Ziua Logo
  Nr. 3385 de miercuri, 27 iulie 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Antidrog@ziua.ro
Strategia antidrog a UE - 2005-2012 (I.)
1. In data de 17/18 iunie 2004 Consiliul Europei a invitat Consiliul sa consimta la o Noua Strategie Europeana pe Droguri pentru perioada 2005 - 2012 pana in decembrie 2004. Cadrul general si prioritatile stabilite prin noua Strategie vor servi ca baza pentru urmatoarele doua Planuri Europene de Actiune pe Droguri, pe patru ani fiecare.
2. Aceasta noua Strategie pe Droguri este bazata in primul rand pe principiile fundamentale ale Uniunii Europene, sustinand cu prioritate valorile esentiale ale Uniunii: demnitatea umana, liberate, democratie, egalitate, solidaritate, statul de drept si respectarea drepturilor omului. Strategia doreste sa protejeze si sa imbunatateasca starea de bine a societatii si a individului, sa promoveze sanatatea publica, sa ofere un nivel ridicat de securitate pentru cetateni si sa adopte o politica echilibrata in abordarea problemei drogurilor.
3. Strategia se bazeaza de asemenea pe conventiile relevante ale ONU (Conventia Unica privind Stupefiantele din 1961 amendata prin protocolul din 1972, Conventia privind Substantele Psihotrope (1971) si Conventia privind Traficul Ilicit de Stupefiante si Substantele Psihotrope (1988), privite drept instrumente majore in abordarea problematicii drogurilor. In plus, Sesiunea Speciala a Adunarii Generale a ONU din 1998 destinata drogurilor, a confirmat importanta unei abordari integrate si echilibrate, in care reducerea cererii si reducerea ofertei de droguri sunt elemente ce se sustin reciproc.
Politica comuna a UE
4. Pentru a promova o politica comuna a UE in problema drogurilor, Strategia este construita pe baza conventiilor si tratatelor Uniunii Europene si Comisiei Europene, dar ia in considerare si proiectul viitoarei constitutii a Uniunii Europene, dupa cum a fost convenit de catre Consiliul Europei la Bruxelles, pe 17 si 18 iunie 2004. In parte, raportarea Strategiei la viitoarea Constitutie a UE este motivata de asteptarile statelor membre ca viitoarea Constitutie sa intre oficial in vigoare in perioada de timp cuprinsa in Strategie.
Cu toate acestea, Strategia a fost schitata conform cadrului legal in vigoare desemnat prin tratatele Uniunii Europene si Comisiei Europene, fiind bazata pe competentele specifice ale Uniunii, Comunitatii si statelor membre. In domeniul sanatatii, Comunitatea completeaza actiunile statelor membre. In alte domenii, statele membre si institutiile Uniunii Europene isi impart atributiile. Importante in acest domeniu sunt articolul 29, care mentioneaza ca "Obiectivele UE sunt de a asigura cetatenilor sai un grad ridicat de siguranta in domeniile libertatii, securitatii si justitiei prin promovarea si implementarea unor actiuni comune intre statele membre in domeniile politiei si cooperarii judiciare in chestiuni penale si prin prevenirea si combaterea rasismului si xenofobiei" precum si (ca) " obiectivul va fi atins prin prevenirea si combaterea activitatilor criminale, in special a crimei organizate, a terorismului in particular, a traficului de persoane si a infractiunilor indreptate impotriva copiilor, traficului ilicit de droguri si arme, coruptiei si fraudelor", articolul 31 (e) din Tratatul Uniunii Europene care mentioneaza ca "actiunile comune de cooperare judiciara in domeniul penal vor include treptat adoptarea de masuri care sa stabileasca reguli minimale in domeniul faptelor criminale si pedepsele in domeniul crimei organizate, terorismului si traficului de droguri", articolul 34, paragraful 2 (b), prin care "Consiliul poate (...) adopta decizii privind cadrul legal general cu scopul de a aproxima legile si regulamentele din statele membre" si articolul 152 din Tratatul Uniunii Europene care se refera la: "Comunitatea care va completa actiunile statelor membre in reducerea consecintelor asociate consumului de droguri, inclusiv prin informare si prevenire".
