Ziua Logo
  Nr. 3186 de miercuri, 1 decembrie 2004 
 Cauta:  
  Detalii »
Protectia_consumator
Numarul 2 al Revistei Romane Anticontrafaceri
-- Sistem de management al calitatii certificat ISO
Asociatia Romana pentru Combaterea Contrafacerilor (ARCC) a scos cel de-al doilea numar al Revistei Romane Anticontrafaceri. In acest numar puteti citi un interviu cu Monica Tatoiu, directorul general al Oriflame Romania, un material extrem de interesant despre "Arta" falsurilor artei, un interviu cu Constantin Ionescu, directorul executiv al Registrului Auto Roman. De asemenea, in paginile revistei este publicat un scurt istoric al contrafacerilor in istoria lumii si a Romaniei, obiectivele, strategia si programele Asociatiei Romane pentru Combaterea Contrafacerilor precum si prezentarea seminarelor si conferintelor la care ARCC a participat in calitate de organizator. In revista este publicat statutul Asociatiei Romane pentru Combaterea Contrafacerilor, prima editie a Galei de decernare a premiilor anuale ale ARCC si un editorial intitulat "Ce contrafac romanii".
In 1992, prin Hotararea Guvernului Romaniei 596 a fost infintata Regia Autonoma "Imprimeria Nationala", urmand ca prin Ordonanta de Urgenta 199 din noiembrie 2000, aceasta sa devina Compania Nationala "Imprimeria Nationala". Aceasta este subordonata Ministerului Finantelor, este persoana juridica al carei unic actionar este statul roman. Imprimeria Nationala are ca obiect de activitate productia poligrafica:
1) activitatea editoriala, tiparirea publicatiilor periodice si neperiodice, imprimarea de formulare tipizate si/sau cu regim special, documente si tiparituri administrative specifice activitatii financiar-contabile si de trezorerie, bonuri de tezaur, actiuni, titluri de stat si de proprietate, obligatiuni necesare pentru finantarea deficitului bugetar, cecuri bancare, inscrisuri de stat, acte de identitate si imprimate confidentiale, alte hartii de valoare;
2) producerea cu titlu de exclusivitate a hartiilor de valoare de natura timbrelor, banderolelor sau etichetelor utilizate la marcarea produselor supuse accizelor, certificatelor de trezorerie, bonurilor de tezaur, timbrelor fiscale, certificatelor de autorizare a unor activitati;
3) gestionarea sistemului unitar de inseriere si numerotare a formularelor tipizate cu regim special, inclusiv a formularelor pe suport electronic, gestionarea activitatii de producere si distributie a biletelor de tombola, de pariuri sportive;
4) producerea, cu titlu de exclusivitate, a tipariturilor cu caracter special ce impun masuri de protectie impotriva fraudei sau contrafacerii;
5) expertize privind autenticitatea hartiilor de valoare romanesti si straine, care fac obiectul de activitate al Imprimeriei Nationale;
6) difuzarea produselor specifice obiectului de activitate al companiei prin concesionarea drepturilor de vanzare altor agenti economici sau prin retea proprie;
7) efectuarea operatiunilor de transport si a altor servicii specifice obiectului propriu de activitate;
8) gestionarea formularelor electronice de declarare si plata a impozitelor, taxelor si a celorlalte creante datorate bugetului de stat.
Incepand cu anul 2002, "Imprimeria Nationala" SA a regandit rolul si locul sau in viata economica si sociala romaneasca. Astfel s-au trasat doua mari linii directoare in activitatea companiei, a caror dezvoltare a avut loc in perioada 2003-2004. In primul rand s-a urmarit securizarea formularelor si documentelor cu regim special si a hartiilor de valoare executate de Compania Nationala "Imprimeria Nationala" SA, astfel incat acestea sa nu mai poata fi falsificate sau contrafacute. Primul pas a constat in abilitarea unor unitati tipografice, dupa noi criterii. Acestea au o dotare tehnica corespunzatoare, asigura o productivitate ridicata si dispun de conditii de securitate de exceptie: urmarire video a productiei si depozitelor, sisteme de alarma si paza 24 de ore din 24. Toate unitatile tipografice au un sistem de management al calitatii certificat ISO, precum si asigurare pentru stocul de materii prime si produse finite. De asemenea, transporturile de formulare catre beneficiari sunt insotite de personal specializat.
