Asociatia Editurilor cu Profil Pedagogic si Cultural (AEPC) si Asociatia Cartea Scolara (ACS) sunt nemultumite de modul in care Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEdC) gestioneaza problema manualelor scolare, considerandu-l "defectuos si pagubos". Cele doua asociatii - care cuprind peste 50 de edituri si asigura aproximativ 95% din productia si piata de carte scolara din Romania - in anul 2005, au sesizat in repetate randuri actualei conduceri a MEdC situatia grava a editarii, evaluarii si achizitiei de manuale, determinata de interventiile neprofesioniste si abuzive ale ministeriatelor Andronescu si Athanasiu in productia si piata de carte scolara. AEPC a semnalat actualei conduceri a MEdC efectele dezastruoase ale acestor masuri: sute de discipline fara manuale, zeci de discipline cu manual unic, sute de manuale cu un continut foarte bun eliminate din competitie din cauza erorilor de evaluare si baremului de pret (permisiv la dumping), cu alte cuvinte compromiterea ideii de alternativitate in invatare si scaderea calitatii manualelor, fenomene repercutate si asupra procesului educational, a adaugat sursa citata. Conducerile asociatiilor apreciaza ca, in mare parte epuizate si fara bani, editurile cu profil pedagogic s-au adresat la inceputul anului 2005 noilor demnitari cu un memoriu in care au solicitat incetarea acestor practici si revenirea la normalitate si legalitate prin deschiderea unei veritabile piete libere, bazata pe competitie permanenta, in care concurenta aduce de la sine un raport calitate/pret performant si acceptabil. Licitatia M007 anuntata de MEdC in aceste zile are insa numeroase vicii de procedura, ministerul folosind in continuare sabloanele din anii anteriori.
In incheiere, AEPC si ACS semnaleaza opiniei publice o noua criza a manualelor, care gaseste editorii slabiti financiar si demoralizati pentru ca demersurile lor nu sunt luate in seama de oficiali. Consecinta va fi scaderea in continuare a numarului si calitatii manualelor, retragerea autorilor si editorilor prestigiosi, afectarea productiei si pietei de profil, urmate inevitabil de scaderea calitatii invatamantului. (M.J.)