Ziua Logo
  Nr. 3859 de luni, 19 februarie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Japca Distrigaz
-- Companiile E.ON Gaz (Distrigaz Nord) si Gas de France (Distrigaz Sud) incarca facturile cu costuri nejustificate care in mod normal nu ar trebui sa fie platite de consumatori
Foto: Rompres
Mii de romani s-au trezit, la inceputul acestui an, cu facturile "umflate" la gaze. Asta chiar daca pe site-ul oficial al Distrigaz scrie negru pe alb ca "incepand cu data de 1 ianuarie 2007, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) a decis scaderea pretului de vanzare a gazelor naturale catre dumneavoastra".
In mai multe localitati din tara, consumatorii casnici au protestat fata de pretul calculat arbitrar de cei de la Distrigaz. Desi iarna aceasta a fost mai blanda, oamenii s-au trezit cu "o apreciere" a consumului echivalenta cu cea de anul trecut. Adica li s-au cerut sume de sute de mii in plus, fara macar sa fie avertizati. Mai mult, reprezentantii Distrigaz nici nu se mai obosesc sa vina sa citeasca contoarele decat o data la trei luni. Daca o fac si atunci. Ce nu prea stie omul de rand este faptul ca factura de gaze contine, pe langa consumul propriu-zis, costuri suplimentare nejustificate. Incredibil este ca furnizorul, fie Distrigaz Sud, fie Distrigaz Nord, calculeaza, in baza unui ordin al autoritatii in domeniu, (ANRGN), chiar si facturile celor care nu au consumat gaze de luni de zile.
Solutii "strategice" de spoliere a clientilor
Cei doi mari furnizori de gaze naturale catre populatie - Distrigaz Nord (E.ON Gaz) si Distrigaz Sud (Gas de France) - au gasit solutii "strategice" pentru realizarea unui profit rapid, pe spinarea consumatorilor. Cele doua companii au introdus in facturi mai multe costuri care in mod normal nu ar trebui sa fie platite de consumatori. Este vorba despre costuri suplimentare, cum este acciza de 0,17 Euro, costuri pentru mentinerea presiunii gazelor pe timp de iarna si costul retehnologizarii, adica montarea unor contoare si modernizarea unor conducte. Pretextul invocat atat de catre Distrigaz Nord cat si de Distrigaz Sud a fost eficientizarea procesului care incepe de la citirea contoarelor si se incheie in momentul incasarii facturilor de la populatie. Cert este ca toate costurile aferente acestor retehnologizari sunt suportate de populatie. "Va fi un cost real al investitiilor extrem de redus ce va reveni fiecarui consumator, dar nu va putem oferi detalii, pentru ca trebuie organizata o licitatie de achizitie a tehnologiei in cauza", spunea directorul Distrigaz Sud, Marc Hirt, la sfarsitul anului trecut. Acesta adauga ca in formula de calcul se va tine cont si de un factor de intensitate energetica, care ar putea ridica sau cobori nivelul facturii. Astfel se explica de ce consumul de gaze se regaseste in factura dupa un calcul estimativ si nu dupa consumul real, inregistrat pe contoarele individuale ale fiecarui consumator.
Doar o smecherie
Practic, in realitate nu este vorba decat despre o smecherie care aduce companiilor de gaze beneficii extrem de mari. Ciudat este si faptul ca, potrivit reglementarilor ANRGN, Distrigaz poate face incasari semestrial iar in acest timp sa emita facturi dupa un calcul estimativ. Mai exact, in Decizia ANRGN nr. 308/2005 se precizeaza ca un calcul estimativ al facturii de gaze se poate face pe baza unei medii pe ultimii trei ani din aceeasi perioada de timp. De exemplu, in ianuarie 2007 se poate calcula factura tinand cont de consumul din luna ianuarie din 2004, 2005 sau 2006. Astfel, daca acei ani din urma au fost mai gerosi, iar consumul de gaze mai mare, clientul este "condamnat" sa plateasca o factura mai "umflata" si in ianuarie 2007. Chiar daca la acea data consumul nu a fost foarte mare.
Greselile companiilori
Pe de alta parte, foarte multi dintre consumatorii de gaze s-au revoltat dupa ce angajatii Distrigaz Sud sau Distrigaz Nord, nu au venit sa citeasca contoarele, dar i-au taxat cu acelasi pret ca si anul trecut.