Sprijin reciproc
5. Scopul Strategiei UE este de a adauga substanta strategiilor nationale cu respectarea principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii stabilite prin tratatele existente. Conform cu normele mentionate in tratatele Uniunii Europene si Comisiei Europene, Strategia subliniaza ca statele membre trebuie sa ia in considerare impactul strategiilor lor nationale asupra altor state membre, modul in care diferitele strategii nationale ale statelor membre se pot sprijini reciproc si prin contributia acestor strategii se pot realiza impreuna obiectivele din Strategia Uniunii Europene. De asemenea, se intentioneaza sprijinirea initiativelor locale, regionale, nationale si transnationale pentru a folosi cat mai eficient resursele si potentialul disponibil. Totodata, au fost luate in considerare si constrangerile bugetare si institutionale ale statelor membre si ale institutiilor UE.
6. In final, Strategia a fost structurata tinand cont de fosta Strategie pe Droguri a UE 2000-2004, de Planul de Actiune pe Droguri 2000-2004 si de evaluarile Planului de Actiune la jumatatea termenului, de raspunsul Consiliului la aceasta evaluare si de evaluarea finala.
Obiective
7. Problema drogurilor poate fi abordata din diverse perspective, de la cele politice la cele de cercetare stiintifica si de practica de zi cu zi in domeniu. Cadrul legislativ si politicile prin care problema va fi, in cele din urma abordata, trebuie sa ia in considerare toate aceste aspecte si sa le reuneasca intr-o maniera coerenta si realista.
8. Situatia curenta privind drogurile, prezentata atat in documentele EMCDDA cat si in rapoartele anuale ale Europol si in anexele la aceasta Strategie subliniaza necesitatea unei pozitii active.
Luand in considerare tratatele existente, alte documente relevante ale politicilor europene si experienta ultimei decade, Consiliul a identificat doua obiective generale referitoare la droguri, dupa cum urmeaza:
* Obiectivul UE de atingere a unui nivel ridicat de protectie a sanatatii, stari de bunastare si coeziune sociala prin completarea actiunilor statelor membre in prevenirea si reducerea consumului de droguri, dependentei si consecintelor consumului, atat medicale cat si sociale.
* Obiectivul UE si a statelor membre de asigurare a unui grad ridicat de securitate pentru cetateni, prin actiuni impotriva productiei de droguri, traficului transfrontalier si deturnarii de precursori si prin intensificarea actiunilor preventive impotriva crimei organizate, printr-o cooperare efectiva tradusa printr-o abordare comuna a problemei.
9. Abordarea actuala de reducere a cererii si ofertei de droguri prin metode integrate, multidisciplinare si echilibrate, va constitui baza abordarii problemei drogurilor in UE si pentru viitor. Aceasta abordare necesita cooperare si coordonare. Data fiind natura orizontala a problemei, cooperarea si coordonarea vor trebui dezvoltate in continuare nu numai in domeniile social, medical, educatie si justitie si afaceri interne, dar si in alte raport cu statele non-membre ale UE si opiniile internationale relevante. O abordare echilibrata a problemei include de asemenea consultarea unui mare numar de institutii stiintifice, a profesionistilor, ONG-urilor reprezentative, societatii civile si comunitatilor locale.
Structura UE
10. Noua Strategie pe Droguri propune folosirea in continuare a instrumentelor existente mai degraba decat introducerea unora noi. Structura UE ofera bazele pentru abordarea problemelor legate de droguri. Mai mult, strategia propune in mod explicit o abordare "tematica" sau "regionala" , abordare care se poate dovedi avantajoasa in unele cazuri. Aceasta inseamna ca statele membre care au o problema comuna vor putea studia posibilitatile de crestere a cooperarii (operationale) pentru a o putea rezolva in mod eficient si efectiv. Alte state membre, care nu au aceeasi problema vor putea decide daca se implica sau nu in astfel de initiative. Consiliul va fi informat asupra celor mai importante evolutii prin intermediul GLD.
11. Strategia se concentreaza pe doua linii- reducerea cererii si reducerea ofertei, precum si pe doua teme intersectate: cooperare internationala si cercetare, informare si evaluare. Pentru a usura implementarea practica, este recomandabil sa se dezvolte doua Planuri de Actiune pe Droguri consecutive, bazate pe Strategie, care sa descrie ariile specifice de interventie si actiunile.
12. Comisia este insarcinata sa inainteze o propunere dupa consultarea cu EMCDDA si Europol, la inceputul anului 2005 pentru un Plan de Actiune pe Droguri 2005-2008, in vederea consultarii cu Parlamentul European si pentru a fi aprobat de catre Consiliu. Vor avea loc consultari cu cat mai multi oameni de stiinta, experti, profesionisti din domeniu, ONG-uri, membrii ai societatii civile si comunitatilor locale, care sa examineze planul din mai multe perspective.
