Ziua Logo
  Nr. 3130 de luni, 27 septembrie 2004 
 Cauta:  
  Detalii »
Financiar
"TAROM se impune pe piata aviatica europeana"
Compania Nationala de Transport Aerian TAROM a aniversat recent 50 de ani de existenta, fiind, la ora actuala, una dintre cele mai mari si mai longevive companii romanesti. La cativa ani dupa infiintare, la 18 septembrie 1954, TAROM opera zboruri catre aproape toate tarile europene. Dupa 1960, reteaua de rute a fost extinsa, inaugurandu-se noi destinatii; iar in 1966, s-a produs primul zbor peste Atlantic. O cursa inedita s-a efectuat la sfarsitul anului 1969, respectiv ocolul globului in 80 de ore. Incepand cu 1974, compania a organizat curse catre Sydney, via Calcutta, si a introdus zboruri regulate spre New York si Beijing. In 1978 s-a inaugurat prima linie aeriana Bucuresti - Abu Dhabi - Bangkok - Singapore; iar in 1981 s-a efectuat cel mai lung zbor atat ca distanta (10.000 km), cat si ca durata (12 ore si 10 minute) pe ruta Bucuresti - Bangkok.
Directorul general al TAROM, Rodica Odobescu, afirma ca TAROM s-a impus pe piata si a depasit criza generata de momentul 11 septembrie 2001.
Anul 1990 a reprezentat pentru Romania, si nu numai, un an al marilor schimbari? Cum au influentat aceste schimbari activitatea TAROM?
Inceputul anilor '90 a reprezentat o noua etapa in dezvoltarea companiei, indeosebi in ceea ce priveste dotarea tehnica. Mai concret, in 1992, TAROM a demarat un proces intensiv de modernizare a flotei. Astfel ca, in prezent, TAROM opereaza cu cinci avioane de tip Boeing 737-300, patru de tip Boeing 737-700 si sapte avioane de tip ATR 42-500. Pe 30 aprilie 2004, conducerea TAROM a semnat un contract de achizitie pentru patru aeronave Airbus 318, ce urmeaza a fi livrate in 2006-2007.
Din 2001 faceti parte din top managementul companiei. Ce evenimente notabile caracterizeaza aceasta perioada, in opinia dvs.?
Am avut o perioada pe care noi, cei din aviatie, o consideram cea mai dramatica perioada prin care a trecut industria aeronautica. Am avut 11 septembrie, declansarea razboiului din Irak, pneumonia atipica si acum, in ultimul an, explozia pretului petrolului. Toate acestea au facut ca mediul economic pe care companiile aeriene, inclusiv TAROM, isi duc existenta sa fie extrem de neprielnic. Cu toate acestea, daca in decembrie 2000, compania TAROM era considerata in stare de faliment, putem spune ca ea a ajuns astazi la un echilibru economico-financiar, o companie sanatoasa cu foarte bune perspective de a rezista in mediul legislativ european care incurajeaza din ce in ce mai mult, prin legislatia specifica domeniului, mediul concurential. E foarte greu ca, in mai putin de 15 ani, sa recuperezi tot ceea ce inseamna tehnologie si modernizare in aviatie, dar compania TAROM a reusit, intr-un mod accelerat, sa-si revizuiasca atat rutele de operare, destinatiile profitabile si cele neprofitabile, incurajarea pietei interne prin dezvoltarea retelei de rute, cat si relatiile cu celelalte companii aeriene. Restrangerea activitatii si orientarea spre eficientizare a dus la imbunatatirea in mod semnificativ a rezultatului financiar (de la -68 de milioane de dolari in 2000 la -14 milioane de dolari in 2003; estimandu-se -9 milioane de dolari in 2004 si, potrivit angajamentelor cu Banca Mondiala, fara pierderi din 2005-2006). TAROM a realizat in 2003 performanta unica in istoria sa de a creste venitul mediu pe pasager cu peste 30% fata de 2000, simultan cu imbunatatirea cu 6 puncte procentuale a coeficientului de incarcare.
Cum vedeti evolutia TAROM peste 10-15 ani?
TAROM se preocupa intens de promovarea unor parteneriate si colaborari cu companii aviatice de renume mondial. Astfel, prin negocierea unor contracte cu acestea, prezenta TAROM pe cele sase continente va creste semnificativ. In momentul de fata, pasagerii TAROM au la dispozitie peste 300 de destinatii catre Europa, America de Nord, Centrala si de Sud, Asia, Orientul Mijlociu, Africa, Australia si Noua Zeelanda. De asemenea, TAROM realizeaza zboruri directe catre mai multe orase europene importante si catre 9 destinatii interne. Activand pe o piata cu o concurenta inalta, in Romania operand nu mai putin de 20 de companii aeriene straine, TAROM si-a propus cresterea cotei de piata, in primul rand prin cresterea calitatii serviciilor, precum si adaptarea, in cel mai scurt timp, la cerintele legislatiei internationale si a directivelor UE. O alta prioritate TAROM o reprezinta desfasurarea cu regularitate a programelor de pregatire a personalului. Din acest punct de vedere, compania s-a bucurat intotdeauna de un prestigiu deosebit, pilotii romani fiind recunoscuti in intreaga lume pentru talentul si profesionalismul de care dau dovada. Toate acestea, precum si experienta acumulata in cei 50 de ani de existenta, fac din TAROM o companie solida cu premise favorabile de dezvoltare pentru urmatorii ani.
A consemnat Carmen POPESCU 
 Comentarii: 2 Afiseaza toate comentariile  
CALITATEA SERVICIILOR TAROM   de ELVENIVA MIGNEA
Tarom... sau "datul inapoi ca metoda a impunerii pe piata"...   de ingineru
A r h i v a
  Eugen Dijmarescu contrazice Banca Mondiala    1 comentariu
  Stiri pe scurt    
 Top afisari / comentarii 
 Andi Moisescu si Olivia Steer s-au casatorit (341 afisari)
 Trei morti din cauza bacilului piocianic (206 afisari)
 Lehamitea lui Branzan tine Ambulanta BGS pe dreapta (104 afisari)
 Conexiunea Cotroceni – Nufarul (65 afisari)
 ICONOSTASUL BISERICII DARUITE DE PAPA (59 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2004 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01376 sec.