Institutul pentru Politici Publice (IPP) a realizat monitorizarea publicitatii electorale a partidelor politice in primele 12 zile ale campaniei. Analiza a fost facuta cu sprijinul financiar al Institutului pentru o Societate Deschisa din Budapesta cu sprijinul logistic al companiei AlfaCont si al Curtii de Conturi. Potrivit rezultatelor, disponibile si pe pagina de internet www.ipp.ro, "respectarea reglementarilor finantarii partidelor, precum si mecanismele de sanctionare a abaterilor sunt astazi departe de standardele internationale". IPP a realizat o cercetare asemanatoare si la campania pentru alegerile locale.
Pe primul loc la cheltuieli de publicitate electorala se afla Uniunea PSD+PUR, cu 264.694 USD. La o diferenta de sub 20.000 USD se afla Alianta PNL-PD, cu 243.890 dolari. PRM a cheltuit pana acum 92.449 USD. In continuare, situatia se prezinta astfel: PNTCD - 42.841 USD, PNL-32.856 USD, PSD - 31.392 USD, PUR - 16.255 USD, Partidul Tineretului Democrat - 8.476 USD, Actiunea Populara - 6.392 USD si UDMR - 2.453 USD. Comparativ cu situatia de la locale in aceeasi perioada, volumul total de publicitate - 724.704 USD este "de peste doua ori mai mic", noteaza cercetarea realizata de IPP. Institutul da mai multe explicatii pentru aceasta situatie: numarul de candidati la parlamentare si prezidentiale este mai mic; campania este concentrata pe prezidentiabili; televiziunile au pus la dispozitia candidatilor un timp suficient; recurgerea la alte metode de propaganda.
In plus, volumul publicitatii angajate de Guvern si alte institutii ale administratiei publice centrale, prin spoturi legate de imaginea unor figuri marcante ale PSD pe perioada 1 octombrie - 5 noiembrie depaseste volumul total de publicitate electorala angajat de toate partidele.
Site-ul lui Nastase, in neregula
In baza informatiilor din presa si a investigatiilor facute de IPP au fost descoperite mai multe nereguli. Printre altele, pagina de Internet a candidatului Uniunii PSD+PUR la presedintie, Adrian Nastase - www.adrian nastase.ro - este inregistrata in nume personal, desi cheltuiala privind achizitionarea domeniului ar fi trebuit sa fie facuta de PSD. Este vorba de o pagina electorala, iar aceasta cheltuiala trebuie sa se regaseasca in raportul de venituri si cheltuieli al Uniunii. IPP solicita Curtii de Conturi sa se autosesizeze de aceasta situatie, deoarece, conform legii, "efectuarea de cheltuieli in nume personal de catre un candidat este ilegala si se sanctioneaza". Institutul arata ca procedeul inregistrarii sau achizitionarii a paginii de Internet in nume propriu sau de catre terti se regaseste si la candidatii la functia de Presedinte din partea PNG, Alianta DA, PNTCD si AP. Cu toate ca pagina lui Nastase este inregistrata in nume personal, telefonul de contact oferit este cel al centralei telefonice a Guvernului, a descoperit Institutul.