In primele doua luni ale lui 2006, scena politica romaneasca a fost dominata de tema campaniei anti-coruptie. In prim-plan s-a aflat fostul premier Adrian Nastase, intrat in vizorul DNA. Se stie ce-a urmat: o avalansa de anchete in care au intrat in vizor Dan Ioan Popescu si George Copos, progrese rapide in vechile dosare Rompetrol-Dinu Patriciu si RAFO Onesti-Ovidiu Tender-Marin Iancu, plus alte ramificatii, plus cazuri noi, aflate in diverse faze de strangere a probatoriului. Mare lupta mare impotriva coruptiei! Imperativul politic si european e cunoscut. Liderii actualei guvernari il reamintesc mereu. Iar ecourile tuturor acestor evolutii la Bruxelles si in cancelariile statelor membre ale Uniunii Continentale sunt favorabile.
Pentru ca de vreo doua saptamani incoace sa navaleasca in actualitate alte subiecte: degringolada din PSD, care era cat pe ce sa duca la dezintegrarea formatiunii aflate pana nu demult la carma tarii; apoi, alegerea unui nou presedinte al Camerei Deputatilor, in persoana liberalului Bogdan Olteanu, eveniment cu semnificatie simbolica importanta; si scandalul din jurul reorganizarii Consiliului National pentru Studierea Arhivelor fostei Securitati.
Trei teme diferite. In primul caz, e vorba despre criza unui partid, si anume a celui mai strans asociat cu fenomenul coruptiei. Episodul al doilea, schimbarea de la sefia Camerei, care s-a produs ca efect imediat al demisiei lui Nastase, deci al crizei interne din PSD, reflecta - intr-un plan mai general - modificarea raporturilor de putere si de influenta in perioada pe care o parcurgem. In sfarsit, blocarea desemnarii ca presedinte al CNSAS a lui Constantin Ticu Dumitrescu, o controversa care poate fi interpretata in multe feluri (institutional, ca lupta intre grupuri de influenta, ca reflex de aparare a "fostelor structuri" s.a.m.d.), as plasa-o la nivel individual: caci, in ultima instanta, activitatea CNSAS duce la dezvaluiri privitoare la trecutul unor persoane, dosar cu dosar, om cu om (sau - in varianta negativa - poate oculta trecutul acelorasi...).
De aici, de la nivelul individual, trebuie pornita analiza momentului. Problemele institutionale si ale unor structuri politice au de asta data explicatii personale. Contextul - acelasi: iminenta integrarii tarii noastre in Uniunea Europeana. Interesul national este ca Romania sa devina cat mai curand stat membru, la 1 ianuarie 2007, dar pentru unii-altii intrarea in federatia continentala va aduce necazuri. Aquis-ul integrat, controlul mult mai strict al regulilor jocului, protejarea atenta a legalitatii, a competitiei s.a.m.d. pericliteaza multele afaceri construite in postcomunism necinstit, pe baza de influente, complicitati sau direct prin frauda. Retroactiv, pune in pericol proprietati, averi, "imperii" economice si financiare. Directia in care Romania avanseaza e limpede si procesul nu poate fi oprit, insa contrareactiile de aparare sunt si ele previzibile. Si atunci...
...si atunci vedem cum problemele individuale ale unora (nu numai ale celor despre care stie toata lumea, despre care se vorbeste in gura mare!) provoaca tensiuni in interiorul partidelor, neintelegeri, schimbari de macaz in ultimul moment, ba chiar si surpari in cele mai "solide" formatiuni de ieri-alaltaieri (sa ne reamintim: pana prin 2003, daca nu pana prin vara lui 2004, PSD-ului i se prevestea o victorie usoara, un al doilea mandat cert, marea intrebare a multor comentatori fiind daca se va echilibra competitia politica in perspectiva alegerilor din... 2008!). Vedem cum schimbarea conducerii la CNSAS starneste alerta maxima in anumite cercuri si are loc mica "lovitura de palat" care l-a indepartat pe Constantin Ticu Dumitrescu de rolul coordonator negociat anterior. Vedem si alte lucruri interesante, mai putin mediatizate, dar poate ca nu neimportante in context. De pilda, aflam despre preluarea de catre CNSAS a 1,3 milioane de dosare din arhivele fostei Securitati comuniste, deci a unui imens material documentar pus la dispozitia cetatenilor si a cercetatorilor, cu potential periculos pentru cine stie cati actuali politicieni, oameni de afaceri, sefi de institutii publice, magistrati, politisti, angajati ai serviciilor secrete. Sau descoperim (cf. ZIUA, 27 martie) ca noile modificari la Legea accesului la propriul dosar si a deconspirarii Securitatii ca politie politica provoaca numeroase pensionari in randurile cadrelor de conducere din SRI; retrageri "preventive", nu-i asa?! Iar de la presedintele Basescu (din conferinta sa de presa de la Cluj, 25 martie) ce aflam?: ca arhiva "Dunarea" de la SIE, si ea desecretizata, a fost predata Arhivelor Statului; or, s-a scris mult despre eventualele probe compromitatoare care s-ar afla in acest din urma fond documentar cu privire la Dan Voiculescu, liderul actual al Partidului Conservator, membru al coalitiei de guvernamant, dar mereu o problema, mereu indisciplinat, "solutie imorala" (tot Basescu dixit) si... interesat sa-i primeasca pe Adrian Nastase si pe apropiatii sai, in eventualitatea plecarii lor din PSD...
Prin urmare, temele noi aparute in ultimele saptamani in actualitatea politica romaneasca nu sunt noi: tot despre iminenta integrarii europene e vorba, dar... individual!