Baza puterii este controlul asupra resurselor. Informatia constituie o resursa care permite accesul la alte resurse, precum si exploatarea acestora. Informatia este, deci, putere. Cine controloleaza informatia, controleaza puterea. Cine monopolizeaza informatia, monopolizeaza puterea. Puterea monopolizata este o putere absoluta. Puterea absoluta corupe in mod absolut. O putere absolut corupta este absolut arbitrara. Arbitrariul puterii absolute inseamna dictatura. Indiferent de nobletea scopurilor sale ultime, cautand sa obtina intreaga putere sub cuvant ca altfel nu-si poate indeplini programul, domnul Traian Basescu merge spre dictatura.
Toate competentele pe care diverse dispozitii speciale ale Constitutiei ori diverse legi speciale le confera Presedintelui Romaniei, trebuie intelese, interpretate si exercitate in conformitate cu natura constitutionala a demnitatii de sef al statului. Presedintele nu este decat un mediator intre institutiile statului, precum si intre institutiile statului si societate. In aceasta calitate si cu acest titlu garanteaza echilibrul constitutional - la nivelul raportului dintre drepturile si obligatiile fundamentale, precum si al celui inter-institutional. In aceasta calitate si cu acest titlu indeplineste orice alta atributie conferita lui prin lege. Procedand astfel el sintetizeaza la nivel simbolic statul, in esentialitatea ordinii sale. Presedintele prezideaza - dezbaterea interesului national - dar nu guverneaza.
Cand la inceputul anilor '90 s-a creat Consiliul Superior pentru Apararea Tarii (CSAT) sub presedintia sefului statului, s-a plecat de la observatia ca diverse institutii care concura la definirea cotidiana a sigurantei nationale, precum si la organizarea apararii ei efective - serviciile de informatii, ministerele de forta si ministerele economice de sinteza - nu fac parte din aceeasi structura ierarhica. Cum coordonarea dintre ele era esentiala si cum nici unul dintre acesti jucatori nu putea fi pus in subordinea celuilalt fara a se strica echilibrul inter-institutional, s-a decis ca procedura privind disciplinarea efortului lor de constructie a convergentei si coerentei sa fie administrata de Presedintele Romaniei. Prin aceasta presedintele nu devenea jucator ci dimpotriva, ramanea mediator. Membrii CSAT ramaneau responasbili in structurile lor specifice fara a se subordona Presedintelui. Fiecare dintre ei era numit si controlat de Parlament. Nefiind numit de Parlament, seful statului nu raspundea in fata sa, dar nici nu lua decizii de natura executiva. Controlul parlamentar asupra membrilor CSAT s-a intarit de-a lungul timpului, institutia in ansamblul ei fiind inclusa in Constitutie. Chiar daca toti ex presedintii post-comunisti ai Romaniei au incercat sa foloseasca pozitia lor in CSAT spre a-si mari influenta, pana acum nici unul nu a indraznit sa depaseasca anumite limite.
Crearea Comunitatii Nationale de Informatii (CNI), in felul in care a fost operata, constituie mai mult decat o ilegalitate. Ea este o eroare politica ce atenteaza la echilibrul institutional prevazut de Constitutie, basculand puterea in directia celui care avea doar autoritatea de a veghea ca ea sa ramana impartita altora. Avem de a face cu o lovitura de stat.
CNI, ni se spune, va corobora doar informatiile primite de la diversele servicii speciale existente, astfel descoperind eventualele lor neconcordante. Desigur, coroborarea si sintetizarea sunt necesare. Ele ar trebui, insa, sa aiba loc la nivelul celui care foloseste informatia - Guvernul - iar nu la nivelul Presedintiei care nu are competente executive. Ingrijorator este ca piesele disparate ale "produsului" care este informatia completa, vor fi contemplate de Executiv si de Parlament, in timp ce "produsul" integral va fi cunoscut doar de Presedinte si va ramane in afara oricarui control parlamentar. Este, de asemenea, limpede ca o structura atat de complexa precum cea a CNI nu se va limita la agregarea informatiilor. Ea va efectua si planificare politica pe baza lor. Actiunea rezultata de aici nu va fi cunoscuta, inteleasa si valorificata decat de seful real al CNI, respectiv presedintele Basescu. Puterea acestuia tinde spre absolut.
Comunitati de informatii mai exista in lume. Ele se constituie, insa, prin lege, iar nu printr-o decizie prezidentiala drapata in hotarare a unui organ (CSAT) incompetent sa creeze asemenea structuri. Modelul urmat se zice ca ar fi cel american. Mai degraba se preia exemplul rusesc. Oricum Romania nu este o republica prezidentiala astfel incat nici unul dintre aceste modele nu i se potriveste. Chiar si asa, solutia promovata lasa deschise o serie de probleme legate de respectarea standardelor politice europene: transparenta si raspunderea; controlul parlamentar, judiciar si bugetar; caracterul civil al conducerii; excluderea agentilor economici de acoperire.
Elita politica si societatea civila ar trebui sa protesteze imediat impotriva acestei lovituri de stat, cerand revenirea la legalitate si la ordinea constitutionala. Mai mult, ele ar trebui sa treaca la actiune. Cum? In lupta cu dictatul orice mijloace sunt permise.