Ziua Logo
  Nr. 3541 de sambata, 4 februarie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Catastrofa pe Marea Rosie
-- Un feribot care transporta 1300 de pasageri din Arabia Saudita spre Egipt s-a scufundat joi noaptea * La inchiderea editiei bilantul neoficial indica 100 de pasageri salvati, 100 de cadavre recuperate, 1100 de disparuti
Cosciugul plutitor avea 35 de ani
Un feribot care transporta 1.300 de pasageri, in majoritate egipteni, s-a scufundat in Marea Rosie joi noapte, relateaza Reuters. Elicopterele si avioanele echipelor de salvare sosite in zona au raportat ca pe mare au putut fi vazute trupuri neinsufletite, dar si supravietuitori in barci de salvare. Primul bilant nota ca 12 supravietuitori ajunsesera in portul egiptean Safaga, iar echipele de salvare reusisera sa recupereze 45 de cadavre. Ieri dupa-amiaza, postul national de televiziune egiptean a anuntat ca au fost salvate 100 de persoane, dar in declaratia oficiala a autoritatilor s-a mentit o cifra intre 14-20 de supravietuitori. Autoritatile au anuntat crearea unei sali de operatii la Safaga si decretarea starii de urgenta in spitalele din regiune.
Vasul a disparut de pe radare la 100 de km de Dubah
Postul public de televiziune egiptean Nile Television a anuntat, citandu-l pe guvernatorul Marii Rosii, ca feribotul, construit in urma cu 35 de ani, transporta 1272 de pasageri, dintre care 1158 erau egipteni si 99 erau sauditi. De asemenea, la bord se mai aflau si aproximativ o suta de membri ai echipajului. Pe langa pasageri, nava transporta 22 de automobile si 21 de autocamioane.
Nava al-Salam Boccaccio '98, apartinand societatii egiptene El-Salaam Maritime Transport Co., plecase din portul Dubah, din vestul Arabiei Saudite, joi, la orele locale 19.00, si se indrepta spre portul egiptean Safaga, unde ar fi trebuit sa acosteze vineri dimineata, la ora 02.30 locala, a declarat un purtator de cuvant al companiei transportatoare. Nava n-a mai aparut pe radare cand se afla la 100 de kilometri de Dubah, punctul de plecare. Adel Shoukri, reprezentantul companiei care detine feribotul, a declarat ca aceasta a disparut joi la miezul noptii. Statiile de control al traficului nu au primit nici un semnal SOS de la bordul navei. Agentia nationala de stiri egipteana Mena a anuntat totusi ca un alt feribot, Saint Catherine, care calatorea in acea noapte pe o ruta asemanatoare, insa in sens opus, a primit un semnal de la nava al-Salam, in care capitanul acesteia afirma ca vaporul sau este in pericol de scufundare.
"Din cate am inteles, exista supravietuitori. Au fost zarite barci de salvare", a adaugat el, precizand ca sursele sale de informatie sunt rapoartele pilotilor de elicopter care survoleaza zona accidentului. "Paza de Coasta face tot posibilul pentru a incerca sa salveze oamenii", a precizat Mansour, adaugand ca patru fregate au fost trimise la fata locului.
Vreme nefavorabila
Marea era agitata, iar vremea nefavorabila in momentul intreruperii comunicatiilor cu nava, a mai spus Mansour, care a adaugat ca pe timpul noptii s-au inregistrat vanturi puternice si ploaie. El a anuntat ca Guvernul egiptean a cerut ajutorul autoritatilor saudite din portul Jedda. Surse ale Ministerului Apararii la Londra au anuntat ca Marina britanica a decis sa devieze traseul navei militare HMS Bulwark spre zona naufragiului feribotului egiptean, pentru a ajuta la operatiunile de salvare. "Ar putea ajunge acolo in 24-48 de ore, ramane la latitudinea autoritatilor egiptene sa decida daca o vor utiliza", a declarat un purtator de cuvant. Ministrul de Externe, Jack Straw, i-a prezentat condoleante omologului sau sudanez Lam Akol, pe care l-a primit la Londra, intrucat la bordul navei egiptene se aflau si cetateni sudanezi. Jack Straw a adaugat ca serviciile diplomatice britanice de la Cairo, Karthoum si Riyadh au fost alertate. "Fac tot ce le sta in putinta", a precizat el, adaugand ca o echipa "ar putea fi trimisa in zona, daca este necesar". Londra a propus ca HMS Bulwark sa fie utilizata ca platforma de sprijin pentru echipele de salvare. Nava ar putea pune la dispozitie instalatiile sale medicale sau ar putea servi drept morga. "Exista mult spatiu la bord" care ar putea fi folosit pentru gazduirea si transportul persoanelor salvate, a precizat purtatorul de cuvant. Daca autoritatile de la Cairo vor solicita asistenta, nava "va avansa cu viteza maxima" pentru a ajunge in zona, a promis marina britanica.
Probleme de stabilitate
Potrivit companiei de transport maritim, pasagerii erau in marea majoritate membri ai familiilor muncitorilor egipteni care lucreaza in Arabia Saudita si care se intorceau din vacanta petrecuta impreuna cu rudele lor. Printre pasageri se aflau pelerini care se intorceau de la Mecca. David Osler, reprezentant al Lloyd's List, a apreciat ca inca nu pot fi facute speculatii cu privire la disparitia navei, desi acest tip de feribot este cunoscut pentru problemele de stabilitate. "In momentul in care la bord patrunde o cantitate mica de apa, poate provoca un balans incontrolabil, care provoaca naufragiul in scurt timp", a spus el. Osler a adaugat ca nava, construita in 1970 si apartinand companiei egiptene El-Salaam Maritime Transport, a mai fost implicata intr-o coliziune in 1999. Compania El-Salaam Maritime Transport, proprietara vasului al-Salam 98 sustine ca nava se incadra in regulile de securitate. "al-Salam 98 respecta toate regulile de securitate internationale", a declarat Andrea Odone, un oficial al companiei cu sediul la Cairo. Nava, cu o lungime de 118 metri, construita in 1970, era inmatriculata in Panama. Oficialul a precizat ca numarul pasagerilor era mai mic decat numarul maxim permis de persoane la bord (1487). "Am trimis trei ambarcatiuni care traverseaza Marea Rosie pentru a merge la locul incidentului", a adaugat el. Un vapor similar, al-Salam 95, s-a scufundat in Marea Rosie in octombrie trecut, dupa o ciocnire cu un vas cipriot.
