Ziua Logo
  Nr. 3614 de joi, 4 mai 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Editorial
Specificul national prin fiscalitate
Varujan VOSGANIAN 
O stire a agentiei Bloomberg a nascut zilele trecute o dezbatere privind nivelul fiscalitatii in Romania. Se spunea in stirea respectiva ca ministrii Finantelor din tarile Uniunii Europene sunt nemultumiti de nivelul scazut al fiscalitatii din Romania si ca, pentru cresterea veniturilor bugetare, vor solicita intr-o intalnire, ce va avea loc in curand, cresterea impozitelor in tara noastra.
Imediat reprezentanti ai opozitiei au preluat aceasta stire sugerand ca ea dovedeste odata in plus esecul cotei unice si ca bugetul, asa cum reprezentantii PSD anuntasera inca din campania electorala, nu va putea suporta o relaxare atat de mare pe profituri si pe venituri.
Intai de toate, ceea ce se petrece in politica romaneasca este cel putin ciudat. Indeobste in lupta politica cei care forteaza scaderea impozitelor, dat fiind ca asta oricum nu-i costa nimic, sunt reprezentantii opozitiei. In schimb Guvernul si majoritatea parlamentara se opun scaderilor de impozite, motivand cu ratiuni de natura bugetara. In Romania se intampla taman invers: opozitia cearta Executivul pentru relaxarea impozitelor si sustine ca trebuie majorat ceva, in timp ce guvernantii se incapataneze sa nu majoreze nici impozitul pe venit si nici taxa pe valoarea adaugata.
Nu doresc sa reiau discutia referitoare la impactul cotei unice asupra veniturilor. Ea a avut influente favorabile asupra tuturor salariilor, e drept in mod diferentiat. Adica, asa cum e normal, cei care plateau impozite mai mari au avut mai mult de castigat decat cei care plateau impozite mai mici. Si daca tot se spune ca multi romani au pierdut de pe urma cotei unice, nu pot decat sa reiau invitatia pe care am facut-o si cu alta ocazie: daca exista macar un singur roman care, la acelasi nivel al salariului brut, a pierdut la salariul net in urma aplicarii cotei unice il rog sa faca public acest lucru, evident, cu acte doveditoare. Pana acum apelurile mele de acest fel au ramas fara rezultat, nu am intalnit nici un astfel de exemplu.
Cum insa veniturile sunt inca foarte mici in Romania nu putem nici sa spunem ca aplicarea cotei unice a imbunatatit sensibil nivelul de trai. Aceasta se va face in timp si, evident, cu multa truda. Daca, de pilda, evolutia economica va avea ritmul ultimilor cinci ani, pana la trecerea la moneda europeana, adica peste sapte-opt ani, salariul mediu net in Romania ar putea depasi binisor 500 de euro pe luna, ceea ce inseamna cam de doua ori si jumatate nivelul actual. Pentru unii s-ar putea ca sapte ani sa nu fie o perspectiva prea incurajatoare dar minuni nu se pot face peste noapte, mai ales cand este vorba de indicatori la scara nationala.
Nu este, de asemenea, adevarat ca veniturile bugetare au scazut prin aplicarea cotei unice. Cifrele oficiale arata ca fata de 2004 veniturile bugetare nu au scazul atat in termeni reali dar si ca pondere in produsul intern brut si ca aceasta evolutie se va accentua in anul 2006. E drept ca veniturile raman la un nivel scazut (in 2006 cam 30,5% din PIB) fata de tarile Uniunii Europene care au, toate, venituri peste 35% din PIB. Masurile pe care le avem in vedere, pentru cresterea veniturilor bugetare, nu vor duce la cresterea impozitelor de care am amintit. In editorialele viitoare vom avea prilejul sa vorbim despre aceste masuri, in clipa in care modificarile Codului fiscal vor intra in dezbaterea parlamentara. Obiectivul nostru este sa crestem in orizontul anului 2008 veniturile bugetare cu 1,5-2%, ceea ce este acoperitor pentru indeplinirea obligatiilor Romaniei ca membru al Uniunii Europene. Acum cateva cuvinte despre acest conclav al ministrilor de Finante. Nimeni nu va recomanda Romaniei cresterea impozitelor. De altfel, impozitarea, cu exceptia unor chestiuni de natura tehnica, nu este inclusa in acquis-ul comunitar. Fiecare tara isi pune impozitele pe care si le doreste. Fiscalitatea este un atribut al suveranitatii.
In ce priveste impozitul pe venit, e drept ca el este, la 16%, cel mai mic din Uniunea Europeana. Dar si salariile noastre sunt cele mai mici (cam de sase ori fata de media Uniunii Europene si de zece ori mai mici fata de Europa celor 15). In majoritatea tarilor europene salariul mediu net din Romania (de circa 210 euro) nici macar nu este impozitat, socotit fiind sub limita de subzistenta, drept pentru care legislatia muncii in acele tari nici nu permite acordarea unui astfel de salariu.
Poate ca ministrii de Finante de care am vorbit se tem ca, la impozite mai mici, Romania va fi mai tentanta pentru capitalurile europene. De altfel, in Germania si Austria exista un astfel de interes pentru Romania. Dar asta nu e rau: la cati bani au iesit din Romania in ultimii ani prin capitalurile speculative meritam si noi cateva miliarde de euro in plus drept investitii straine.
 Afisari: 273  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 2 Afiseaza toate comentariile  
vreti un singur om   de cosor ion
   de Vasile Calmatui
A r h i v a
  Ziaristul ca si soldatul    5 comentarii
  Ziua Mondiala a Presei Libere    3 comentarii
  Din nou cazul Gheorghe Ursu. Cine face justitie in Romania?    3 comentarii
  Fotbal si trei forme de alimentare mediatica a nationalismului    12 comentarii
  Exista o libertate a presei    3 comentarii
  La judecata zilei    2 comentarii
  SIF-urile - Raspunsul e la Curtea Constitutionala    2006-04-27
  Reducerea TVA - o tema delicata    2006-04-20
  De ce creste pretul la gaze    2006-04-13
  Deprinderea cu dezinflatia    2006-04-06
  Scurta memorie a raului la romani    2006-03-30
 Top afisari / comentarii 
 Iunie 2008 - intalnire de gradul 0 cu un asteroid (590 afisari)
 Operatiunea "Tezaurul" (315 afisari)
 Specificul national prin fiscalitate (273 afisari)
 Stiri pe scurt (109 afisari)
 Lege violata (91 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.25273 sec.