Activitate
Productia "Imprimeriei Nationale" se poate clasifica in trei grupe:
- hartii de valoare-actiuni, titluri de stat, acte de identitate, imprimate confidentiale, banderole de marcare pentru bauturi alcoolice, timbre pentru marcarea produselor din tutun
- tipizate si productie tipografica-tiparirea editoriala, de publicatii periodice si neperiodice, bilete de teatru, cinema, pliante, afise, brosuri
- tipizate cu regim special-documente si tiparituri administrative specifice activitatii financiar-contabile si de trezorerie, bonuri de tezaur.
In 19 decembrie 1997 se publica in Monitorul Oficial HG 831 prin care se aproba modelele formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora. Deoarece existau numerosi agenti economici care solicitau documente cu un grad ridicat de securizare si pentru ca scopul principal al activitatii "Imprimeriei Nationale" este prevenirea contrafacerii si evaziunii fiscale, in 2002 apare Ordinul MFP in care se stipuleaza ca formularele se vor executa pe hartie autocopiativa cu elemente de securitate speciala. Hartia pentru aceste formulare este produsa in mod exclusiv pentru "Imprimeria Nationala". Folosirea unei multitudini de elemente de protectie independente unele de altele asigura securitatea unei hartii de valoare. Pentru formularele cu regim special, elementul principal de securizare este melanjul fluorescent vizibil in spectru UV (fibre de rasini sintetice, de aproximativ 2 mm, tratate cu pigmenti fluorescenti vizibile in spectru ultraviolet), incorporat in masa hartiei, autenticitatea formularelor putandu-se verifica astfel:
- copierea inscrisului pe fila a doua si a treia se va face in culoarea verde, intr-o nuanta deosebita, greu de reprodus;
- datorita includerii unei substante chimice in masa hartiei, aceasta va interactiona cu o substanta (aflata intr-un marker), colorandu-se instantaneu in verde la trasarea unei linii cu marker-ul pe verso-ul formularului.
Elemente de securitate
Elementele de securitate pe care "Imprimeria Nationala" le realizeaza se clasifica in: overt (uzuale), covert (speciale) si forensic (ascunse). Se tipareste pe hartii ce contin elemente de securizare: hartii cu filigran, cu melanj fluorescent. Hartia securizata pentru formulare cu regim special este unica in lume, Imprimeria Nationala avand exclusivitate. Masurile de transport si de tiparire sunt deosebite. Productia in cadrul "Imprimeriei Nationale" si in unitatile tipografice abilitate este urmarita cu sisteme video, iar deseurile se toaca la dimensiuni de milimetri. Elementele grafice de mare securitate sunt desene grafice executate cu un soft deosebit de sofisticat (JURA). Acest soft confera posibilitatea realizarii unor elemente grafice particulare, realizate dupa un model matematic bine precizat, care include foarte multi parametri si care nu pot fi reconstituiti. Elementele grafice generate cu acest program nu au fost niciodata contrafacute. Imprimeria realizeaza elemente grafice folosite la securizarea hartiilor de valoare cum ar fi: borduri si vignete, fonduri de siguranta, fonduri numismatice, imagini latente si imagini rasterizate special.
Sectorul de grafica de securitate si tehnoredactare computerizata este dotat cu tehnologie de ultima ora, avand in componenta o retea de calculatoare IBM-PC si MacIntosh, cu echipamente periferice de tipul scanner-elor, imprimantelor deskjet si laserjet si softuri de prelucrare grafica vectoriala si de imagine, statie grafica de securitate cu soft specializat Jura, scanner profesional Creo Eversmart, proof digital Creo Iris 4Print, imagesetter Heidelberg Hercules Elite asistat de un RIP in tehnologie Delta, echipamente de masurare a densitatii pentru film si tipar CCdot.
Sectorul de pregatire a formei are in dotare printre altele, o linie moderna de copiat, developat si prelucrare termica a placilor presensibilizate de offset, cu programare automata, Lastra, echipamente pentru realizarea de placi din fotopolimeri. Imprimarea se realizeaza atat cu masini offset pentru tipar in coli, cat si cu masini rotative, pentru tipar in bobina. "Imprimeria Nationala" are in dotare 12 grupuri de imprimare Heidelberg, dintre care masina tipar Speedmaster, in patru culori si in doua culori, masini de tipar tip Gestetner, intr-o culoare, masini de aplicat folie securizata si holograme, de tip Artfoil si Dimuken, echipament de imprimare digital OCE 3615.
