sub anterioara conducere, a lui Valentin Nicolau), "totalul cheltuielilor pentru plata orelor suplimentare si sporurilor a fost de peste 15 milioane de euro in 2006. De fapt, TVR plateste lunar o schema virtuala de personal de 260 de persoane in plus fata de cea reala", declara presedintele-director general Tudor Giurgiu (foto sus), la o conferinta de presa tinuta ieri.
Din 2000 incoace, raportul dintre cheltuielile pentru productie si cele pentru salarii s-a rasturnat: de la 46% productie si 18% salarii, la 21% productie si 42% salarii in 2006 si o estimare de 20%, respectiv 56%, pentru aceleasi categorii, in 2007. Solutia, pentru Giurgiu, este una singura: scaderea masiva a numarului de angajati, prin "incetarea voluntara a contractului de munca" (cunoscutele "disponibilizari", in schimbul unor anumite avantaje financiare), apoi concediarea in masa. "In prima parte a mandatului meu, am considerat esentiala reforma la nivelul programelor - ratiunea TVR de a exista - si rezultatele deja incep sa apara. Acum este momentul pentru reformarea intregii organizatii", considera directorul general al televiziunii publice, care, pe de alta parte, nu a putut sa dea alte date despre cati oameni vor fi pusi pe liber si dupa ce criterii.
Cel mai probabil, avand in vedere politica de externalizare a productiilor si convingerea lui Giurgiu ca aceste productii au o calitate net superioara, va fi afectat nu personalul tehnic - cel cu care se realizeaza si acum aceste emisiuni mult mai bune -, ci echipa de redactori si producatori, multi dintre ei ramasi fara obiectul muncii dupa scoaterea din grila de programe a unui numar masiv de emisiuni "made in" TVR. Din nou, paradoxul face ca o serie importanta de productii externalizate sa fie, de fapt, realizate de oameni plecati tot din TVR (uneori, nici macar plecati: emisiunea "Lumea citeste" e produsa de o companie a Ioanei Moldovan, acum gazda, la televiziunea publica, a "Stelelor de cinci stele").
Stirile si Culturalul, decapitate
Canalul cel mai afectat de restructurarea grilei (in urma careia a ramas fara emisiuni ca "Scena" sau "Arena artelor" si traieste, de cateva luni, mai ales din reluari) este TVR Cultural, iar Tudor Giurgiu a anuntat ieri ca institutia "a intrerupt colaborarea" (o formulare delicata pentru demitere) cu Daniela Zeca-Buzura (foto jos-dreapta), cea care conducea postul din 2004. Zeca-Buzura ii urma in fruntea Culturalului lui Beatrice Comanescu, devenita recent directoarea TVR International.
Au fost, de asemenea, "incetate colaborarile" cu seful Serviciului Juridic, directorul de Marketing si Vanzari si directoarea Stirilor, Rodica Culcer (foto jos-stanga). De asemenea, directorii studiourilor teritoriale TVR Iasi - Vasile Arhire - si TVR Craiova - Traian Barbulescu -au fost avertizati pentru rezultate slabe. "Daca ei nu-si vor imbunatati performantele in termen de trei luni, vor fi demisi", a anuntat Giurgiu.
Trebuie spus ca, sub conducerea lui Giurgiu, televiziunea nationala a inregistrat cea mai mare rulare a personalului de conducere din istoria sa recenta: la TVR 1 a venit si a plecat Irina Radu, urmata in post de Dana Deac. TVR International si-a gasit abia acum directoare, pe Beatrice Comanescu (Deac si Comanescu nu au inca trecuta declaratia de avere pe site-ul institutiei), Giurgiu a numit-o si acum demis-o pe Rodica Culcer, dupa ce daduse inainte nastere unui scandal mort in fasa, prin concedierea directoarei economice, Sabina Petre. Se prea poate chiar ca presedintele-director general sa nu fi "incetat colaborarea" si cu actuala directoare economica, Cipriana Voicu (sanctionata cu retinerea a 10% din salariul de baza pe trei luni pentru pierderea contractului de difuzare a meciurilor de fotbal) tocmai ca sa nu repete precedentul cu Petre. Faptul ca Directia Economica, conform lui Giurgiu, "se va reorganiza curand pentru a preintampina situatii de management financiar defectuos precum in cazul de fata (contractul cu Telesport, n.red.)" ar putea foarte bine fi o recunoastere a unor probleme de administrare financiara de profunzime, pentru care concedierea Sabinei Petre nu s-a dovedit o solutie.
