Ziua Logo
  Nr. 3477 de vineri, 11 noiembrie 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Catalogul ministrilor
Dati-le note si barfiti-i!
Agricultura - munca de Flutur
Foto: MEDIAFAX
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MAPDR) are un loc aparte in societatea noastra pentru ca politicile pe care le promoveaza au un impact extrem de important pentru populatie - asigurarea hranei, iar, mai nou, dezvoltarea rurala. Pornind de aici, toata lumea este cu ochii pe ceea ce face Ministerul Agriculturii. Rolul ministerului este de a elabora strategii in toate domeniile sale de activitate si de a proiecta mecanisme financiare de sustinere a acestora, la care se adauga si realizarea cadrul juridic si a reglementarilor specifice. Potrivit actului normativ de organizare si functionare, MAPDR aplica strategia si Programul de guvernare in vederea promovarii politicilor in domeniile sale de activitate: agricultura, pescuit, acvacultura, productie alimentara, consolidarea proprietatii funciare, imbunatatiri funciare, silvicultura, dezvoltare rurala, optimizarea exploatatiilor si conservarea solurilor. Aceste strategii specifice se desfasoara in cadrul politicilor generale ale Guvernului si in concordanta cu reglementarile Uniunii Europene. Principalele politici promovate pana acum de MAPDR se refera la agricultura, in contextul aderarii la UE.
Promisiuni din Programul de guvernare
Reforma funciara
Politica agricola si de dezvoltare rurala are ca principale obiective finalizarea reformei proprietatii funciare; stimularea transformarii gospodariilor taranesti in ferme agricole familiale cu caracter comercial, formarea clasei de mijloc in spatiul rural; alocarea eficienta a resurselor bugetare pentru sprijinirea producatorilor agricoli; sprijinirea valorificarii productiei agricole prin masuri de piata; dezvoltarea si modernizarea satelor; dezvoltarea pisciculturii; gestionarea durabila a padurilor; reforma institutionala.
Fermele in prim-plan
Formarea si extinderea fermelor agricole de tip familial constituie preocuparea principala a Executivului, se arata in programul de guvernare. Astfel, suplimentar politicilor de sustinere a tuturor exploatatiilor agricole, se preconizeaza acoperirea din bugetul de stat a cheltuielilor efectuate cu plata taxelor pentru schimburi si vanzari de terenuri agricole. In timpul mandatului va fi promovat un Program national de investitii in ferme, adresat cu prioritate familiilor de tineri. La aceasta se adauga instituirea rentei viagere pentru proprietarii care isi vand sau arendeaza terenurile.
La eficientizarea alocatiilor bugetare, programul de guvernare prevede subventii, de la sustinerea pretului semintelor si pana la despagubiri in agricultura. Programul vizeaza sprijinirea valorificarii productiei agricole prin utilizarea pretului minim garantat la unele produse agricole de baza, sprijinirea dezvoltarii bursei produselor agricole si a lemnului, extinderea retelei pietelor de gros, dezvoltarea ofertei de servicii si produse ale padurii, altele decat lemnul si incurajarea parteneriatului public-privat, precum si modificarea Legii pietelor.
Gestionarea durabila a padurilor vizeaza, in primul rand, restituirea padurilor, cresterea suprafetelor impadurite, inclusiv prin crearea de perdele de protectie, promovarea unui program national de constructie de drumuri forestiere si sprijinirea infiintarii ocoalelor silvice private.
Dezvoltarea rurala
Daca la masurile strict agricole Programul de guvernare a fost concis, la capitolul "Dezvoltare rurala" acesta este destul de evaziv. Astfel, Guvernul urma sa puna accent pe politici financiare care sa permita absorbtia fondurilor internationale, prioritare fiind masurile promovate de Programul Sapard. Nici "Piscicultura" nu este uitata, avand in vedere ca este capitol de integrare. Aici, politicile se refera la masuri de protectie a resurselor, protejarea speciilor , investitii in unitati de profil si evaluarea conditiilor de acces al navelor straine de pescuit in apele teritoriale.
Promisiuni personale
Flutur ca Alianta
Dupa ce Gheorghe Flutur a fost desemnat ministru al Agriculturii, el a punctat obiectivele sale: in primul rand retrocedarea totala a proprietatilor funciare si apoi cresterea capacitatii de absorbtie a fondurilor externe. Aceste masuri figureaza si printre principalele obiective stabilite de Alianta. Alte initiative personale la preluarea mandatului, Flutur nu a avut.
Ce a realizat
Evaluarea rapida
Ministrul Agriculturii a urmarit indeaproape Programul de guvernare pe care l-a indeplinit, dar numai in anumite directii, pentru altele nefiind intreprinse masuri cat de cat semnificative.
Imediat la preluarea mandatului, Flutur a facut o evaluare rapida a situatiei existente in minister si in unitatile subordonate. Pentru ca s-au constatat intarzieri in multe zone de activitate, in special in cele referitoare la masurile necesare pentru integrarea Romaniei in 2007, s-a trecut la corectarea unor acte normative privind cadrul institutional adecvat. Astfel, s-a reorganizat aparatul central al ministerului. S-a preluat in coordonarea ministerului Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), asigurandu-se o coordonare unitara a tuturor institutiilor cu atributii in agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala.