Sediile Distrigaz au fost luate cu asalt de oamenii nemultumiti. Situatii de acest gen au fost semnalate in mai multe judete ale tarii. De asemenea, au existat si cazuri in care suma de plata trecuta pe factura era gresita. Oficialii Distrigaz, Nord sau Sud, au anuntat ca acestea vor fi anulate si se vor emite alte facturi, dar au dat vina pe sistemul informatic. Spre exemplu, locatarii strazii Popa Sapca, din Campina, s-au trezit in septembrie anul trecut ca trebuie sa plateasca in plus circa 150-250 metri cubi, pe care nu-i consumasera. Cei de la Distrigaz Sud s-au scuzat si au dat vina pe "o eroare de lectura a contorului".
Nu in ultimul rand, exista si cazuri penibile in care un consumator plecat din tara ori care nu a stat intr-o locuinta este somat plateasca factura la gaze. Chiar daca nu a consumat nimic. Presedintele ASCOR Dambovita, Dragos Mosor, ne-a dat si un exemplu in acest sens. Este vorba despre o persoana din localitatea Moroieni care este plecata in Spania de anul trecut si care astfel nu a consumat nici un metru cub de gaze, dar care in acest moment este in pericol de a fi debransata intrucat nu a platit. "A venit factura si el trebuie sa plateasca, fiindca, altfel, va fi deconectat. De unde sa stie omul ca i se va cere asa ceva? Daca el are un contract de munca acolo si nu poate veni, va fi deconectat si, dupa aceea, va trebui sa plateasca reconectarea la gaze. Aceasta in conditiile in care nici macar nu a fost avertizat. Sunt multe situatii asemanatoare", a precizat pentru ZIUA Dragos Mosor.
Calcule dupa ureche
Pe langa pretul umflat al facturii, oamenii nu au priceput nici cum este cu noua facturare si, mai ales, de ce trebuie sa plateasca o suma estimata la aceeasi perioada a anului trecut, atunci cand temperaturile erau mai scazute si, implicit, consumul era mai mare.
"Iarna aceasta a fost mai blanda. Din acest motiv, oamenii au strans robinetul la gaze si consumul a fost mai mic. Cu toate acestea, preturile calculate arbitrar de cei de la Gaze depasesc, uneori, posibilitatile materiale ale oamenilor", ne-a declarat Stelian Enache, presedintele ASCOR. "Din tara au inceput sa soseasca mii de reclamatii. Si acesta este doar inceputul, pentru ca unele facturi vor fi primite la inceputul lunii februarie. Ce vor face oamenii care nu vor avea cu ce plati pentru ca le este factura umflata? Este o situatie pe care autoritatile trebuie sa o rezolve cat mai urgent", a precizat, la randul lui, Gheorghe Balgar (foto), seful Comisiei de anchetare a abuzurilor din cadrul ASCOR.
Pretul "umflat" cu 30-40%
Conform unor estimari a Asociatiei Consumatorilor din Romania (ASCOR), pretul inclus in facturile consumatorilor de gaze este cu aproximativ 30-40% mai mare decat cel real.
Facturile care au sosit la consumatori in luna ianuarie 2007 au cateva elemente de noutate: inscrierea, cu titlu informativ, a cantitatii de gaze naturale consumate in unitati de energie, adica in kwh, in paralel ce exprimarea in metri cubi (mc) si adaugarea accizei pe gazele naturale (0,17 Euro/1GJ - 1GJ reprezinta 278 kWh).
Acciza pe gazele naturale inlocuieste impozitul pe gazele naturale de provenienta interna. Scutiti de plata accizei sunt, conform legii, consumatorii casnici individuali si asociatiile de proprietari sau locatari, institutiile de invatamant, de sanatate, asistenta sociala, lacasuri de cult etc. Interesant este faptul ca, desi "consumatorii casnici individuali", adica cetateanul de rand care consuma gazul pentru incalzirea casei sau la aragaz, sunt scutiti, asa cum spune Codul Fiscal, pe facturile primite de acestia in luna ianuarie apare si aceasta acciza.
Gaze mai scumpe
Ministrul Economiei si Comertului, Varujan Vosganian, a anuntat, in urma cu cateva zile, ca autoritatile incearca sa limiteze cresterea pretului gazelor naturale. Astfel, impactul asupra populatiei va putea fi redus, iar consumatorul final va putea plati un pret la un nivel cat mai apropiat de rata inflatiei. "Incercam ca impactul la populatie sa fie de 5-6%, cat mai aproape de rata inflatiei", a precizat ministrul Varujan Vosganian. Pretul gazelor din productia interna este prognozat sa creasca cu 14%, ceea ce inseamna ca pretul platit de consumatori va urca cu 7- 8%. Ministrul Economiei declarase, la jumatatea lunii ianuarie ca nivelul majorarii ar putea fi mai redus de 5%, daca va scadea pretul de achizitie a gazelor naturale din import. In aceste conditii, impactul asupra inflatiei va fi de 0,5 puncte procentuale.
