Preceptul juridic, "Ius est ars boni et aequi" se traduce in limba romana astfel: "justitia este arta binelui (public) si echitatii (egalitatii)". Prin echitate intelegem recunoasterea impartiala a dreptatii fiecarui om in parte. Este vorba despre un echilibru intre interese care se distruge atunci cand cel care este investit cu autoritatea de a veghea la pastrarea acestui echilibru intervine in favoarea intereselor uneia dintre aceste parti.
Un astfel de exemplu l-a oferit zilele trecute ministrul Justitiei, d-na Monica Macovei. In contextul in care, in Romania urmeaza sa aiba loc o "parada gay", care insa nu a primit autorizatie de la Primaria Capitalei, ministrul Justitiei intervine in favoarea acestui mars declarand urmatoarele: "Cred in diversitate si in dreptul la viata privata si cred ca aceasta parada trebuie sa aiba loc. Nu trebuie sa ne placa tuturor, dar nu trebuie sa impiedicam libertatea de exprimare". Am subliniat intentionat cuvantul "trebuie", utilizat de ministrul Justitiei, pentru a scoate in evidenta modul in care se sugereaza necesitatea desfasurarii "paradei gay", adica a paradei homosexualilor, in Capitala. Oare sa incerce ministrul Justitiei sa impuna desfasurarea acestui mars al unei minoritati sexuale in Bucuresti? Sau, nu cumva d-na Monica Macovei este obligata sa pledeze in favoarea acestui mars?
Bineinteles ca intreaga societate trebuie sa manifeste toleranta si intelegere fata de cei care sunt afectati de acest pacat. Inclusiv Biserica ofera mijloacele spirituale adecvate pentru indreptarea lor. De altfel, sunt destui cei care constientizeaza gravitatea pacatului si incearca sa-si gaseasca indreptatea si prin mijloace duhovnicesti. Din perspectiva invataturii crestine, problema o reprezinta pacatul, nu pacatosul care trebuie privit cu intelegere, mai ales in cazul in care el manifesta dorinta sincera de indreptare. Prin urmare, Biserica nu doreste izolarea acestei minoritati sexuale, ci "protejeaza libertatea de a trai in virtute, respingand ceea ce este impotriva firii si aparand firea umana in demnitatea ei" (Apelul Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane pentru promovarea principiilor traditionale de viata moral-crestina in societatea romaneasca, noiembrie 1993).
Dincolo de tonul poruncitor al ministrului Justitiei, constat modul in care d-na Macovei nu reuseste sa faca deosebire intre ceea ce inseamna viata publica si viata privata. Aceasta grava confuzie din partea unui ministru al Justitiei reiese din felul in care pledeaza pentru aceasta manifestare publica a homosexualilor in numele "dreptului la viata privata". Prin urmare, potrivit d-nei Macovei, spatiul public constituie pentru homosexuali spatiul lor privat, ceea ce ar echivala cu ocuparea spatiului public de catre "minoritatile sexuale", in defavoarea celor care considera homosexualitatea un pacat si considera propaganda acesteia un atentat la adresa institutiei familiei atat de agresata din punct de vedere moral, economic si social.
Aceasta inechitate, produsa dintr-o grava confuzie intre spatiul public si cel privat, poate aduce grave prejudicii celor care sustin principiul democratiei si libertatii. Ce fel de libertate mai este aceea cand, in numele ei, obligi? Raspuns: o libertate relativa, in functie de interes. Dar, oare mai exista democratie acolo unde primeaza interesele unei minoritati? Oare menirea ministrului Justitiei nu este aceea de a proteja libertatea tuturor cetatenilor, fara a inclina balanta dreptatii in favoarea unora? Insa, se pare ca in Romania preceptul juridic "A trai onest, a nu leza pe altul, a da fiecaruia ceea ce i se cuvine (Honeste vivere, alterum non ledere, suum cuique tribuere)" nu este respectat tocmai de cei care ar trebui sa fie garantii lui.
Universitatea Santa Croce,
Facultatea de Comunicare
Sociala Institutionala,
Roma