Pentru asigurarea managementului fondurilor europene in domeniul agriculturii, a fost intarita structura Agentiei de Plati si Interventie (API) astfel incat, in prezent, numarul total de angajati este de 1047 (fata de 16 cati erau in decembrie 2004). De asemenea, ANCA a fost reorganizata prin revenirea Oficiilor judetene de Consultanta Agricola in coordonarea structurii nationale. S-a pregatit si elaborat o strategie de restructurare a cercetarii agricole.
Subventii modificate
Sistemul subventiilor a fost putin schimbat din mers. S-a continuat subventionarea prin intermediul cupoanelor agricole si s-a trecut si la subventionarea motorinei pentru agricultura. Sprijinul pentru carnea de porc si pasare a crescut substantial, fiind introdusa si subventia pentru cultivarea tutunului. Subventii au ajuns si in sectorul piscicol si cel vini-viticol. Din bugetul MAPDR au fost stabilite prime pentru achizitia de tractoare si utilaje agricole, instalatii de muls, tancuri de racire pentru lapte si motocositori. In domeniul padurilor, a fost sustinuta majorarea suprafetei fondului forestier national cu 2350 ha prin impadurirea unor terenuri degradate.
La capitolul dezvoltare rurala nu poate fi consemnat nimic concret.
Legile funciare-giuvaerul coroanei
De departe, cel mai important obiectiv, la care Flutur a muncit mult, este cel referitor la retrocedarea propritatilor funciare. De altfel, retrocedarea padurilor, in special, este tema favorita a lui Flutur, el avansand-o inca de la inceputul mandatului trecut de senator. Aici, rezultatul a fost total. Adoptarea pachetului de legi ale proprietatii a produs ceva emotii Puterii. Pentru a urgenta adoptarea, Guvernul si-a asumat raspunderea pentru intreg pachetul de legi, nu numai cele ale proprietatii, ci si unele referitoare la Justitie. Zbaterea, atat a Coalitiei aflate la guvernare, cat si a Opozitiei, a consumat multe energii. In cele din urma, PSD a castigat batalia, dar nu razboiul. Legile proprietatii au fost adoptate prin ordonanta de urgenta si, apoi, adoptate de Parlament.
Retrocedare totala
Prevederile lor sunt extrem de largi, iar cele referitoare la terenuri, agricole si forestiere, se bazeaza pe un singur lucru: retrocedare totala. Regula la aceste legi este restituirea in natura, exceptia fiind reprezentata de despagubiri in cazul in care bunurile nu mai pot fi date inapoi. Ministrul Flutur a estimat ca vor fi solicitate aproximativ 500.000 ha de terenuri agricole si 2 milioane ha de padure. Si normele de aplicare sunt la fel de permisive ca si legile. De aceea, este posibil ca acestea sa determine aparitia mai multor procese de revendicare. Ministrul vrea ca, pana la aderare, Romania sa finalizeze procesul de retrocedare, lucru putin probabil avand in vedere procedura judiciara, chiar daca pentru astfel de procese s-au instituit reguli de urgenta.
Tot prin Legea nr. 247/2005 se instituie si sistemul rentei viagere, care are rolul de a crea ferme comerciale viabile. Astfel, proprietarii de teren de peste 62 de ani isi pot vinde sau arenda terenul pentru o renta platita de stat, in valoare de 100 sau 50 de euro pe an, pe hectar.
Initiative legislative
Legea in padure
Ministerul Agriculturii a pregatit o serie importanta de acte normative referitoare la administrarea si protectia fondului forestier. Oricum ministrul Flutur are o "slabiciune" pentru padure, avand in vedere ca este silvicultor. Legea de baza in padure este Codul silvic. Acesta urmeaza sa fie amendat, proiectul de lege fiind supus dezbaterii publice. Codul este completat de alte acte normative, referitoare la Statutul personalului silvic, contraventii si administrarea padurilor. Toate acestea au mare importanta in contextul retrocedarilor totale de padure. Legislatia silvica a fost completata de o serie de hotarari de Guvern si ordine ministeriale care au avut menirea de a stopa defrisarile, in functie de "portitele" pe care legile actuale le permit.
Sapardul este de baza
Finantarea investitiilor in agricultura a avut parte de o atentie deosebita. Accesarea fondurilor Sapard, de altfel sume nerambursabile comunitare, a devenit prioritara pentru ministru si echipa lui. Romania este intr-o situatie cel putin proasta in ceea ce priveste conformarea unitatilor de procesare carne si lapte la normele comunitare in domeniu. Sunt foarte mari "sansele" ca mai mult de jumatate din aceste unitati sa fie inchise dupa aderare. De aceea, autoritatile au ajuns aproape sa se roage de procesatori sa se retehnologizeze pe 50% bani de la UE. Se pare ca problema o reprezinta restul de 50% din sumele necesare. Nici cota de lapte atribuita tarii noastre nu da pace guvernantilor. De aceea, politica ministerului este de a incuraja crescatorii de animale sa infiinteze cat mai multe ferme, de cel putin 3 vaci. Aici, tot la bani s-au impiedicat. In aceste conditii, Ministrerul Agriculturii a promovat o serie de acte normative prin care a fost asigurata garantarea creditelor luate pentru proiecte Sapard.
