Ziua Logo
  Nr. 3810 de marti, 19 decembrie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Analize si comentarii
Toleranta, intre corectitudinea politica si indiferenta reciproca
Adrian SEVERIN 
-- Disputa asupra prezentei icoanelor in scoli a dat nastere unei noi controverse. Unii sustin ca absenta oricaror insemne religioase in spatiul public este expresia corecta a tratamentului egal asigurat tuturor credintelor - majoritare sau minoritare - astfel cum a fost el definit in Occident.
Conformitatea cu acest model se impune romanilor intrucat ei au nevoie de o baie de corectitudine politica pentru a invata sa le acorde drepturi egale celor diferiti. in reflexele noastre toleranta trebuie sa intre, asadar, prin imitatie iar nu prin convingere.
Altii se ridica impotriva acestei "corectitudini politice" apreciind ca toleranta fara limite predicata de fanaticii drepturilor omului duce la indiferenta fata de celalalt si de aici la necunoasterea celui de langa tine. Diferenta se constientizeaza, deci, prin confruntarea identitatilor care cauta a se elimina reciproc. Doar dintr-o atare lupta irupe compromisul constand in impartirea puterii spre asigurarea convietuirii inegalilor. Toleranta duce la ignorarea reciproca si pana la urma la tocirea constiintei propriei identitati.
Ambele teze imi par gresite. Ele contrapun confortul alinierii confortului asemanarii propunand baze diferite dar la fel de irationale pentru stabilirea identitatii: intr-un caz cosmopolitismul, in celalalt autohtonismul. Amandoua resping gandirea critica si sustin baricadarea intr-o citadela cultural-identitara (occidentala si respectiv, romaneasca). Diferenta (superficiala) sta in credinta unora ca romanii nu sunt capabili decat de o gandire critica negativa, in timp ce altii cred ca singura gandire critica este cea a negarii. Cu totii converg in convingerea ca gandirea romaneasca duce inevitabil la discriminare.
Conceptul de "toleranta" ascunde, intr-adevar, o combinatie de aroganta si indiferenta. Fiind asimetric - tolerantul este totdeauna deasupra toleratului - implica discriminarea. "Respectul diversitatii" este preferabil "tolerantei", intrucat presupune cunoasterea si aprecierea celuilalt intr-o relatie simetrica, de egalitate in diversitate. Oricum, "toleranta" nu este doar pasiva ci si activa, discriminarea pozitiva fiind expresia ei superioara. Tinta sa nu este segregarea ci integrarea, dreptul la diversitate implicand si obligatia la solidaritate. Singurul lucru care nu poate fi tolerat este "intoleranta". Inclusiv intoleranta fata de gandirea critica pe care ne-o propun apostolii corectitudinii politice.
Abandonul gandirii critice (raportarii critice la celalalt dar si la sine) transforma constiinta identitatii din sursa de creatie in modalitate de autoincarcerare si esentialismul cultural in exclusivism social. Dorinta de izolare in inchisoarea identitara vine din insecuritatea resimtita afara, in ceea ce numim libertate. Or, eliberarea prin autoizolare este, de fapt, prizonierat. Involutia spre comunitatea traditionala (prezumata ca predeterminata si desavarsita) - familiala, etnica, lingvistica, religioasa - suplineste printr-o imaginara securitate moral-culturala univoca, securitatea materiala comunitara, teoretic posibila dar negasita in concret. Universul identitar devenit totodata inchisoare si refugiu, da expresie schizofrena uitarii de lume in acelasi timp cu obsesiva si irationala ei contestare.
Laicitatea nu este doar separarea statului de biserica ci si desacralizarea statului ca model identitar, lasandu-se fiecaruia posibilitatea sa isi afiseze in public credinta fara ca ceilalti sa se simta lezati. De modul in care vor sti sa il defineasca pe "celalalt" si sa se raporteze la el va depinde viitorul romanilor in Romania si in Europa..
 Comentarii: 3 Afiseaza toate comentariile  
Icoane, credinta, ateism   de gogu TIM
concluzia?   de Arefu
S-o luam babeste.   de plongeur.alpin
A r h i v a
  Cu Walesa, dar fara Goma    28 comentarii
  Tara, tara, vrem consilieri!    5 comentarii
  Alesii Dracului    6 comentarii
  La judecata zilei    4 comentarii
  Un Raport necesar    7 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Exorcizatii (7243 afisari)
 Refuzul lui Goma (4167 afisari)
 Discursul pe care Regele Mihai ar fi trebuit sa il rosteasca in Parlament (3839 afisari)
 Bila alba (3184 afisari)
 Un Raport bine facut, elaborat de un comunist (2963 afisari)
 Lech Walesa: Condamnarea comunismului trebuie urmata de lustratie (521 afisari)
 Joseph Barbera, cel de-al doilea parinte al lui Tom si Jerry, a murit (101 afisari)
 24 pentru Stolojan (82 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.85476 sec.