In domeniul absidelor (incaperi care adapostesc altarul � n.red.) rupestre, acestea, dupa ce au fost amenajate in pesteri sau escavate total de preistorici, cel putin in neolitic si pentru cultul arhaic, la aparitia crestinismului au fost refolosite � mai ales in primele secole, din cauza persecutiilor, cand noul cult avea nevoie de un spatiu ascuns, cat mai protejat. Stau marturie absidele catacombelor Romei, ale Materei, din sudul Italiei...
In Bulgaria, Prof. Emmanuel Anati, specialist in arta rupestra, identifica in 1964, in grota de la Magurata (la capatul desfasurarii a peste 80 de metri de pictura de pe peretii coridorului), un sanctuar neolitic boltit, cu o absida eliptica, ce prezinta marturii si din etapele urmatoare, ultimele din epoca romana, folosit si de catre primii crestini.
Tot astfel, au fost refolosite absidele lacasurilor antropice de cult din Cappadocia, Turcia, Dobrogea... Aceeasi reutilizare au avut-o absidele nenumaratelor chilii si schituri rupestre preistorice din catena carpatilor Romaniei, multe cu traditia dacica a cultului lui Zamolxis, cult autohton cu conceptii favorabile unei increstinari timpurii.
Unul din cele mai vechi ansambluri rupestre refolosit de crestinism este cel de la Vest de comuna Ioan Corvin (Cuzgun, judetul Constanta) a carui pestera principala a gazduit pe insusi Sfantul Apostol Andrei, inca in preajma anului 50. Pestera este formata dintr-o incapere de 10x8m, cu o nisa in arcada (de 1,80x0,73m si cu pat de piatra) si o deschidere de 1,80m latime, tot arcuita spre incaperea mai mica (de 3,6x6m), absidata, a altarului ce are o turla peste palnia rupestra preistorica.
Vechimea excavarii eliptice este sustinuta si de prezenta palniei, de croiala eliptica a absidei de traditie arhaica ce cuprinde aproape tot unghiul solstitial. Ansamblul, amenajat antropic in dealul calcaros, impadurit cu tei, de pe malul stang al paraului Cuzgun, cuprinde, pe langa Pestera Sfantului Andrei, si alte chilii rupestre mai mici, iar la circa 100m pe versantul de Sud-Vest, inca o pestera mai mare (circa 10x9), care pastreaza tavanul boltit si o alveola ovoidala.
Intreaga zona, ce se afla la 30km SE de Manastirea de pe dealul Derventului (sat Canlia, com. Lipnita), cu crucea vindecatoare din piatra si la 12km Vest de Adamclisi (anticul Tropaeum Traiani) este puternic marcata de amintirea inca vie a Sfantului Apostol Andrei, iar locul este venerat, deopotriva, in legende si colinde.
Poate nu intamplator, in comuna Lipnita, comuna vecina cu cea a Pesterii Sfantului Andrei, in satul Izvoarele, fost Parjoaia (antica Sucidava), s-a descoperit un tezaur euharistic din argint (de sec. IV) compus din 6 boluri, 6 linguri, o strecuratoare cu peste si doi pauni, doua cani, un relicvariu si o patera cu incizii de inscriptii sau stampile, ca si doua relicvarii din aur, de secol VI, tezaure ce-si revendica episcopatul.
In acelasi areal al anticului Durostorum si tinand de aceeasi comuna Lipnita, in satul Canlia, se gaseste si veche cetate Pacuiul lui Soare, care, desi partial distrusa de Dunare, prezinta si multe marturii crestine din secolul al X-lea.
Din volumul "Absida altarului" de Silvia PAUN, premiat de Academia Romana in 2002