Piata pentru produse agricole
Au devenit operationale actele normative referitoare la recunoasterea si functionarea grupurilor de producatori, pentru comercializarea produselor agricole si silvice si la organizarea pietei produselor agricole si agroalimentare. Acesta din urma are mare importanta pentru ca introduce notiunea de pret de interventie. De altfel, si guvernarea PSD a avut o lege asemanatoare, numai ca ceva mai stufoasa, dar care nu s-a aplicat niciodata din lipsa de fonduri. Noua lege permite statului sa cumpere produse agricole, in anumite conditii de piata, pe care apoi le reintroduce pe piata. Piata cerealelor este completata si de alte initiative legislative, care fac mai flexibil acest domeniu.
Vanatoare moderna
Ministerul Agriculturii a elaborat proiectul Legii protectiei fondului cinegetic si a vanatorii, documentul fiind deja in Parlament. Pana sa ajunga in aceasta forma, proiectul a fost supus dezbaterii publice de mai multe ori, vanatorii necazand de acord prea usor asupra prevederilor actului normativ. Proiectul introduce conceptii noi, in special in ceea ce priveste gestionarea fondurilor de vanatoare. Astfel, se introduce taxa de vanatoare, prin care gestionarul fondului cumpara de la stat cota de recolta, care tine seama de numarul exemplarelor, speciile si valoarea vanatului in tarile din Europa. Pe langa aceasta, gestionarul mai plateste si tariful de vanatoare, pentru adjudecarea fondului de vanatoare.
De altfel, modificarea Legii vanatorii a avut componenta ei politica bine definita - indepartarea lui Adrian Nastase de la conducerea AGVPS. Dezbaterile dintre minister, silvicultori si AGVPS pe tema modificarilor au fost furtunoase, pe alocuri cu voci ridicate si vorbe mai putin ortodoxe. In cele din urma, Nastase a parasit postul.
Balc, marul discordiei
Ceea ce a declansat procedurile de modificare si completare a Legii fondului cinegetic a fost o mega-vanatoare organizata de omul de afaceri Ion Tiriac, pe fondul de vanatoare de la Balc, judetul Bihor, considerat unul dintre cele mai importante din tara. La inceputul anului, aici a fost organizata o vanatoare la care au participat peste 30 de vanatori, oameni de afaceri straini si personalitati politice autohtone. Vanatoarea s-a lasat cu peste 180 de victime in randul mistretilor, mai mult de 20 fiind impuscati de fostul premier Adrian Nastase. Dupa ce presa a prezentat "carnagiul" de la Balc, MAPDR s-a autosesizat, a verificat si a constatat ca vanatoarea a fost legala, numai ca fondul a ajuns la gestionar in mod nelegal. In cele din urma, dupa organizarea unei licitatii legale, fondul de vanatoare Balc a ajuns tot la firma lui Tiriac, dar pe bani mult mai multi.
Reactie in situatie de criza
Extrem de energic
Inundatiile si gripa aviara l-au agitat pe ministru. Unele dintre inundatiile din Suceava l-au prins acasa, la Gura Humorului, se pare fapt salvator pentru localnici, pentru ca a mobilizat factorii de raspundere din localitate. Faptul ca a trait si a muncit acolo l-a ajutat enorm ca sa ia deciziile potrivite in cel mai scurt timp, in conditiile in care apele dadeau navala peste oras. Gripa aviara a fost ceva nou, iar reactia lui Flutur, desi putin excesiva, a fost salutara.
Romania aviara
Tot acest an, Romania a fost bantuita de catastrofe, gripa aviara venind la doar cateva zile dupa ce ploile ne-au parasit. Reactia Romaniei la aparitia acestui virus a fost extrem de energica, fapt ce a permis si unele "impunsaturi" in cadrul Aliantei DA. In cele din urma, au murit de gripa aviara cateva gaini, o lebada si un batlan, suficient cat sa produca dezechilibre economice in industria avicola, iar populatia sa epuizeze stocurile de vaccinuri antigripale. De altfel, atentia intregii lumi a fost captata de acest subiect, gripa aviara producand ingrijorare la nivel mondial. Gripa aviara are o dimensiune economica extrem de importanta, pentru ca presupune, in special, uciderea chiar a milioane de pasari pentru eliminarea focarului si stoparea importurilor de carne de pasare din tarile unde s-a inregistrat virusul gripei aviare. Dar cel mai important este faptul ca o varianta de virus se poate transmite la oameni si poate duce la deces. Un oficial al ONU a avansat cifre stupefinate - gripa aviara poate produce pana la 150 milioane de victime. De altfel, in Asia s-au inregistrat mai multe zeci de victime ale gripei aviare. Pentru noi, partea buna este ca nici o persoana nu a contactat virusul. Expertii au anuntat ca principalul val de pasari migratoare, posibile purtatoare de virus, este asteptat la sfarsitul acestei luni. In schimb, astazi, ministrul declara inchis focarul de gripa aviara de la Ceamurlia.