Clienti de marca
Structura clientilor "Imprimeriei Nationale" a evoluat in timp, de la firme mici la companii importante. Astfel, printre clientii companiei se numara Apa Nova, Electrica, Distrigaz, Camera de Comert si Industrie a Romaniei, Camera Deputatilor, Presedintia Romaniei, Guvernul, MAE, Trezoreria Statului, Federatia Romana de Fotbal si Rugby, etc.
Iata cateva niveluri de securizare ale formularelor tipizate cu regim special:
1. Nivelul inalt de securizare: este vorba despre elemente de securizare cunoscute de un numar restrans de specialisti din cadrul Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" SA;
2. Pana in prezent, Compania Nationala "Imprimeria Nationala" SA a efectuat instruiri periodice cu personalul de control din cadrul autoritatilor abilitate ale statului. In afara faptului ca au fost prezentate unele elemente de siguranta si modul de verificare a acestora, autoritatile au fost dotate de catre "Imprimeria Nationala" cu instrumente tehnice de verificare si control;
3. Nivelul de securitate verificabil de catre utilizatori: Compania Nationala "Imprimeria Nationala" SA a considerat ca cea mai simpla, rapida si eficienta verificare poate fi efectuata chiar de catre persoanele care utilizeaza zilnic formularele. Astfel, pot exista in fiecare zi zeci de mii de controlori ai produselor securizate, pentru depistarea eventualelor falsuri. Pentru atingerea acestui obiectiv, "Imprimeria Nationala" comercializeaza la preturi accesibile seturi de verificare a elementelor de securitate din structura formularelor fiscale (lampi in spectrul UV si markere, insotite de brosuri cu instructiuni privind atat modul de verificare a elementelor de securitate cat si legislatia in domeniul formularelor fiscale).
Personalizarea
Un alt pas in directia reglementarii formularelor tipizate cu regim special s-a facut prin adoptarea Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 1849/2003. Potrivit acestui act normativ, incepand cu 1 iulie 2004, toate formularele tipizate cu regim special, comune pe economie, se vor executa personalizat. Acesta are pretiparit in antet, prin imprimare in tipografie, datele de identificare pentru fiecare emitent, respectiv denumirea, numarul de inmatriculare la oficiul registrului comertului, codul unic de inregistrare, atributul fiscal, sediul social, contul bancar si capitalul social. "Imprimeria Nationala" a adoptat masuri de mediatizare a obligativitatii utilizarii formularelor tipizate cu regim special. A fost demarata o ampla actiune constand in seminarii tematice, campanii de presa, colaborari cu organele Politiei si Garzii Financiare, prin care s-a urmarit mediatizarea obligativitatii utilizarii formularelor cu regim special. Referitor la rezultatele acestei campanii, trebuie remarcate realizarile privind utilizarea biletelor si abonamentelor de spectacole. In perioada 1998 - 2001, sub supravegherea Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" SA s-au realizat mai putin de 200.000 de bilete. Apoi, in 2003, s-au tiparit peste 15 milioane de bilete si abonamente de spectacole. Daca consideram ca s-au vandut cel putin 10 milioane de bilete si inmultim costul unui bilet cu suma medie de 40.000 de lei, rezulta un profit de 10 milioane de euro. Iar acestea sunt venituri care au fost introduse de catre organizatorii de spectacole in masa veniturilor impozabile. Acest calcul este unul minimal, suma reala fiind cel putin dubla.
Proiecte
Pentru evitarea contrafacerilor si stoparea evaziunii fiscale, Imprimeria Nationala are proiecte importante de viitor, cum ar fi: producerea de marcaje secretizate destinate a fi aplicate pe echipamente, instituirea sistemului de marcare la cafea, securizarea si urmarirea modului de distribuire a produselor agro-chimice, a inseticidelor si pesticidelor catre utilizatorii finali, securizarea produselor de larg consum, a celor alimentare si cosmetice, a documentelor de stare civila, a celor vamale, aplicarea hologramelor pe CD-uri.
A r h i v a
  Studiu privind impactul personalizarii formularelor tipizate    
  Hunedoara impotriva evaziunii fiscale si a contrafacerilor    
  PREVENIREA EFICIENTA A PIRATERIEI    
 Top afisari / comentarii 
 Ziua Nationala la romani - 10 Mai, 23 August, 1 Decembrie (163 afisari)
 Siguranta rutiera, la o firma de gunoi (157 afisari)
 Hunedoara impotriva evaziunii fiscale si a contrafacerilor (59 afisari)
 Pasii spre Marea Unire (40 afisari)
 Maria Marinescu si-a lansat o noua colectie vestimentara (37 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2004 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01582 sec.