Compania suedeza Cullberg Ballet, cu care lucreaza celebrul Mats Ek, a umplut, vineri si sambata, Sala Mare a Nationalului bucurestean, spectacolul facand parte - asa cum "ZIUA" a anuntat deja - din proiectul "Intalnirilor JTI", care au adus in Romania, anii trecuti, Baletul Bejart si Compania Nacional de Danza. Cullberg Ballet a venit la Bucuresti cu trei creatii coregrafice recente semnate de fostul (Mats Ek) si de actualul director artistic (Johan Inger): "Aluminium" a lui Ek, "Emply House" si "Negro con flores" ale lui Inger. "Empty House" - un spectacol de forma abstracta, recunoaste si autorul lui - vorbeste despre singuratatea printre ceilalti, singuratatea unei gari cu "oameni care impart acelasi spatiu, dar care nu se intalnesc niciodata", intr-o zbatere continua, in gol, intr-un spatiul mult prea vast pentru atata inchidere in sine, modulat, pentru cei 10 dansatori, de paravanele mobile si ritmurile de muzica din folclorul maghiar.
"Aluminium" se construieste, potrivit lui Mats Ek, in jurul ideii de "rezistenta", rezistenta unui material rigid-flexibil, rezistenta ca modalitate de abordare a existentei. Mult mai narativa decat coregrafia lui Inger, "Aluminium", interpretata de 12 dansatori, aluneca - intr-un spatiu populat de mese metalice, farfurii metalice, costume in inflexiuni metalice, pe muzica lui John Adams si Shaker Loops - dintr-o scena de disperare domestica intr-o confruntare cvasi-cosmica, sarita de pe sine.
Finalul a apartinut unei creatii foarte noi, "Negro con Flores", a carei premiera a avut loc la Stockholm la inceputul lunii noiembrie. Despre aceasta coregrafie, Inger spune ca e "o incercare de evadare din tiparele deja cunoscute si, in acest fel, de identificare (...) a unor deschideri noi", comentatorul cotidianului de larga circulatie "Dagens nyheter" apreciind ca dansatorii "descopera noi modalitati, mai personale si mai curajoase, pentru a eluda teluricul". (I. POPOVICI)