Debut balcanic
Nebunia gripei aviare s-a dezlantuit in prima decada a lui octombrie, cand trei pasari domestice au fost diagnosticate seropozitive, iar localitatea Ceamurlia de Jos, judetul Tulcea, a intrat in carantina totala. Pasarile din toata localitatea au fost ucise, oameniilor nu li s-a mai dat voie sa paraseasca localitatea, iar dezinfectie s-a facut peste tot, de la casele din Ceamurlia si pana la vehiculele care intrau si ieseau din tara. Initial, masurile de carantina s-au aplicat mai balcanic, oamenii ascunzandu-si pasarile ca sa le scape de eutanasiere si ocolind echipajele de jandarmi care erau postate "strategic" pe drum, ca populatia sa nu intre si sa iasa din localitate si, astfel, sa duca mai departe virusul gripei aviare.
Virus inalt patogen
Verdictul Laboratorului de specialitate de la Londra a cazut ca o secure - virusul descoperit la pasarile moarte in Romania era de tipul H5N1, virus puternic patogen, ce poate avea impact si asupra oamenilor. Din acel moment, oamenii au trecut in extrema cealalta. Si-au dat pasarile de bunavoie, iar restul populatiei a renuntat la carnea de pasare. Nebunia a fost mare, astfel ca si avioanele participante la exercitiul bilateral romano-britanic "Lone Foil 2005" au ocolit, in timpul zborului, zonele sensibile. Intre timp, in toata tara au fost luate masuri preventive. S-a interzis comercializarea pasarilor vii, inclusiv a papagalilor, si a porcilor, considerati "mediul" de transmitere a virului de la pasari la oameni. Nici ratele si gastele nu au mai avut voie la scaldat, de frica sa nu se contamineze de la pasarile salbatice, iar toate pasarile au trebuit sa fie tinute in curti. Populatia, isterizata, a ajuns sa semnaleze orice pasare moarta, directiile sanitare veterinare fiind practic sufocate. Farmaciile au fost golite de vaccin antigripal obisnuit, expertii sustinand ca acest vaccin creste imunitatea organismului si te mai pazeste putin de gripa aviara.
In cele din urma, virusul a fost identificat in doua localitati, Ceamurlia de Jos si Maliuc, in alte trei locuri din Delta si unul in Vaslui, unde nu exista populatie.
Gripa politica
Politicienii nu puteau rata un astfel de subiect si sa nu iasa in fata. Tonul l-a dat ministrul Agriculturii, Gheorghe Flutur, care, mare amator de aparitii TV, a asteptat ora de maxima audienta pentru a anunta in direct ca avem gripa aviara. Pe toata perioada de criza a avut parte de transmisii in direct, dar a si muncit. Reactia extrem de energica a contribuit la starea de panica din randul populatiei, dupa care a depus toate eforturile sa linisteasca oamenii. Presedintele Basescu nu putea scapa un astfel de moment si l-a "urecheat" pe ministru, pentru "alerta indusa in populatie" ca urmare a masurilor dure luate chiar inainte de confirmarea oficiala a virusului H5N1. A avut si presedintele parte de decadere, cand toate organismele internationale l-au laudat pe ministru pentru masurile luate, ce au limitat la maximum pierderile.
Mapamondul preocupat
Toate forurile internationale au reactionat. Declaratiile oficialilor nu au fost deloc linistitoare. Au ajuns la concluzia ca omenirea nu ar face fata unei pandemii generate de gripa aviara, ca pierderile de vieti omenesti ar fi de ordinul zecilor de milioane de oameni, iar medicamente nu exista, decat un vaccin cu oarecare efecte pozitive, vaccin ce a ajuns sa fie dorit de toate guvernele. Numai ca materia prima pentru fabricarea acestui vaccin este extrem de limitata. In aceste conditii, lumea trebuie sa se bazele pe prevenirea aparitiei pandemiei si pe faptul ca virusul trece extrem de greu la om.
Faliment anuntat
Cea mai sifonata din toata aceasta poveste a iesit industria avicola, vanzarile de carne de pasare scazand dramatic. Populatia si-a domolit semnificativ apetitul pentru astfel de carne, de frica infestarii cu virusul gripei aviare. Pana la aparitia acestei situatii, consumul national de carne de pasare era sensibil egal cu cel de carne de porc, mai ales datorita pretului mai mic practicat. Reprezentantii industriei de profil au prezentat in toate formele posibile faptul ca, pentru populatie, nu prezinta nici un risc consumul de carne de pasare provenita din magazine si certificata sanitar-veterinar. Mai mult, ministrul Agriculturii nu a uitat niciodata sa aminteasca de siguranta pe care o prezinta carnea din fermele autorizate si a mancat demonstrativ carne de pasare.
