A fost mai usor pentru Alianta Dreptate si Adevar sa castige - chiar daca la un scor strans - alegerile prezidentiale, decat ii va fi sa formeze, asa cum a anuntat domnul Traian Basescu, un nou guvern sprijinit de o majoritate ferma.
Prea usor nu i-ar fi fost insa nici domnului Adrian Nastase. Oricum, schimbarea intervenita la limita la Cotroceni a raspuns unei necesitati absolute, de vreme ce PSD-ul nu s-a mai jenat in ultimul timp sa-si arate coltii totalitari.
Acum ar trebui ca schimbarea de orientare a corpului electoral sa-si gaseasca oglindirea si intr-o schimbare de guvern, ceea ce presupune un guvern condus de Alianta DA cu o majoritate clara in Parlament. Or, majoritatea care se desemneaza va fi precara. De pe acum se vorbeste despre o posibila dizolvare a Parlamentului. Or, cu actuala Constitutie ea e problematica, din vina celor care au conceput o astfel de Constitutie, cu imperfectiuni deloc intamplatoare, astfel incat, odata la putere, un anumit partid sa poata pastra puterea pana la sfarsitul legislaturii. Acesta a fost si motivul pentru care, in octombrie 2003, cand au fost modificate cateva prevederi relativ neinsemnate ale Constitutiei, s-a pierdut o ocazie pentru a fi eficientizat capitolul "revizuirea Constitutiei". El a ramas ca la inceput. Ca urmare a caracterului greoi al revizuirii Constitutiei, dizolvarea Parlamentului este o procedura greoaie. Parlamentul n-a fost, de altfel, niciodata dizolvat din 1990 si pana in prezent - ceea ce poate surprinde. Precautia legiuitorului de a nu deschide portile larg abuzului prin dizolvari arbitrare a mers prea departe. Consecinta este ca, dupa alegerile parlamentare, componenta Parlamentului pe partide ramane practic neschimbata, pana la viitoarele alegeri. Ce-i drept, nu s-a ivit pana acum cazul ca partidul care castiga alegerile sa aiba o majoritate atat de subtire! Data fiind rigiditatea Constitutiei, nu trebuie sa se creada ca amenintarea cu dizolvarea Parlamentului este una reala, de natura sa influenteze prea mult negocierile pentru formarea majoritatii parlamentare.
In aceste conditii, exista trei posibilitati teoretice pentru formarea unei majoritati guvernamentale:
- varianta cea mai optimista: o alianta in Parlament intre Alianta Dreptate si Adevar, PUR si UDMR - ea poate asigura o majoritate fragila; e probabil ca micii parteneri nu ridica pretentii exagerate; ei n-au interesul sa provoace caderea guvernului, lipsindu-le siguranta ca vor mai intra in alt parlament, in aceleasi proportii;
- varianta cea mai pesimista: un guvern minoritar al Aliantei DA (fara PUR si UDMR); acesta ar putea primi votul de investitura, dar va fi expus din capul locului capriciilor celorlalte mari partide, care vor putea practic guverna in locul sau;
- a treia varianta e coabitarea, in care un guvern desemnat de PSD ar coabita cu Presedintele statului, Traian Basescu; o asemenea situatie ar degenera, cunoscand moravurile romanesti, intr-un joc de-a pisica cu soarecele si din ea n-ar iesi nimic bun.
De aceea, cel putin ca perspectiva, ar fi bine sa fie luat taurul de coarne - adica sa fie eficientizate articolele din Constitutie privind dizolvarea Parlamentului in interesul tuturor partidelor si al democratiei. Exclus cu totul nu este ca insusi PSD sa fie de acord cu aceasta modificare acum, cand constata ca, oricum, era majoritatilor vesnice a trecut.