Ziua Logo
  Nr. 3604 de miercuri, 19 aprilie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Editorial
O lege pentru linistea UE
Iulia POPOVICI 
Olli Rehn se poate numara printre cei mai fericiti oameni ai planetei. Pamantenii obisnuiti primesc drept cadou flori, bomboane, un after-shave; Olli Rehn primeste in dar legi dupa care ar trebui sa functioneze o tara. Si, cu toate astea, nimeni n-ar trebui sa se ingrijoreze din cauza acestui posibil act de inalta coruptie: sigur ca tara aceea, Romania de exemplu, n-o sa functioneze dupa regulile date in cinstea, onoarea si spre satisfactia lui Olli Rehn.
Cand statul roman a dat o lege in care, intru instaurarea transparentei in institutiile publice, li se dadea cetatenilor dreptul de a fi informati asupra actiunilor respectivei institutii, in 2001 adica, era inca pe vremea predecesorului domnului Rehn. Dar lucrurile mergeau la fel: UE ne cerea sa facem una si alta, noi puneam de-o lege - hotarare de Guvern - ordonanta, UE ne bifa la capitolul "acquis comunitar", noi ne vedeam in continuare de-ale noastre. De ce sa se intample altfel cu Legea accesului la informatiile de interes public? Miza e oricum mult prea mica: nu multi sunt cei care s-ar plimba prin tribunale doar de dragul de-a obtine o lista de nume sau un bilant contabil. Si, chiar obtinute in instanta, cine sa le verifice? Asociatia Revolutionarilor Fara Privilegii a primit, in urma unui proces, lista numelor celor care au obtinut diverse avantaje din partea statului pe baza certificatului de revolutionar. Insa nimeni nu va sti vreodata daca acea lista e completa. Trebuie sa iei de bun ceea ce spune o institutie.
Trebuie s-o faci pentru ca pe aceasta conventie tacita a bunei-credinte se bazeaza ce numim noi cu drag "statul de drept". Inteleg ca ne-am obisnuit prea mult cu manualul de agregare a dictaturii, insa democratia moderna nu se intemeiaza pe principiul legiferarii strict punitive; altfel spus, motivul pentru care n-o luam cu masina pe sensul interzis ar trebui sa fie nu teama de a fi amendat, ci constiinta faptului ca e bine, sigur si intru respectul celorlalti soferi, sa n-o facem. Statul de drept e o astfel de colectie de "semne de circulatie" pe care se presupune ca le cunoastem si acceptam cu totii (de aceea necunoasterea legii nu constituie o circumstanta atenuanta in tribunal), caci cunoasterea si acceptarea lor fac statul si convietuirea sociala sa functioneze. La fel si cu Legea asta, 544/ 2001. Institutiile publice sunt obligate sa raspunda la cererile de informatie nu pentru ca pe conducatorii lor ii paste inchisoarea daca n-o fac, ci fiindca asta e regula jocului: cetatenii platesc impozite, iar in schimb statul trebuie sa le zica cine, ce si de ce face cu acesti bani. Daca e adevarat ca ce face el, statul, e spre binele general, n-are nici o ratiune sa ascunda nimic.
Numai ca RA-APPS-ului (Regia Autonoma-Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat, detinatoarea majoritatii imobilelor nationalizate), de pilda, nu-i pasa de asa ceva - de mult timp invoca tot felul de motive pentru care n-ar fi institutie publica si deci n-ar avea de ce sa dea vreo informatie.
Nu e nici o indoiala ca, daca o institutie publica nu vrea sa raspunda la o cerere de informatii, poate sa minta linistita, cai de verificare nu exista. Iar in buna traditie a legilor facute doar pentru linistea Uniunii Europene, de legea accesului la informatii de interes public li se flutura tuturor conducatorilor de institutii.
Iar cand e vorba despre directionarea banilor pentru cultura, atitudinea e inca si mai interesanta. Preocuparea cetatenilor pentru cota-parte din taxele platite de ei directionate catre cultura e considerat a fi inrudita cu cea pentru destinatia donatiilor de la biserica. Cultura e o cutie a milei sau una de acatiste, in care punem bani ca sa ne linistim constiinta cu o fapta buna si nimeni nu stie, nu vrea sa stie, unde se duc ei cu adevarat. Iar mesajul acesta - "cultura e o investitie in istoria si viitorul poporului, trebuie sa ne dam obolul pentru asta, e o blasfemie sa cercetezi realitatea ideii" - vine in primul rand de la politicieni si functionari publici. Sigur, undeva au si ei dreptate: banii din cultura valoreaza cam cat o scobitoare la masa bogata a bugetului si datoriei nationale. Numai ca la scara realitatii culturale faptele stau altfel: cu cele 27 de miliarde de lei vechi, impartiti de comisiile de experti ai Fondului Cultural National, pe care conducerea FCN ii "protejeaza", s-ar putea face o stagiune completa pentru jumatate din teatrele patriei. Ceea ce n-o impiedica pe directoarea Fondului sa se piarda intre aberatii legale si datul vinei pe Consiliul FCN, care-ar fi hotarat secretizarea, desi n-avea nici o baza legala s-o faca, si nici pe ministrul Culturii sa faca glume pe seama insistentei de a afla componenta comisiilor care au decis destinatia banilor.
Bun banc, intr-adevar, sa convingi institutiile publice ca nu lucreaza pentru propriul bine si nici pentru UE.
 Comentarii: 2 Afiseaza toate comentariile  
   de ninel2222
DEOCAMDATA   de Michael Theil - Lazarescu
A r h i v a
  Impreuna!    3 comentarii
  Procesul comunismului, procesul Occidentului    54 comentarii
  Politica fiscala si pomenile electorale    3 comentarii
  Lumea vazuta prin lentila Rusiei    5 comentarii
  La judecata zilei    4 comentarii
  Comunismul in limba teatrului    2006-04-07
  Presa ca agent publicitar. Moca    2006-03-31
  De ce ne pasa de-o banca austriaca    2006-03-24
  Saptamana protestelor    2006-03-17
  Pirateria drepturilor de autor    2006-03-10
 Top afisari / comentarii 
 Stiri pe scurt (317 afisari)
 Jaf la pensii (213 afisari)
 Misterele de 100 de ani (201 afisari)
 Procesul comunismului, procesul Occidentului (87 afisari)
 Tom Cruise va manca placenta copilului sau (82 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.24956 sec.