In ce-o priveste pe Rodica Culcer (subiectul unor discutii aprinse, in ultima vreme), motivele demiterii, spune Giurgiu, nu au legatura cu excelenta ei pregatire jurnalistica, ci cu o serie de deficiente manageriale si de lucru in echipa (de pilda, desi Directia de Stiri ar fi trebuit sa lanseze pe 29 ianuarie un jurnal matinal, Culcer a anuntat, in februarie, ca nu-l poate face). Rodica Culcer (53 de ani), sefa Stirilor din august 2005, a detinut functii de conducere, de asemenea, la Europa FM si Radio Total, in ambele cazuri demisionand dupa o perioada de timp comparabila cu cea petrecuta la TVR. Cu o luna in urma, interviurile ei cu Traian Basescu si Calin Popescu Tariceanu au facut subiectul primei pagini a ziarelor, pentru modul in care au fost conduse si apoi reflectate in Jurnalul TVR.
Dati un leu pentru tevereu!
"Taxa tv are acelasi nivel din martie 2003, pe cand costurile sunt in continua crestere.", spune Giurgiu.
Consecinta? Taxa trebuie marita, cu 50% - de la 4 RON la 6 RON, ceea ce ar duce la marirea veniturilor TVR cu 5%.
"Daca acest obiectiv nu va fi atins in prima parte a anului 2007, TVR risca sa nu-si mai poata indeplini misiunea de serviciu public", este de parere Tudor Giurgiu.
Pana atunci, TVR va avea un buget de austeritate in 2007, pana cand nu se vor simti efectele restructurarilor si taxa tv nu va fi marita. Pana atunci, TVR si-a propus sa reduca drastic costurile la anumite productii, cum ar fi "La urgenta", si sa renunte la programe care nu indeplinesc targeturile stabilite prin contract. Giurgiu a incercat sa forteze o marire a taxei - care nu a mai fost modificata din 2003 (cand obligativitatea platirii ei de catre toti cetatenii si persoanele juridice ale patriei a iscat o disputa morala si juridica) si e una dintre cele mai mici din Uniunea Europeana inca de la sfarsitul anului trecut.
Modificarea taxei nu se poate face decat prin Hotarare de Guvern, ceea ce, in actualul context politic, pune o presiune inca si mai mare asupra conducerii TVR (e posibil ca aceasta presiune sa fi dus la unele dintre "incetarile de colaborare", avand in vedere ca Rodica Culcer nu e simpatizata la Palatul Victoria, iar Daniela Zeca-Buzura, care lucreaza de multi ani in TVR, e nora lui Augustin Buzura, fostul director al ICR, inlocuit cu Horia-Roman Patapievici de catre presedintele Basescu). Giurgiu nu a admis vreun moment ca strategia sa - de a plati mult mai multi bani pentru emisiuni facute "mai bine" de aceiasi oameni, cu aceleasi echipamente invechite, pe care nu are cu ce sa le repare sau inlocuiasca - a dus intr-un final televiziunea publica in conditia de a cere contributii mai mari de la cetatenii Romaniei.
