Ziua Logo
  Nr. 3171 de sambata, 13 noiembrie 2004 
 Cauta:  
  Detalii »
Religie
DUMINICILE DE DUPA RUSALII
Duminica a 25-a � Samarineanul milostiv
-- Crestinul si politica
In urma cu doua saptamani, pilda duminicii ne vorbea despre nemilostenie, in urma cu o saptamana despre moarte si datoria fata de cei morti, cea de astazi ne vorbeste despre milostenie; in fapt, toate trei ne vorbesc despre grija fata de aproapele nostru. Multe alte Evanghelii ne amintesc si ele de aproapele nostru si de dragostea pe care trebuie sa i-o purtam pentru a ajunge in Imparatia lui Dumnezeu, adica pentru a face posibila transformarea noastra, pentru a ne inalta spiritual si a trece prin poarta mortii in lumea iubirii si a luminii.
Iisus, intrebat fiind, cu gand viclean, de catre un invatator al Legii (care talcuia si invata pe altii Legea lui Moise) despre cum poate fi definit aproapele, povesteste acestuia, si asistentei, ca un om (un om oarecare, orice om) este atacat de talhari si lasat pe drum dezbracat si pe moarte. Pe langa el trec nepasatori un preot si un levit (reprezentanti ai puterii spirituale, dar si lumesti). Un samarinean insa (neam dispretuit si chiar considerat dusman de catre evrei) se opreste, il ingrijeste pe loc, il ia cu el, il lasa in grija gazdei, careia ii plateste un avans si ii promite ca la intoarcere va achita si restul. Cum invatatorul este de acord ca samarineanul a fost aproapele celui cazut in necaz, Hristos ii spune: Mergi si fa si tu asemenea.
Daca in spatiul public religios oamenii Bisericii se ocupa de ajutorul spiritual, politicienii (partidele) sunt cei care revendica in spatiul public laic grija universala fata de ceilalti si, atat prin accesul la guvernare, cat si prin prezenta in Parlament, participa la decizii care privesc toate fatetele existentei noastre.
Imensa majoritate a celor din politica, care isi aleg misiunea sacra de a imagina un viitor mai bun pentru comunitatea nationala si de a organiza, precum Moise, deplasarea prin desertul realitatii spre acel obiectiv, sunt, spre deosebire de acest parinte al evreilor, niste jalnici inchinatori la idoli. Ei, cei care ar trebui sa administreze aceasta tara si acest popor, destinele oamenilor si locurilor de aici, si care, spre deosebire de Moise, au la indemana tot ceea ce au nevoie sa stie, pentru a o face, nu numai ca abandoneaza de indata grija si responsabilitatea fata de ceilalti, dar nici nu au avut-o vreodata.
Rare cazuri de samarineni printre politicienii nostri. Atunci cand nu sunt chiar ei talharii la prima mana, ori trec pe langa popor nepasatori, precum preotul si levitul, ori se opresc, inhata ce mai gasesc, il chinuiesc si batjocoresc, iar la urma ii trag si suturi in burta, in coaste sau in gura � cel mai adesea. si asta pentru ca desi se declara crestini, au unele cunostinte, cel mai adesea rudimentare, participa la slujbe oficiale si la nevoie mimeaza ingrijorarea fata de problemele morale cu care natia se confrunta, ei nu dau doi bani pe Dumnezeu. Idolii lor sunt trupul (burta, sub-burta...), hainele, masinile, vilele, lanturile groase de aur, manelele... adica banii si puterea.
De aceea ar trebui ca adevaratii crestini sa se intereseze si sa se implice in politica, sa lupte cu luciditate pentru infruntarea si rezolvarea problemelor lor, fie ca cetateni, fie ca administratori ai puterii. "Abtinerea de la politica se constituite intr-un mod de a face politica, tot asa cum lupta impotriva lui Dumnezeu implica recunoasterea existentei lui Dumnezeu. Respingerea puterii politice de catre cei buni va permite celor nevalorosi sa administreze treburile statului si conduce la degradarea vietii politice. Administrarea puterii politice insemneaza mii si mii de posturi definite de responsabilitati fata de societate.
Crestinii prezenti in structurile de partid pot ajuta partidele sa ramana deschise adevaratelor probleme sociale si pot ridica mult nivelul vietii politice. Singura conditie este sa nu se intample invers: sa nu-si sacrifice in partid, in administrarea puterii politice, constiinta lor crestina. Din acest punct de vedere, activitatea politica cu toata complexitatea si multiplele ei ispite este una din cele mai dificile provocari puse in fata crestinului." (Pr. Prof. V. Raduca - "Curs de Teologie Morala").
A r h i v a
  Postul in religiile monoteiste    3 comentarii
  De la Zamolxis la Hristos (IV)    
  Viziunile lui Zaharia si Templul din Ierusalim    
  cugetari    3 comentarii
  13 noiembrie:    
 Top afisari / comentarii 
 Clanul Stoaca, in instanta (1364 afisari)
 Traficanti deferiti instantei (537 afisari)
 Magazin pentru mamici si copii (393 afisari)
 Rominserv redeschide fabrica de armaturi IAIFO Zalau (207 afisari)
 Primele noua persoane judecate in dosarul Cocaina, audiate de magistrati (192 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2004 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00977 sec.