OPC se face ca nu stie
In mod normal, astfel de situatii, ar trebui sa fie verificate de cei de la Oficiul pentru Protectia Consumatorilor (OPC). Reprezentantii acestei institutii ne-au declarat insa ca nu prea au cunostinta despre asemenea cazuri "pentru ca nu avem o situatie clara la nivel national". In schimb, pe Internet, am gasit o sumedenie de reclamatii trimise catre Distrigaz Sud sau Distrigaz Nord. "Cele mai multe reclamatii au fost facute la sediile companiilor in cauza (Distrigaz Sud si Distrigaz Nord - n.r.)", ne-a explicat Irina Vasile, consilier, responsabil in relatiile cu presa din cadrul OPC. Interesant este faptul ca, in raspunsul primit din partea OPC pe data de 2 februarie, ca urmare a solictarii noastre, se precizeaza: "La nivelul tarii, au fost inregistrate in luna ianuarie 2007, 11 reclamatii privind incalcarea facturilor din cauza unor estimari ale consumului, pe baza consumului inregistrat in luna ianuarie 2006". OPC sustine ca "foarte multe reclamatii au fost depuse direct la sediile operatorilor economici, acestia remediind situatia prin anularea facturilor si emiterea altor facturi, conform consumului real comunicat de catre consumatori". Cu toate acestea, ZIUA are exemple de consumatori care au sunat cu disperare la numerele de telefon ale Distrigaz pentru a comunica indexul real inregistrat pe factura si nu au reusit pentru ca la celalalt capat al firului fie nu raspundea nimeni, fie suna ocupat. Unii s-au lasat pagubasi si au acceptat situatia ca atare. Altii, in schimb, s-au dus la sediile Distrigaz unde au depus o cerere in care solicitau calculul corect al facturii, in functie de indexul afisat pe contoar.
Facturile se pierd pe drum
Un alt aspect semnalat deseori de clientii Distrigaz este faptul ca facturile nu ajung la consumatori. Reclamatiile adresate in acest sens companiilor sunt ignorate de oficialii Distrigaz Nord sau Distrigaz Sud. O situatie anormala, tinand cont de faptul ca, la banii care sunt incasati de la populatie, facturile puteau fi trimise prin posta. Nu mai vorbim de sistemele moderne de plata cum este cardul sau terminalul unui calculator, cu atat mai mult cu cat exista codul clientului. Altfel, exista foarte multe reclamatii privind modalitatea de achitare a facturilor. Sesizarile se refera, mai exact, la comportamentul umilitor la care consumatorii sunt supusi de catre angajatii Distrigaz Sud sau Distrigaz Nord.
Texte de Petrisor CANA 
 Afisari: 2585  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 8 Afiseaza toate comentariile  
privatizarile...   de eire
inadmisibil   de ilietronar
Cu regimul Basescu jefuirea Patriei nu poate fi oprit !   de ionion
Jaful trebuie si poate fi oprit ! Dar ...   de Liviu2002j
Jaf cu acordul tacit al guvernantilor   de ciocanea
Ce se intampla cu banii care s-au dat in plus ?!   de Liviu2002j
Si alte hotii mai mari!   de (I)rationalul
Un jaf odios   de Tyranosaurusrex
A r h i v a
  Afara cu PD    29 comentarii
  S-a transformat Romania in pasalac nemtesc?    38 comentarii
  PD cere reluarea votului    2 comentarii
  Iorgovan: Macovei "e erbivora"    8 comentarii
  Aprilie, luna suspendarii    1 comentariu
  Conditiile PSD pentru un Cabinet PNL    3 comentarii
  Basescu scade    5 comentarii
  Investitiile in centrale pe cogenerare si in depozite subterane de gaze naturale sunt prioritatea zero a EGL Romania    
 Top afisari / comentarii 
 Afara cu PD (4242 afisari)
 Straniul testament al Annei Nicole Smith (4134 afisari)
 Iorgovan: Macovei "e erbivora" (2738 afisari)
 S-a transformat Romania in pasalac nemtesc? (2696 afisari)
 Japca Distrigaz (2585 afisari)
 Osemintele generalului Vaitoianu si maresalului Averescu, furate de Ceausescu (665 afisari)
 Daniel Corogeanu, condamnat la 14 ani de inchisoare: Dumnezeu sa va apere! (313 afisari)
 Adrian Cioroianu la Externe (131 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01767 sec.