Strategia TVR, in curs de aprobare, pentru anul 2007 include cateva obiective precise: "imbunatatirea calitatii programelor si diversificarea ofertei, definirea unei strategii de programe care sa genereze perfomante superioare de audienta, cresterea credibilitatii, cresterea veniturilor, reducerea costurilor operationale cu 7%, cresterea transparentei si a eficientei organizationale, imbunatatirea calitatii imaginii si sunetului programelor TVR, precum si conservarea si managementul arhivei".
In ce priveste audienta, conform presedintelui TVR, televiziunea publica a inregistrat deja in 2006 o modificare a structurii de public: mai putini telespectatori, ca numar absolut, dar mult mai multi cu studii superioare.
Structura nedefinita
Declaratiile lui Tudor Giurgiu vin dupa ce, in ultimele saptamani, televiziunea publica a fost intens criticata in presa (urmare, mai ales, a conflictului cu Telesport) pentru politica financiara practicata de conducere, acuzata, printre altele, ca duce TVR in incapacitate de plata. Presedintele-director general, care nu a negat nici un moment faptul ca situatia financiara a televiziunii nu e dintre cele mai bune, a incercat sa explice, de-a lungul intregii conferinte de presa, ca TVR a trait de multi ani cu un flux de numerar pozitiv (avea mult mai multi bani in cont decat trebuia sa plateasca), iar asta, in mod eronat, "dadea impresia de putere si de stabilitate financiara". "Obiectivul principal al TVR nu este acela de a avea profituri megalomane, in contradictie de altfel cu reglementarile europene, ci acela de a-si indeplini misiunea de serviciu public printr-o oferta de programe de calitate pentru telespectatori.", e de parere Giurgiu. Structura interna a costurilor, recunoaste el, "nu a fost definita precis". (I.P.)
Cu Sportul in instanta
Legat de scandalul provocat de pierderea drepturilor pentru Liga I de catre TVR, Tudor Giurgiu a anuntat si sanctiunile in conformitate cu Codul Muncii pe care le-a aplicat unor angajati TVR, in urma "cercetarii disciplinare efectuate in cazul rezilierii unilaterale de catre Telesport a contractului": pe langa sumele retinute din salariul Ciprianei Voicu, e vorba despre retrogradarea lui Ioan Todan din functia de director al Departamentului Sport pentru o perioada de doua luni si reducerea salariului de baza cu 10% pe o luna pentru Vlad Enachescu (foto), redactor-sef Sport. Investigatiile vor continua, presedintele dorind sa identifice "autorul moral" pentru ceea ce s-a intamplat, el considerand ca nu a fost vorba de pura incompetenta.
In ce priveste procesul intentat de TVR companiei Telesport, Giurgiu a afirmat ca avocatii acesteia au invocat la primul termen exceptia de neconstitutionalitate, dosarul aflandu-se in prezent la Curtea Constitutionala. (I.P.)
Iulia POPOVICI 
 Afisari: 2179  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 7 Afiseaza toate comentariile  
Asa este peste tot   de MardukTiamat
nu i putem da in judecata?   de fernando78
De ce considerati cutremur ? o data si o data   de ionion
Rusine TVR   de Doamna_de_Fier
Romani nu le mai platiti abonamentul....   de Nistorel
tvr   de cunctator
Consilieri cu salarii de 2000 euro?..   de bazileus
A r h i v a
  Cartita lui Basescu    14 comentarii
  Batalia pentru europarlamentare    7 comentarii
  Ziaristii la stabor    6 comentarii
  UDMR si PRM apara Rosia Montana    2 comentarii
  Miracolul din Nuevo Laredo    2 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Cartita lui Basescu (6213 afisari)
 Escrocheria "Iisus din Talpiot" (3377 afisari)
 Adevaratul Forrest Gump (2958 afisari)
 Miracolul din Nuevo Laredo (2298 afisari)
 Malpraxis ramas nepedepsit (2247 afisari)
 Efectul Dominoului la Bursa (232 afisari)
 Cresterea economica a Chinei este de neoprit (98 afisari)
 Comisii si comitete (60 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.04187 sec.