Motto: Inainte de a deveni istorie si chiar de a se intampla, multe evenimente majore sunt pregatite in laborator
Dupa numai cateva zile de la incheierea alegerilor, exista riscul ca Romania sa intre intr-o criza politica majora. Acest risc este generat nu atat de modul in care electoratul a inteles sa distribuie voturile sau de perversitatea unor partide mici, care doresc cu orice pret sa inhate puterea, cat de pozitia intransigenta a celor doua formatiuni mari, Alianta DA si PSD. Ambele sunt prizoniere ale unor intelegeri. La Alianta, pentru a juca cinstit fata de liberali, Basescu e silit sa mearga pana in panzele albe pe varianta Tariceanu, invocand argumentul luptei anticoruptie. PSD, care cu orice pret doreste sa ramana la putere, a devenit la randul lui prizonierul intelegerilor cu formatiunile mici. Nici una dintre variantele propuse de cele doua forte politice nu poate rezista. Dar, intrucat, pentru moment cel putin, intelegerile trebuie respectate, iar cele doua blocuri electorale trebuie sa primeasca semnale in concordanta cu angajamentele anterioare alegerilor, o solutie rationala poate fi guvernul in doi timpi. La inceput o formula fara sustinere puternica parlamentara sau chiar minoritara, dupa care, intr-o forma sau alta, realizarea unei coalitii largi de guvernare. Prima oferta in acest sens a fost avansata in numele blocului stangii de catre Dan Voiculescu, atunci cand a anuntat ca Alianta PSD-UDMR-PUR ramane deschisa pentru o eventuala largire si realizare a unui "guvern de larga concentrare nationala". Deocamdata, Alianta DA ignora aceasta invitatie. Ieri am prezentat o prima varianta, in care se poate realiza in doi timpi o larga coalitie de guvernare intre Alianta DA si PSD, cu lasarea in opozitie a tuturor celorlalte partide. Astazi voi prezenta un mecanism rasturnat, care poate conduce la acelasi rezultat.
Adrian Patrusca, redactorul sef al ziarului ZIUA, intr-o cordiala polemica lansata pe marginea ipotezei pe care am expus-o in editorialul de ieri, a dezvoltat, tot ieri, o teza inedita. Si anume ideea ca, personalitate accentuata fiind, Traian Basescu evadeaza din tiparele logice, fortand, uneori pana la nebunie, realitatea. Si obtinand, astfel, efecte surprinzatoare. Ceea ce, in mod concret, inseamna ca va incerca sa impuna chiar si un guvern minoritar al Aliantei DA, cu riscul, dus pana la extrem, al alegerilor anticipate. Il nominalizeaza, asa cum a promis, ca viitor premier pe Calin Popescu Tariceanu. Acesta incearca si nu reuseste sa formeze o majoritate parlamentara. Esecul sau este explicabil, daca ne gandim la intelegerile, deja negociate, intre PSD si celelalte partide, cu exceptia PRM. Daca acest guvern este totusi validat, printr-o manevra PSD care isi propune compromiterea si trantirea lui mai tarziu, atunci, teoretic, se deschide ulterior si posibilitatea largirii acestuia, prin crearea unor conditii de coabitare a celor doua grupuri. Probabil insa ca, intr-o asemenea varianta, Guvernul minoritar Tariceanu nu va fi validat. In aceasta situatie, Basescu poate forta. Il propune a doua oara. Si joaca la o miza dubla. Daca celelalte partide invalideaza din nou aceasta formula, atunci ar urma ca in Romania sa aiba loc alegeri anticipate. Pe langa faptul ca, in aceste conditii, Guvernul Nastase ar mai ramane la putere un timp si s-ar mai antrena o data organizand un scrutin parlamentar, mai poate exista un handicap major al unei asemenea formule. Desi fiecare actor politic a declarat cu mana pe inima ca va respecta optiunea electoratului, iata ca acum unul dintre ei, Traian Basescu, ar veni si ar spune ceva de genul urmator: "Domnilor cetateni, ati votat gresit. Iata in ce situatie ne-ati adus. Asa ca mai mergeti o data la urne si, daca binevoiti, schimbati-va optiunile politice." Nu mi-e greu sa prevad cum ar reactiona, in aceste conditii, electoratul roman. Dar Constitutia e astfel conceputa incat alegerile anticipate nu se pot face decat daca parlamentarii doresc acest lucru. Raspunsul din aceasta perspectiva este categoric negativ. Asa stand lucrurile, Basescu impinge Alianta DA intr-o formula de guvern minoritar si, fortand nota, incearca sa determine opozitia, care e majoritara, sa inghita galusca. Si abia dupa aceasta PSD poate fi invitat intr-o coalitie larga, combinatia urmand sa se realizeze dupa reguli dictate, de aceasta data, de liderii PNL-PD.
Nu am facut decat sa lansez scenarii pentru o formula cat de cat coerenta, puternica si durabila de guvern. Decizia insa sta in mana nu a presei, ci a oamenilor politici. Ei pot intelege sau nu ca fortele politice se supravegheaza reciproc, nu numai cu un gard intre ele, ci si in interiorul aceleiasi curti. Coruptia cu care este acuzat PSD poate fi combatuta si diminuata si prin coabitare. Nu numai prin demonizare. Si atentie mare si la dreapta-mprejur a UDMR.