Ziua Logo
  Nr. 3189 de sambata, 4 decembrie 2004 
 Cauta:  
  Detalii »
Religie
religiile africii
Sa crestem in iye
Binele si raul dintre oameni pornesc de la ceea ce gandim, de la cum ne situam unii fata de altii. Una din formele cele mai la indemana de pozitionare reciproca este salutul care pentru africani, departe de a fi doar un gest conventional, este o manifestare a binecuvantarii date aproapelui.
In multe culturi africane traditionale tema salutului-binecuvantare este pacea, semn ca in lume domneste ordinea. A te interesa de situatia pacii pentru cel pe care l-ai intalnit este echivalent cu a-i dori binele. Si nu numai lui, ci si familiei sale. De aceea, traditia africana indeamna sa saluti, sa intrebi si sa afli de starea de pace a celuilalt, pentru ca altfel inseamna sa refuzi sa faci un bine.
Populatiile Yoruba, Adja-Fon, Mina, Gun etc. dau salutului un sens spiritual, tema acestuia fiind starea spiritului celui intalnit. O notiune africana complexa este aceea de iku (sau ku), care desemneaza atat moartea cat si esenta spirituala a unei fiinte umane, in aceasta a doua calitate fiind componenta esentiala a personalitatii. Folosirea termenului iku in salut nu duce insa pe nimeni cu gandul la moarte, ci este sinonim cu a dori cuiva si a-l indemna sa-si implineasca esenta sa spirituala.
Spiritul reprezinta pentru african elementul esential al fiintei sale, de aceea grija fata de el este mare, salutul capatand statut de ceremonial cu multiple si adanci intelesuri. De exemplu, ceremonialul oriki de la populatia Yoruba reprezinta, in perceptie exterioara, salutarea spiritului celui intalnit, dar si "incarcarea", "echiparea" omului-persoana, in perceptie interioara, adica atunci cand ceremonialul este trait din interior. Este echivalenta, aceasta a doua semnificatie, cu celebrarea propriul iku pentru a-l ajuta sa dainuie si sa se manifeste constructiv.
Ceremonialul oriki a dat nastere unui adevarat cult al sinelui sub doua forme: ewi, autocelebrarea propriu-zisa si oriki, celebrarea celuilalt. In prima, eul se refera la el insusi, prezentandu-si noile componente personale cu care s-a "incarcat". In ce-a de-a doua, celebrarea se face prin texte poetice pastrate cu sfintenie in fiecare familie.
Exemple de salutari-binecuvantari sunt: oku, okare si kabiyessi. Prima are sensul: "Sa fii un suflet" si este utilizata de africani zilnic, Okare exprima urarea ca acela care este salutat sa-si implineasca esenta prin binele pe care il face. Kabiyessi este utilizata pentru a-i saluta pe cei mai mari in rang. Sensul literal este "Sa crestem in iye" � in limba Yoruba iye desemnand spiritul, inteligenta, intelepciunea. Atunci cand kabiyessi se adreseaza regelui sau unei divinitati implica o coparticipare a celui care face urarea la impartasirea cu mai mult spirit.
Pagina realizata de Mihaela si Paul GHITIU
A r h i v a
  Mos Nicolae    
  Crearea universului    5 comentarii
     
  cugetari    
  6 decembrie: Sf. Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor Lichiei    4 comentarii
  Biserica rupestra din spatiul romanesc (I)    
 Top afisari / comentarii 
 Duminica a 27-a – Tamaduirea femeii garbove (275 afisari)
 fise de cenaclu online (164 afisari)
 FELIX LUPU (151 afisari)
 Crearea universului (76 afisari)
 Lupta pentru resursele energetice in lumea contemporana (65 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2004 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00817 sec.