Au aparut si "victime colaterale", autoritatile interzicand vanatoarea si pescuitul. Greu incercati au fost si operatorii din turism, care au ramas fara clienti. Ei au solicitat autoritatilor sa adopte solutii compensatorii pentru prejudiciile provocate de masurile luate in delta.
Interviu in exclusivitate
Integrarea satului romanesc
Foto: MEDIAFAX
Va disparea satul romanesc dupa integrarea in UE?
Sunt sigur ca nu va disparea. A trecut comunismul peste el, oamenii au fost deportati in alta parte si tot n-a disparut. Exista o frica de integrare in UE a unei categorii de oameni. Dar nu cred ca va disparea. Dar nici asa nu poate ramane, iar noi trebuie sa lucram la modernizarea lui. Raman la parerea ca in acesti 15 ani nu s-a facut aproape nimic pentru a incerca modernizarea satului, in a-l educa si a face structuri functionale la sat. Mai degraba s-a facut o agricultura de week-end, mai degraba satul a preluat o parte din somajul de la orase si a fost un paratrasnet pentru oraseanul de la etajul 4 care a luat o bucata de pamant de la parinti pentru a-si suplimenta veniturile din ajutorul de somaj. Si a fugit inapoi la oras pentru ca avea cablu, avea casa si i-a fost frica de sat.
Ce puteti face?
Pun la cale sa cream, sa sprijinim infiintarea unor structuri funtionale la sat. In primul rand este vorba de gospodariile taranesti care trebuie sa devina functionale. Unele dintre ele care performeaza, sa le facem ferme. Trebuie sa dam legi care sa le incurajeze sa functioneze. Dupa aceea, ne trebuie unitati care sa proceseze ceea ce produc fermele. Mai trebuie organisme neagricole care sa lucreze in mediul rural. Ma refer la servicii de mecanizare, de prestari servicii in agricultura, cum ar fi tratamente, stropiri s.a.m.d. Mai sunt servicii neagricole cum sunt cele legate de turism si de prelucrarea produselor traditionale. Si nu in ultimul rand, trebuie sustinute institutiile de baza ale statului, care, in majoritatea lor, sunt in paragina. Ma refer la scoli, camine culturale.
Intra acestea din urma in atributiile ministrului si Ministerului Agriculturii?
Nu. Vorbim de dezvoltare rurala in ansamblu. Din 2007, noi vom avea fonduri, in continuare, pentru infrastructura, drumuri, telecomunicatii. Intra programe si ele trebuie explicate.
Cum vedeti rezolvarea problemei?
Pana acum a lipsit initiativa. Eu cred ca trebuie sa punem baza pe tinerii care au plecat la lucru in strainatate si au fost "molipsiti" de spiritul intreprinzator al celor din afara. Ei sunt primii care vin si intreaba de programele de finantare externa, de credite pe termen lung s.a.m.d.
Ce lipseste?
Ce nu mai avem noi la tara - nu avem o banca, pentru finantare, o casa de credit si asta va trebui sa infiintam. Am pregatit acest lucru, dar asteptam sa vedem ce se intampla cu CEC-ul. Pentru ca noi am cerut Guvernului ca CEC-ul, chiar daca se privatizeaza, sa-si pastreze specificul, in sensul ca reteaua care exista la tara sa fie mentinuta. De exemplu, Banca Agricola avea o infrastructura foarte bine pusa la punct. A disparut, pentru ca, in general, bancile comerciale isi fac calcule economice. Ori noi avem interes ca sa mentinem la tara si terminalele acestor banci comerciale.
Ce intentionati?
In paralel, va trebui sa infiintam obligatoriu aceste case de credit rural, chiar daca va trebui sa folosim bugetul de stat ca sa porneasca, si oamenii sa-si duca acolo agoniseala, parte din banuti s-o depuna acolo. Mai intai trebuie sa apara fermierii cu capitalul carora se va face banca. Am prevazut o subscriptie publica , iar statul va face si el o injectie de capital, ca sa existe un fond pentru demararea operatiunilor. Asa vom rezolva microfinantarea pentru cei care au nevoie de sume de bani pe perioada scurta, si relativ mici, si fara proceduri sofisticate.
Ce va reprosati pentru activitatea de pana acum?
Sunt nemultumit de incasarile redeventelor pentru terenurile aflate in patrimoniul statului. Nu stam grozav nici la finalizarea proceselor pe care le-am inaintat in justitie, noi sau cele mostenite. Am unele lucruri pe care nu le-am comunicat suficient de bine populatiei. Este vorba de masurile de reforma. Cred ca multe structuri ale noastre nu s-au obisnuit sa comunice suficient cu teritoriul. Cred ca si problema cercetarii nu s-a rezolvat. Aici sunt putin suparat pentru ca s-a intarziat adoptarea actelor normative prin care se stabileasc statiunile de cercetare care raman, cu ce suprafete, si care se transforma in societati comeriale ce vor fi privatizate. Pe dezvoltare rurala, mie imi reprosez faptul ca la strategia de dezvoltare in mediul rural nu s-a facut mare lucru de catre comitetul interministerial, care trebuia sa o elaboreze. Acum, impreuna cu celelalte ministere, vom stabili strategia pentru utilizarea fondurilor comunitare, dupa 2007, cand vor veni foarte multi bani. Nu suntem intr-o intarziere de calendar, ci fata de ceea ce mi-am propus eu. Si in ceea ce priveste retrocedarea, chiar daca nu este treaba ministerului, ma asteptam la mai mult.
