Sansele de reintregire a Republicii Moldova devin de la o zi la alta tot mai mici si "singura solutie verosimila de rezolvare a conflictului transnistrean este decuplarea provizorie a Transnistriei de restul statului pentru a putea fi administrata de o organizatie internationala", este de parere publicistul
Petru Bogatu, transmite Rompres. El aduce o serie de argumente, apreciind ca preluarea controlului efectiv asupra Transnistriei ar fi posibila doar in cazul unei interventii in forta a Washingtonului, lucru putin probabil, deoarece Occidentul nu vrea o ciocnire directa cu Moscova. In al doilea rand, in Ucraina exista suficiente forte care sprijina regimul de la Tiraspol. Pentru moment, nu este posibila cedarea Transnistriei catre Ucraina in urma unui arbitraj international, deoarece separarea regiunii si asimilarea ei de catre Ucraina s-ar solda cu intrarea in disolutie a Republicii Moldova si unirea ei cu Romania, considera
Bogatu. Cea mai verosimila idee este cea lansata recent de Adrian Severin, care prevede rezolvarea conflictului transnistrean dupa modelul Kosovo, crede
Bogatu, adaugand ca acest model are doar un singur dezavantaj - trimite Transnistria in carantina pentru multi ani de-acum inainte.
Conferinta la Odessa
Desfasurata la Odessa in perioada 6 - 7 septembrie, conferinta cu tema "Ce poate Ucraina sa promita Transnistriei: noua etapa a participarii Ucrainei la procesul reglementarii transnistrene", a beneficiat de prezenta a peste 60 de experti, politologi si reprezentanti ai societatii civile din Moldova, Transnistria, Rusia si Ucraina, transmite agentia Regnum preluata de Agentia Rusia la Zi. Expertii au analizat evolutia situatiei din regiune, rolul Ucrainei si motivele anumitor ramaneri in urma in realizarea masurilor propuse de rezolvare a crizei de pe Nistru. Punctul de pornire in evaluarea rolului jucat de Kiev in normalizarea situatiei din Moldova vecina l-a constituit "planul Iuscenko".
Cei prezenti au subliniat, inainte de toate, imperfectiunea textului si caracterul lui general, fara mecanisme clar conturate de realizare a demersurilor preconizate. in acelasi timp, asistenta a fost unanima in a estima ca documentul ucrainean nu putea arata altfel. Pentru ca elaborarea unui plan detaliat de reglementare este posibila doar prin eforturile comune ale tuturor partilor implicate in negocieri. Dupa cum remarca analistul Vladimir Korobov, de la Centrul de Studii pentru Regiunea Sud-Ucraineana, "importanta planului Iuscenko rezida inclusiv in faptul ca de �planul Kucima� nu a auzit nimeni, in timp ce de �planul Iuscenko" au auzit toti".
Planul Iuscenko, a spus el in continuare, "nu inseamna sapte pasi si nici cateva pagini de text. Planul Iuscenko reprezinta, in primul rand, vointa politica a Ucrainei si a liderului ei, vointa ca politica externa a statului sa capate trasaturi definite". Exista, a continuat Korobov, "o echipa funerara internationala, care a ingropat toate planurile de pace pentru conflictul dintre Chisinau si Tiraspol. Acum, aceasta echipa depune eforturi pentru a ingropa inclusiv planul Iuscenko. Iata de ce, una dintre misiunile noastre este de a da la o parte aceasta echipa, care se opune reglementarii". (D.E.)