Situatia creata in urma alegerilor din 28 noiembrie poate fi caracterizata ca fiind una fara iesire, daca se incearca sa se adopte premisa respectarii simultane atat a tuturor prioritatilor, cat si a tuturor incompatibilitatilor. Intr-adevar, realizarea unei guvernari stabile necesita o majoritate parlamentara consistenta, care nu poate fi realizata in conditiile in care arbitri sunt doua formatiuni incompatibile intre ele, dintre care cea cu un procentaj mai mare este disagreata de importante forte internationale.
Aceasta nu este insa singura sau principala incompatibilitate. Considerentele ce urmeaza au la baza doua prioritati bine cunoscute, formulate, afirmate si sustinute cu repetate prilejuri si de catre diferite personalitati si foruri interne si internationale, dar care acum trebuie conexate si cu sistemul de incompatibilitati.
Prioritatea combaterii coruptiei, cu tot sirul de fenomene asociate: imbogatirile ilicite, nejustificabile, in sferele puterii si ale administratiei de stat, pe baza de trafic de influenta si alte clase largi de abuzuri; in conexiune cu presiunile administrative asupra justitiei si ineficienta acesteia.
Functionalitatea economiei de piata, asigurand pe aceasta cale combaterea saraciei si a exodului populatiei, crearea de bogatie prin profitabilitate si competitivitate si nu prin pomeni de stat, care de fapt nu sunt decat o redistribuire - si o acutizare progresiva, pe ansamblu - a saraciei.
A venit momentul sa se afirme clar ca aceste prioritati sunt incompatibile cu guvernarea PSD, sau cu constituirea unei majoritati parlamentare pe baza PSD. Incompatibilitatea intre prioritatile mentionate si guvernarea PSD rezulta din detinerea de mari averi personale nejustificabile la nivelul de varf al PSD si PUR, precum si din doctrina si uzanta curenta de trafic de influenta si subordonare a intereselor de stat fata interesele de camarila, de folosire abuziva a functiilor, resurselor si mijloacelor de stat in interes de partid si, mai ales, in interes personal. Solutionarea acestei incompatibilitati este determinanta pentru integrarea si emergenta Romaniei in cadrul UE, pentru stabilitatea politica, pentru progresul calitativ (si nu in principal cantitativ) al economiei Romaniei, si este cel putin la fel de importanta ca si incompatibilitatea dintre PRM si UDMR sau dintre PRM si acceptabilitatea internationala a acestuia.
Pentru a asigura asanarea morala si practica a politicii si a economiei Romaniei, in conditiile rezultatelor alegerilor din 28 noiembrie (care, de altfel, ele insele sunt neconcludente, deoarece au fost obtinute prin grave abuzuri, mergand de la pomenile electorale, de la ploaia de avantaje materiale promise, in ajunul alegerilor, unor largi paturi ale populatiei, si pana la inadmisibila implicare neconstitutionala a presedintelui Romaniei in campania electorala), este necesara depasirea unor tabu-uri, prin realizarea unor compromisuri atent delimitate. De exemplu, Alianta DA poate negocia cu PRM o intelegere de sustinere parlamentara reciproca strict conturata pe problemele si programele economice, sociale si ecologice, pe actiunile de combatere a coruptiei si de asanare a economiei si politicii. Partile si-ar rezerva intreaga independenta politica si de actiune in problema nationala, disociindu-se clar, intern si international, numai pe acest plan. Cu UDMR intelegerea poate fi mai larga, dar si aici - cu disociere de conceptul de autonomie teritoriala administrativa pe criterii etnice.
Alternativa la astfel de solutii curajoase, care ar urma sa fie bine explicate forurilor interne si internationale, nu poate fi decat sa ramana cea ca lupul sa pazeasca oile, respectiv - sa ramana PSD sa lupte contra coruptiei si a abuzurilor si pentru independenta justitiei.