Si partile pozitive?
Este vorba de pachetul legilor proprietatii la care, fara lipsa de modestie, am fost initiatorul. Dupa 15 ani, am reusit sa trecem la retrocedarea integrala a proprietatilor, lucru care, daca s-ar fi petrecut in 1991, eram departe. A doua problema pozitiva este legata de pachetul de legi privind finantarea in agricultura, in special dirijarea fondurilor catre investitii. Sunt multumit ca am primit tot pachetul de legi de care am nevoie. Nu in ultimul rand sunt multumit de pozitia Consiliului de Ministri ai Agriculturii din tarile UE. Am reusit anumite lucruri pentru Romania si avem sprijinul comisarului pe Agricultura si a ministrilor din tarile cele mai importante ale UE. Important este ca am recuperat foarte mult din calendarul de aderare. Cand am preluat mandatul erau foarte multe ramaneri in urma. Tot ca o realizare este relatia buna si corecta cu mass-media.
Ministrul Gheorghe Flutur - cum rezulta din scripte
Padure contra politica
Gheorghe Flutur s-a nascut la 8 iulie 1960, la Botosana, judetul Suceava. In prezent este casatorit si are doi copii, din toamna amandoi studenti. Flutur a urmat cursurile Liceului Silvic din Campulung, in perioada 1975-1979, devenind tehnician silvic. Studiile si le-a completat la Facultatea de Silvicultura si Exploatari Forestiere din Brasov, in perioada 1980-1985, devenind inginer silvic. In anul 2000, a urmat un curs in domeniul Intreprinderii Forestiere, in cadrul Institutului Roman de Management. In prezent, este doctorand in economie forestiera. Traseul profesional a fost unul liniar. De la terminarea facultatii si pana in 1991, Flutur a lucrat in cadrul Directiilor Silvice Botosani si Suceava, de la terminarea facultatii si pana in 1991. Apoi a devenit sef de ocol, in cadrul Directiei Silvice Suceava, ocupand postul pana in 1997, cand a devenit seful Directiei Silvice, una dintre cele mai mari si mai importante din tara. Cariera de inginer silvic "inregimentat" se termina in 2000, cand devine senator PNL de Suceava.
Ascensiunea politica a lui Flutur a fost fulgeratoare. In 2000, Flutur se inscrie in PNL si, in acelasi an, se muta la Bucuresti, ca senator. In 2001 devine presedinte PNL Suceava, post pe care il paraseste in 2002, pentru a deveni vicepresedinte al PNL, functie de partid ce o detine si astazi. In mandatul 2000-2004, Gheorghe Flutur a fost membru in Comisia senatoriala de Agricultura, Silvicultura si Industrie Alimentara. De altfel, el este si coordonatorul Comisiei de Agricultura din PNL.
Pentru ca este unul dintre cei mai puternici liberali, Flutur face parte din conducerea Aliantei DA. El a fost un apropiat al lui Theodor Stolojan, care l-a propulsat in functii de raspundere in PNL. Se pare ca nu a ales prost. Flutur a figurat in toate echipele de negociere, atunci cand a fost vorba de probleme politice importante. De altfel, Calin Popescu Tariceanu, premier si presedinte al PNL, l-a declarat pe Flutur cel mai bun ministru al sau. Mai mult, atunci cand se cocheta puternic cu ideea alegerilor anticipate, ceea ce presupunea ca premierul sa-si dea demisia, numele lui Gheorghe Flutur a fost vehiculat pentru ocuparea acestei functii.
Monden
Zboara din nunta in brazda
Cand este vorba de distractii, Flutur atrage atentia ca este un barbat de 45 de ani, inginer silvic, parlamentar si vicepresedinte PNL. In concluzie, el munceste. Iar distractiile mai rare. Flutur se dovedeste a fi un om rezistent, care apuca sa doarma doar 4-5 ore pe noapte, pentru ca, in rest, bineinteles, munceste. "Am doi soferi, care lucreaza in schimburi", a spus Flutur. De cand este ministru a participat la foarte putine evenimente mondene. Chiar el a recunoscut ca abia a apucat sa ajunga la deschiderea festivalului George Enescu, pentru ca munceste mult. La Suceava, cand reuseste sa-si vada familia, mai are parte de ceva distractii. "Am ajuns si eu la nunta unei nepoate", a spus ministrul. Pentru ca a fost mereu un om muncitor, o noapte de dans nu reprezinta nici o problema pentru el. "Cand eram inginer silvic, mergeam cate 20 km pe zi, pe jos. Mi-a folosit", a adaugat Flutur. El a marturisit ca ajunge acasa o data la trei saptamani, asa ca sotia este cea care se ocupa de garderoba lui. "Acum fata, care a intrat la ASE, la Finante-Banci, o sa aiba grija de mine", a adaugat, mandru, Flutur. Ministrul Agriculturii, care este si senator de Suceava, este cazat la hotel Bucuresti. Asa ca are unde manca, mai ales ca apeleaza destul de des si la cantina ministerului.
