Cu patru zile inaintea alegerilor generale, Asociatia Pro Democratia a dat publicitatii raportul "Banii si Politica" in care analizeaza cat au cheltuit partidele politice in campania electorala pentru alegerile parlamentare si prezidentiale. Astfel, pana la aceasta data, partidele au investit in jur de 15 milioane de dolari in tot ceea ce inseamna cheltuieli de campanie. Un capitol aparte din raport ii este rezervat presedintelui Iliescu. In acesta din urma este interesant de urmarit evolutia vizitelor prin tara ale lui Iliescu, in contextul apropierii datei alegerilor. APD remarca faptul ca Iliescu a cheltuit peste 22 de milioane de lei din banii publici pentru aceste deplasari in teritoriu. Activitatile de monitorizare pentru proiectul "Banii si Politica" s-au desfasurat in perioada 1 februarie 2004 - 28 februarie 2005, cu sprijin financiar din partea Canadian International Development Agency si National Democratic Institute for International Affaires.
Potrivit raportului intocmit de Pro Democratia, principalele partide politice au cheltuit peste 7,5 milioane de dolari pentru publicitatea electorala, menita sa sustina campania pentru alegerile parlamentare si prezidentiale. Cele 7,5 milioane de dolari au fost folosite de partidele politice pentru publicitate electorala in presa scrisa si cea stradala la nivel national. Asociatia a urmarit, pe de alta parte, modul in care sunt respectate prevederile Legii 43/2003, privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, dar si modul in care resursele publice continua sa fie folosite in scopuri electorale. APD a urmarit resursele banesti folosite de partide in judetele Bacau, Brasov, Cluj, Constanta, Timis, Valcea, dar si la nivelul municipiului Bucuresti. Trebuie mentionat ca aceste tipuri de cheltuieli reprezinta in medie 50% din bugetul de campanie al unei formatiuni politice, acest procent fiind variabil in functie de strategia aleasa in campania electorala", se arata in raportul Asociatiei Pro Democratia. In afara de costurile legate de publicitatea din presa scrisa si cea outdoor, Asociatia Pro Democratia sustine ca partidele au avut nevoie de de cel putin inca 7,5 milioane de dolari pentru cheltuieli legate de organizare, personal, firme de consultanta, concerte, afise, pliante.
PSD + PUR, campioana la cheltuieli
Potrivit raportului APD, cele mai mari cheltuieli le-a facut Uniunea Nationala PSD+PUR, desi diferenta fata de Alianta PNL-PD este mai mica, comparativ cu campania pentru alegerile locale din iunie 2004. "Daca la alegerile locale, raportul cheltuielilor Uniune/ Alianta era de aproximativ 3/1, de aceasta data raportul este de aproximativ 1,5/1", se arata in raportul APD.
In alta ordine de idei, raportul constata faptul ca Traian Basescu, candidatul Aliantei PNL-PD la functia de presedinte, este mai promovat decat Adrian Nastase, candidatul Uniunii PSD+PUR in presa scrisa. Cheltuielile publicitare ale lui Basescu sunt cu circa 150.000 de dolari mai mari decat cele ale lui Nastase, mai scrie raportul.
Guvernul abuzeaza de banii publici
In ceea ce priveste sumele de bani folosite de partidele politice pentru publicitatea in presa scrisa la alegerile generale, in camparatie cu campania pentru alegerile locale, Asocitia Pro Democratia a remarcat faptul ca Alianta PNL-PD a investit de doua ori mai multi bani (1,5 milioane de dolari), in timp ce nivelul cheltuielilor Uniunii PSD+PUR a ramas constant in jurul sumei de 2,4 milioane de dolari.
Publicitatea electorala stradala a inceput mult mai tarziu, avand o pondere mult mai redusa in bugetele de campanie ale formatiunilor politice, se mai arata in documentul APD . In municipiul Bucuresti, spre exemplu, in campania pentru alegerile locale s-au investit de trei ori mai multi bani in publicitatea outdoor, decat in aceasta campanie electorala.
Pe de alta parte, studiile Pro democratia arata faptul ca Guvernul Romaniei, direct sau prin agentiile sale au continuat sa abuzeze de banii publici, promovand prin spoturile publicitare programele derulate. Astfel, se arata in Raport, numai in ultima saptamana, peste 65.000 de dolari "au fost irositi pentru spoturile publicitare la programele guvernamentale ale ANL si ale Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale". In aceste spoturi, mai arata raportul, sunt inserate si elemente ale spoturilor publicitare electorale apartinand Uniunii PSD+PUR. Monitorizarea publicitatii guvernamentale s-a realizat in perioada 15-22 noiembrie, acoperind principalele posturi TV nationale. In aceasta perioada au aparut 13 spoturi publicitare pentru programele: "ANL am pornit impreuna pe drumul spre casa" si "Autostrada soarelui - primii 100 km la nivel european". "Cele doua spoturi difuzate pe posturile de televiziune contin fatise similitudini cu spotul electoral al Uniunii PSD+PUR, fiind folosit cuvantul "impreuna" sau fondul albastru al clipurilor electorale", a explicat presedintele APD, Cristian Parvulescu.
Iliescu, record la vizite
Interesant de urmarit in raportul Asociatiei este modul in care vizitele presedintelui Iliescu in teriotriu s-au intetit pe masura ce s-a apropiat data alegerilor generale. Daca in luna august Iliescu nu vizitase tara absolut niciodata, in lunile septembrie si octombrie, Iliescu a mers prin tara de trei, respectiv cinci ori, pentru ca in luna noiembrie numarul pelerinajelor prin mijlocul poporului sa ajunga la 10 vizite. "In cadrul acestor vizite in teritoriu, care apar pe agenda oficiala a presedintelui Ion Iliescu, au fost facute declaratii cu caracter partinic in favoarea Uniunii Nationale PSD+PUR", se mai spune in raport. Asociatia Pro Democratia face un calcul simplu si ajunge la concluzia ca doar costul necesar acestor vizite (aproximativ 1,750 km x minimum patru masini) ajunge la suma de 22,4 milioane lei, suportata din bani publici, pentru turneurile electorale ale presedintelui Iliescu.
Afisele, in culpa
Cat priveste respectarea art. 20(2) din Legea 43/2003, APD spune ca nu se poate constata nici o imbunatatire a situatiei referitoare la afisele electorale. In ciuda faptului ca exista obligatia explicita in Legea 43/2003 de a imprima pe toate afisele si materialele de propaganda numele agentului economic care le-a tiparit si a partidului care le-a editat, formatiunile politice inca nu respecta aceste prevederi. Si aceasta desi Asociatia Pro Democratia a facut sesizari catre Curtea de Conturi si Camerele Judetene de Conturi pentru respectarea Legii 43/2003. APD a dat ca exemplu de nerespectare a legislatiei in vigoare organizatia Constanta a PSD. Referindu-se la panourile publicitare negative la adresa candidatilor Aliantei, realizate de partidul de la putere, APD a constatat faptul ca, in ciuda hotararii BEJ Constanta prin care se interzic aceste panouri, PSD Constanta nu numai ca nu le-a retras, dar le-a si sporit considerabil numarul.