Presedintele Mubarak cere ancheta
Presedintele egiptean, Hosni Mubarak, a cerut deschiderea de urgenta a unei anchete asupra naufragiului, mentionand deja posibile deficiente in ceea ce priveste mijloacele de salvare. "Presedintele Mubarak doreste deschiderea unei anchete urgente pentru a determina cauzele naufragiului (navei) al-Salam 98 si in ce masura feribotul si alte nave identice respecta criteriile de securitate", a afirmat purtatorul sau cuvant, Soleiman Awad. "Rapiditatea cu care nava s-a scufundat si faptul ca la bord nu au existat suficiente barci de salvare confirma faptul ca existau probleme", a declarat oficialul adaugand ca evita sa faca alte comentarii, pentru "a nu prejudicia rezultatele anchetei".
* 20 decembrie 1987: Filipine - Feribotul Dona Paz s-a scufundat dupa ce a intrat in coliziune cu un petrolier, in Marea Sibuyan. Accidentul s-a soldat cu 4375 de morti din randul persoanelor de pe feribot si 11 de pe petrolier. Este cel mai grav accident maritim petrecut pe timp de pace.
* 24 octombrie 1988:
Filipine - Dona Marilyn s-a scufundat in largul coastelor provinciei Leyte, 250 de persoane pierzandu-si viata.
* 15 decembrie 1991:
Egipt - Nava Salem Express a lovit un banc de corali in largul portului Safaga de la Marea Rosie, 464 de persoane au murit.
* 17 februarie 1993:
Haiti - feribotul Neptune cu 800-2.000 de persoane la bord s-a scufundat in zona Petit Goave, dupa ce plecase din portul Jeremie. Cateva sute de persoane au murit.
* 2 iulie 1993:
Filipine - 279 de pelerini s-au inecat cand o pagoda plutitoare s-a prabusit in timpul unui festival religios pe raul Bocaue.
* 10 octombrie 1993:
Coreea de Sud - feribotul Seohae, cu 362 de persoane la bord, s-a rasturnat in zona Puan, 292 de persoane pierzandu-si viata.
* 29 aprilie 1994:
Kenya - un feribot a naufragiat dupa ce plecase din localitatea Mtongwe, 272 de persoane pierzandu-si viata.
* 20 august 1994:
Bangladesh - mai mult de 300 de persoane au murit dupa ce un feribot supraaglomerat s-a scufundat pe raul Meghna.
* 28 septembrie 1994:
Finlanda - 852 de persoane s-au inecat cand feribotul Estonia, cu 989 de persoane la bord, s-a scufundat in zona insulei finlandeze Utoe, pe ruta Tallinn-Stockholm. Acesta a fost cel mai mare dezastru maritim din Europa pe timp de pace.
* 29 iunie 2000:
Indonezia - circa 550 de persoane au murit cand feribotul indonezian Cahaya Bahari, cu circa 561 de refugiati si alti pasageri la bord, s-a scufundat in zona coastelor Insulei Sulawesi.
* 19 octombrie 2001:
Indonezia - 353 de persoane au murit cand o ambarcatiune supraaglomerata, care transporta solicitanti de azil din Sumatra in Australia, a naufragiat langa Insula Java.
* 3 mai 2002:
Bangladesh - cel putin 450 de persoane au murit cand feribotul M.V. Salahuddin-2, cu circa 500 de oameni la bord, a naufragiat pe raul Meghna.
* 26 septembrie 2002:
Senegal - feribotul Joola, cu capacitate de 550 de persoane, a naufragiat in zona de coasta a Gambiei, avand la bord aproape 2000 de persoane. Accidentul s-a soldat cu 1863 de morti.
* 9 iulie 2003:
Bangladesh - circa 400 de persoane au murit in urma scufundarii feribotului M.V. Nasreen pe raul Meghna, in conditii meteorologice nefavorabile.
* 23 mai 2004:
Cel putin 200 de persoane au murit cand doua feriboturi au naufragiat pe Meghna.
Monica BICA 
 Comentarii: 4 Afiseaza toate comentariile  
who cares?   de Phil
Pe langa vaporul cu pricina a trecut un   de ionion
La omul sarac nici boii nu trag !   de Aladin
   de Pinkie
A r h i v a
  Cainta    19 comentarii
  Basescu fata-n fata cu Valerian Stan    13 comentarii
  Presedintele s-a intors pesimist din Ucraina    6 comentarii
  Un nou front in PSD    10 comentarii
  Petitie pentru Teo Peter    10 comentarii
  Frunda: "Eu nu reprezint Romania!"    42 comentarii
  Pe urmele mentorului    3 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Mihail Gorbaciov si "complotul de fum" (847 afisari)
 Frunda: "Eu nu reprezint Romania!" (182 afisari)
 Catastrofa pe Marea Rosie (160 afisari)
 O Europa a triburilor (140 afisari)
 Presedintele s-a intors pesimist din Ucraina (98 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01412 sec.