Concediul din aceasta vara al ministrului Flutur a fost benefic. Pentru altii. Vacanta, care era de fapt un week-end putin prelungit, a durat o ora si jumatate pentru ca apoi au inceput ploile. "Mi-am luat cizmele si plecat am fost", a spus Flutur. Si pentru ca este muncitor, a mobilizat oamenii "sa salveze oraselul". "Dupa aceea am plecat la Pascani, pentru ca aveam o noua meserie - pompier la interventii. Ma sunau baietii, parlamentari si prefecti ca le trebuie pompe. La un moment dat chiar imi reprosau ca nu ajungeam la timp", a adaugat Flutur. Cat despre familie, ministrul este in dilema. "Sunt in analiza pentru intregirea familiei", a spus Flutur, pentru ca cei doi copii sunt studenti la Bucuresti, iar la Gura Humorului a ramas numai sotia. "Ea lucreaza acolo. Mai sunt si parintii, care sunt in varsta", a completat Gheorghe Flutur.
Scandaluri politice
Preferatul motiunilor
Pana acum, Agricultura a avut parte de doua motiuni din partea opozitiei PSD-PRM. In primavara, PSD a vrut capul lui Flutur si a inaintat, la Senat, unde echilibrul politic este mai fragil, motiunea simpla "Agricultura in pragul demararii declinului". In principal, PSD a cerut Guvernului renuntarea la sistemul de acordare a subventiilor prin cupoane (n.r.-utilizat puternic de PSD) si reintroducerea mecanismului de acordare a sprijinului sub forma de bani, ca in UE. Ca mai toate motiunile, si aceasta a cazut cu succes, dar ea ramane in memorie pentru ca a fost singura care a produs lacrimi. Ministrul Flutur a atacat reprezentantii opozitiei, acuzandu-i ca au folosit functiile publice pentru promovare politica, o reprezentanta PSD izbucnind in lacrimi la asemenea nedreptate.
Ministrul Flutur a mai avut parte de o motiune, simpla si de aceasta data, in septembrie, dar din partea PRM. Motiunea "Alianta DA - Dezastrul Agriculturii" face parte din planul de tergiversare privind discutarea modificarii Regulamentului Parlamentului, astfel incat Adrian Nastase si Nicolae Vacaroiu sa-si pastreze scaunele de sefi. Motiunea a trecut aproape neobservata, dar a mai intarziat putin programul parlamentar al puterii.
Acuzatii de la Tabara
Cel mai "la moda" subiect, in care ministrul Flutur s-a implicat personal, este graul din recolta 2005. Premisele erau dintre cele mai bune. Numai ca ministrul a declarat ca avem grau prost din cauza ploilor. In cele din urma a precizat ca 63% este panificabil, dar raul fusese facut. In acel moment, vestul Europei era parjolit de o seceta fara precedent, astfel ca aceasta parte a continentului trebuie sa apeleze la importuri pentru asigurarea necesarului de grau. De pe lista tarilor exportatoare a fost stearsa Romania pentru ca are grau prost, fapt declarat chiar de ministrul de resort. Cea mai importanta critica a venit chiar din partea unui coleg de Coalitie, deputatul PD Valeriu Tabara, fost ministru al Agriculturii in Guvernul Vacaroiu. "Este inadmisibil pentru un ministru sa repete de zeci de ori, inainte ca productia sa fie finalizata si sa aiba toti indicatorii, ca productia de grau a Romaniei nu este de calitate. In orice situatie, pentru astfel de afirmatii cineva ar trebui sa-si dea demisia", a spus Tabara. Cum era de asteptat, Gheorghe Flutur, cu imaginea publica sifonata, a reactionat si si-a exprimat regretul ca democratul Tabara "isi da cu presupusul" despre starea agriculturii si l-a invitat la minister sa-l lamureasca. Boc a incercat sa dreaga busuiocul si a sustinut ca Tabara nu a exprimat pozitia PD.
Averea ministrului
Sarac si curat
Potrivit declaratiei de avere, Flutur nu este un om bogat, iar ce are imparte cu copiii. La inscaunarea in functia de ministru, el a trebuit sa-si declare bunurile, potrivit legii. Astfel, la 27 aprilie 2005, familia Flutur figureaza cu sase terenuri si trei case, toate nu prea mari. De altfel, Flutur nu a mostenit nimic, totul fiind obtinut prin munca, mai putin cele doua masini pe care le-a primit, potrivit declaratiei de avere. In 1990, familia cumpara pe numele lui Gheorghe si al lui Cristian, fiul, un teren de 800 mp intravilan, in Gura Humorului, si unul in extravilan, de 2600 mp de teren. Averea familiei se completeaza cu doua terenuri, de 3200 mp si 600 mp in intravilan, in Gura Humorului. Mai sunt cumparate doua terenuri in zona , in 1995 si 1996, de 0,83 ha si 0,12 ha.
