Ziua Logo
  Nr. 3186 de miercuri, 1 decembrie 2004 
 Cauta:  
  Detalii »
Protectia_consumator
Studiu privind impactul personalizarii formularelor tipizate
-- Concluziile studiului
Dan Docan, directorul general al "Imprimeriei Nationale" a prezentat, la Hunedoara, rezultatele Studiului privind impactul personalizarii formularelor tipizate cu regim special, comune pe economie, asupra activitatii agentilor economici. Scopul acestui studiu a fost analiza comportamentului si evaluarea impactului pe care personalizarea formularelor tipizate cu regim special il are asupra activitatii firmelor. De asemenea, s-a urmarit si masurarea gradului de mediatizare a masurilor adoptate pentru securizarea produselor apartinand "Imprimeriei Nationale" in randul utilizatorilor.
Pornind de la scopul principal al studiului, s-au masurat indicatori precum gradul de mediatizare a Ordonantei 1849/2003, elementele de securizare ale produselor "Imprimeriei Nationale" privind banderolele pentru tigari si alcool, posibilitatea verificarii autenticitatii formularelor securizate. Studiul a mai analizat opiniile privind utilizarea securizarii formularelor cu regim special in combaterea fraudelor si evaziunii fiscale, criteriul dupa care a fost aleasa societatea abilitata pentru tiparirea formularelor precum si modul de colaborare cu punctele de lucru ale acesteia, timpul necesar achizitionarii tipizatelor. Studiul s-a efectuat in baza unui chestionar cu zece intrebari reprezentative pentru analiza fenomenului si elaborarea concluziilor, intrebari prezentate tuturor subiectilor in aceeasi ordine si cu aceeasi formulare. Societatile tinta au fost utilizatorii de formulare tipizate cu regim special. In ceea ce priveste tehnica de esantionare, s-a folosit o esantionare probabilistica non-proportionata stratificata, unde principalele criterii de stratificare sunt organizarea administrativ-teritoriala a tarii si clasa de marime a firmelor. Marimea esantionului a fost de 216 utilizatori de formulare tipizate cu regim special, comune pe economie, iar perioada de culegere a datelor a fost 17 septembrie-20 octombrie 2004. Scopul studiului a fost analiza modului de popularizare si mediatizare in presa a personalizarii formularelor tipizate cu regim special. S-au urmarit si reactiile agentilor economici in urma prezentarii materialelor de informare.
Majoritatea respondentilor (companiile contactate in realizarea sondajului) s-au declarat informati despre introducerea OMFP 1849/2003, multumiti de relatia cu punctele de lucru ale tipografiilor abilitate, desi pentru unii agenti economici timpul de obtinere a tipizatelor este considerat destul de lung, fara a fi insa interesati in mod special de procurarea acestora intr-un timp mai scurt. Securizarea acestor formulare este considerata de multe societati extrem de utila pentru activitatea lor, dar si ca o masura de combatere a fraudelor si evaziunii fiscale. In ceea ce priveste informarea prealabila a agentilor economici referitor la executarea personalizarii documentelor cu regim special, 75% dintre respondenti considera ca aceasta a fost realizata suficient de bine, 25% considerand insuficienta popularizarea schimbarii. Aproximativ 68% din respondenti s-au informat din Monitorul Oficial, 24% din mass-media, din care o pondere de 9,25% il detine radio/tv.
Elementele de securizare a banderolelor pentru marcarea bauturilor alcoolice si a timbrelor pentru marcarea produselor din tutun sunt cunoscute intr-un procent de aproximativ 30%, iar 70% din respondenti nu le cunosc. Desi majoritatea raspunsurilor au fost intocmite de reprezentantii societatilor intervievate (persoane fizice) care sunt in mare masura consumatori de astfel de produse, necunoasterea acestor elemente se justifica prin neatentia cu care au fost studiate sau prin faptul ca societatea nu are ca obiect de activitate productia sau comercializarea acestor produse. Aproximativ 72% din agentii economici au fost informati si cunosc modalitatea de verificare a autenticitatii formularului securizat cu ajutorul lampilor UV si a markerelor speciale. Totodata, 27% dintre subiecti nu cunosc aceste produse, cauza fiind lipsa de informare a clientilor la punctele de distributie a tipografiilor abilitate. Majoritatea companiilor chestionate, aproximativ 77% sunt multumite de colaborarea cu centrele de distributie a formularelor tipizate, 20% fiind nemultumiti. Timpul de achizitie al facturilor este considerat justificat intr-un procent de 50%, iar in 43% din cazuri prea lung. Potrivit studiului, respondentii ce considera timpul de achizitie prea lung nu cunosc foarte bine modul de executare, de evidentiere a distributiei comenzilor. Aproximativ 64% dintre respondenti nu sunt interesati in a obtine tipizate in regim de urgenta achitand o taxa suplimentara. 66% dintre agentii economici chestionati considera personalizarea documentelor cu regim special foarte utila si numai 27% dintre acestia mai putin utila. 68% dintre subiectii chestionati considera ca securizarea tipizatelor diminueaza si chiar elimina frauda si evaziunea fiscala.
Studiul arata ca Ordonanta MF 1849/2003 a fost perceputa ca un act legislativ de natura sa diminueze frauda si evaziunea fiscala. Peste 37% din ziaristi au scris articole informative, inainte de intrarea in vigoare a ordonantei, revenind cu informatii legate de efectele acesteia asupra activitatii agentilor economici.
A r h i v a
  Numarul 2 al Revistei Romane Anticontrafaceri    
  Hunedoara impotriva evaziunii fiscale si a contrafacerilor    
  PREVENIREA EFICIENTA A PIRATERIEI    
 Top afisari / comentarii 
 Ziua Nationala la romani - 10 Mai, 23 August, 1 Decembrie (163 afisari)
 Siguranta rutiera, la o firma de gunoi (157 afisari)
 Hunedoara impotriva evaziunii fiscale si a contrafacerilor (59 afisari)
 Pasii spre Marea Unire (40 afisari)
 Maria Marinescu si-a lansat o noua colectie vestimentara (37 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2004 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01030 sec.