In plus, Comisia va elabora rapoarte anuale privind stadiul implementarii planului de actiune si a obiectivelor din acest plan, pentru a fi inaintate Consiliului. Va organiza o evaluare a impactului in 2008, cu scopul de a propune un al doilea Plan de Actiune 2009-2012 pentru a fi examinat de catre Parlamentul European si aprobat de catre Consiliu. Prin evaluarea impactului se vor stabili consecintele cele mai probabile pentru a avea sau nu un al doilea Plan de Actiune 2009-2012. Intre 2009-2012, Comisia va continua sa elaboreze rapoarte de progres anual pentru a fi examinate de catre Consiliu. In 2012 Comisia va organiza o evaluare generala a Strategiei UE si a Planului de Actiune pentru a fi prezentate Consiliului si Parlamentului European.
Planuri de actiune
Ambele planuri de actiune vor contine un cadru cu activitatile si un calendar al actiunilor. Cadrul de activitati poate fi regandit pe baza raportului de progres anual, sau in cazul unor modificari majore in situatia drogurilor in UE aparute pe perioada Planului de Actiune.
Aceasta Strategie pe Droguri 2005-2012 va constitui baza pentru proiectele viitoarelor Planuri de Actiune pe Droguri.
13. Luand in considerare situatia actuala privind drogurile in fiecare dintre cele 25 de state membre si diferentele intre statele membre, regiuni si grupe de state membre, actiunile propuse in Planul de Actiune vor tine cont de urmatoarele cinci criterii:
1. Actiunile la nivelul UE trebuie sa promoveze idei clare si sa urmareasca rezultate masurabile si realistice. Rezultatele asteptate trebuie specificate in avans.
2. Planul de Actiune trebuie sa prevada in mod explicit perioada de timp in care se va implementa o activitate (preferabil in timpul perioadei planului de actiune), precum si responsabilii pentru executarea si raportarea progreselor inregistrate.
3. Activitatile trebuie sa contribuie in mod direct la realizarea a cel putin unui obiectiv sau a unei prioritati stabilite prin Strategie.
4. Interventiile trebuie sa fie cost-eficienta.
5. Trebuie sa existe un numar limitat de interventii in fiecare domeniu.
14. Comisia este invitata in mod special sa acorde o atentie deosebita legaturilor intre reducerea cererii si reducerea ofertei de droguri- promovand de exemplu cercetarea si schimbul de practici care se axeaza pe aceste legaturi. Referitor la acest aspect, Comisia si Consiliul vor cauta permanent informatii si expertize disponibile la organismele competente atat in interiorul UE (EMCDDA, Europol, Eurojust si Reteaua Europeana de Prevenire a Criminalitatii) cat si in afara ei (Consiliul Europei si UNODC). Comisia, Consiliul si Parlamentul European vor fi de asemenea stimulate sa promoveze o coordonare clara intre propriile activitati pe linie de droguri. In ceea ce priveste Consiliul, Grupul Orizontal de Lucru pe Droguri va avea un rol cheie in acest efort.
15. Pana la sfarsitul anului 2012, vor trebui inregistrate progrese in toate domeniile definite ca prioritare in Strategie. Aceasta se va realiza prin interventii si actiuni la nivel individual in fiecare stat membru, grupe de state membre sau la nivelul UE precum si in cooperare cu alte tari sau organizatii internationale precum Consiliul Europei si ONU. Evaluarea Planului de Actiune pe Droguri va fi realizata de catre Comisie in cooperare cu EMCDDA, Europol si statele membre.
Sursa: http://www.ana.gov.ro - pagina de Internet a Agentiei Nationale Antidrog
A r h i v a
  "Marea: singura noastra dependenta"    
  Turisti rusi cercetati    
  Ofiteri antidrog raniti de traficanti    
 Top afisari / comentarii 
 Alexandru Paleologu: "...Viata politica de azi e cumplit de ridicola, imens de ridicola, formidabil de ridicola"... (118 afisari)
 Comoara tracilor (93 afisari)
 Blestem rabinic asupra premierului israelian (91 afisari)
 Parcul Cazzavillan restaurat (86 afisari)
 Revista presei culturale (45 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.04807 sec.