Prima casa, Flutur si-a construit-o singur, in 1992, dar este pe numele fiului. Casa, cu etaj, are 150 mp si o valoare de impozitare de peste 2 miliarde de lei vechi. De altfel, toate cele trei case ale familiei sunt pe numele feciorului. Astfel, Cristian mai are, din 1999, inca o casa la Gura Humorului, dar de 100 mp, iar din 2004, o garsoniera de 40 mp in Capitala.
Cu masinile a fost mai usor, pentru ca le-a primit, ca donatie, de la rudele din Germania. Flutur are un Volkswagen Passat, fabricat in 1993, si un Audi din 2002. Alte bunuri, Flutur nu are. Nu are bani la banca, nu detine actiuni si nici cadouri importante. Principala sursa de venituri a familiei Flutur a fost reprezentata de salariile lui Gheorghe si ale Elisabetei, sotia ministrului. Ca senator, Flutur a castigat, in 2004, 362.807.000 lei, iar sotia, ca referent superior - 85.429.286 lei. Anul trecut, Flutur si-a completat veniturile cu 50 milioane de lei provenite din produse agricole.
Flutur nu a avut nimic de consemnat nici in ceea ce priveste declaratia de interese. Singura mentiune pe declaratie a fost cea referitoare la calitatea sa de vicepresedinte PNL. In concluzie, ministrul Flutur este "curat".
Scandal in mass-media
Ministrul cel cuminte!
Inainte de a deveni ministru, Gheorghe Flutur nu a fost prins in mari scandaluri, care sa tina prima pagina a ziarelor. Au fost cateva incercari in mandatul trecut, in special in 2004, explicabile, avand in vedere ca a fost an electoral, iar Flutur unul dintre cei mai importanti exponenti ai adversarilor PSD. Spre sfarsitul anului 2003 au aparut cele mai dure acuzatii formulate la adresa lui Flutur. Senatorul PNL a cerut demisia ministrului Agriculturii de atunci pentru ca "pretul painii a luat-o razna, iar ministrul a dezinformat, afirmand ca nu sunt probleme cu graul de panificatie (n.r. - in 2003 s-a obtinut una dintre cele mai proaste recolte de grau ale Romaniei, din cauza secetei). Ministrul de atunci a ripostat si a declarat ca acuzatiile formulate de senatorul Gheoghe Flutur reprezinta o riposta la demersurile ministerului de a redeschide dosarele penale ale acestuia. Conducerea de atunci a ministerului a sustinut ca Flutur a adus statului un prejudiciu de peste 10 miliarde de lei, in perioada acand a fost directul Directiei Silvice Suceava. In vara lui 2003, PSD Suceava a solicitat un control la Directia Silvica pentru a se verifica eficienta lucrarilor de refacere a unor drumuri forestiere din judet care au beneficiat de fonduri de calamitate in perioada 1997-2000. S-a considerat ca este vorba de un "furt" de aproximativ un miliard de lei, bazat pe un contract castigat de firma lui Flutur, iar contractul nu a fost respectat. PSD sustinea ca Flutur a incasat 880 milioane de lei fara ca lucrarile la care se angajase sa fie efectuate, iar daca s-a construit ceva, s-a construit fara a respecta proiectele, l-au acuzat pesedistii. Un alt "tun" tras de Flutur a fost privatizarea Centrului de Fructe Vatra Dornei, prejudiciind statul cu 500 de milioane de lei. Flutur a mai fost acuzat de exportul de cherestea cumparata la preturi "de celuloza", adica mult mai ieftin.
Dosarele au fost finalizate cu "neinceperea urmaririi penale". Unii spun ca dosarele au fost fabricate, cei din tabara adversa sustinand ca fostul ministru al Agriculturii l-a scapat pe Flutur de cateva dintre acestea. Guri rele mai spun ca vreo patru dintre dosare sunt pastrate "in adormire".
Dupa numirea lui in functie, Gheorghe Flutur si-a mentinut statutul de "baiat cuminte", fara sa ajunga in centrul atentiei prin actiuni "bomba".
Au fost cateva declaratii ale ministrului referitoare la grau, care au avut impact negativ asupra pietei. Atunci, Valeriu Tabara, fost ministru al Agriculturii si membru PD, a cerut demisia lui Flutur.
Singurul scandal in care, tangential, a aparut si Flutur este cel al stenogramelor PSD. Presa a vuit de faptul ca asistentul sau, acum sef la "Relatii cu publicul" in minister, este sursa stenogramelor. El a fost angajat al DAIS, pe vremea PSD, si subaltern al Dorinei Mihailescu, responsabila cu organizarea.
In rest, Flutur nu apare ca protagonistul unor scandaluri de presa, nici politice, nici economice, nici de alcov.
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Agricultura - munca de Flutur (120 afisari)
 Weekend cu Festivalul National de Teatru (66 afisari)
 Judith Miller spune un adio rece catre NY Times (41 afisari)
 Stiri pe scurt (38 afisari)
 50 de ani de Bundeswehr (27 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.03496 sec.