Ziua Logo
  Nr. 3007 de joi, 6 mai 2004 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Lista celor 14 probleme ale ministrului Rus "Justitia si Afacerile Interne", o agenda incarcata
Planul de masuri "to do list" a fost prezentat de premierul Adrian Nastase comisarului european pentru Extindere Günther Verheugen pe 25 februarie 2004, la Bruxelles. Dintre cele 39 de masuri care trebuiau luate de Executivul de la Bucuresti, 14 intra in atributiile actualului ministru al Administratiei si Internelor, Ioan Rus, mai nou candidat al PSD la primaria Clujului. Planul de masuri prezentat de premier la Bruxelles a venit ca urmare a raportului prezentat de baroneasa Emma Nicholson, la inceputul lunii februarie 2004. Punctele neindeplinite din lista de masuri reprezinta actiunile pe care Guvernul s-a angajat sa le intreprinda pana in luna iunie. Nici una dintre masurile cuprinse in acest "to do list" nu a fost implementata. Va prezentam in continuare punctele din planul de masuri care nu au fost realizate si de care raspunde in mod direct, in calitate de negociator al Capitolului Justitie Afaceri Interne, candidatul-ministrul Ioan Rus. Sursa: www.pm-control.ro, site al Corpului de Control al Guvernului.
Masura 1. Adoptarea pana la sfarsitul lunii iunie 2004 a pachetului legislativ reforma in domeniul justitiei (Legea privind organizarea judiciara, Legea privind statutul magistratilor, Legea privind Consiliul Superior al Magistraturii)
Institutie responsabila - Ministerul Justitiei si Consiliul Superior al Magistraturii.
Punct neindeplinit: Adoptarea, de catre Parlament, a pachetului legislativ ce cuprinde proiectele legilor privind statutul magistratilor, organizarea judiciara, si organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii. Termen limita: 1 iunie
Masura 3. Asigurarea independentei justitiei prin intermediul unei abordari coordonate a procesului de adoptare a principalelor acte normative.
Institutie responsabila Ministerul Justitiei si Consiliul Superior al Magistraturii
Punct neindeplinit: Consolidarea garantiilor legale in vederea eliminarii oricarei posibile imixtiuni politice in actul de justitie, prin transferarea unei serii de atributii ale ministrului justitiei catre CSM.
Rolul Ministerului Justitiei va fi redefinit, CSM-ul urmand a prelua toate competentele privind:
- recrutarea si formarea continua a magistratilor;
- evaluarea profesionala si promovarea magistratilor;
- detasarea magistratilor;
- suspendarea magistratilor;
- avizul pentru retinerea, arestarea, perchezitionarea magistratilor.
Termen limita: 15 iunie
Masura 4. Adoptarea unui Plan de Implementare a obiectivelor prevazute de actele normative cuprinse in pachetul legislativ, inclusiv reorientarea bugetului Ministerului Justitiei.
Institutii responsabile Ministerul Justitiei si Consiliul Superior al Magistraturii
Puncte neindeplinite:
Ulterior realizarii dezbaterii publice si finalizarii proiectelor de acte normative cuprinse in pachetul legislativ, va fi elaborat si adoptat planul de implementare a obiectivelor cuprinse in pachetul legislativ.
Reorientarea bugetului Ministerului Justitiei in vederea asigurarii mijloacelor financiare pentru atingerea obiectivelor cuprinse in pachetul legislativ, inclusiv consolidarea autonomiei bugetare a CSM. Spre exemplu, CSM va avea Buget propriu.
Termenul limita: 15 iunie.
Masura 5. Intarirea rolului PNA in vederea indeplinirii mandatului sau prin asigurarea personalului necesar si a resurselor financiare necesare si prin asigurarea autonomiei in exercitarea atributiilor sale.
Institutie responsabila Ministerul Justitiei si PNA.
Punct neindeplinit: Numirea in PNA a unui numar de 14 procurori, in prezent delegati la PNA
Masura 6. Stabilirea unei platforme comune cu participantii internationali si non-guvernamentali in baza proiectului pilot al O.E.C.D. privind coruptia (Comisia Europeana, Banca Mondiala, B.E.R.D., Transparency International, O.N.G.-urile interne).
Institutie responsabila Ministerul Justitiei
Termen limita: 10 mai.
Punct neindeplinit: Discutarea rezultatelor si a concluziilor cu reprezentantii Bancii Mondiale si ai UE precum si aducerea lor la cunostinta opiniei publice.
Masura 8. Lansarea unei campanii impotriva coruptiei mici.
Institutie responsabila: Agentia pentru Strategii Guvernamentale, presedinte Vasile Dancu
Termen limita, 15 Iunie 2004. Nici un punct nu a fost indeplinit.
Campanie de constientizare publica la nivel local a dreptului de acces la informatiile de interes public ca instrument de lupta impotriva coruptiei, prin:
- Distribuirea si difuzarea materialelor in 2700 de comune si 250 de orase si municipii;
- Elaborarea "Manualului transparentei in administratie: ghidul accesului la informatie, ghidul transparentei decizionale, regimul incompatibilitatilor si conflictului de interese, ghidul anticoruptie, codul functionarului public".
Campanie locala de promovare a transparentei decizionale in administratia publica, prin:
- Distribuirea si difuzarea materialelor in 2700 de comune si 250 de orase si municipii;
- Elaborarea "Manualului transparentei in administratie: ghidul accesul la informatie, ghidul transparentei decizionale, regimul incompatibilitatilor si conflictului de interese, ghidul anticoruptie, codul functionarului public".
Masura 9. Generalizarea la nivelul intregului sistem administrativ a metodologiei de aplicare a testelor de integritate, astfel incat sa se asigure o testare anticoruptie rapida si eficienta. Institutie responsabila: Cancelaria primului ministru. Puncte neindeplinite:
Infiintarea Sistemului National de Integritate, in parteneriat cu reprezentantii societatii civile, care va avea drept scop elaborarea materialelor necesare pentru educatia anticoruptie si pentru evitarea conflictelor de interese. Termen limita 30 mai 2004.
Generalizarea la nivelul intregului sistem administrativ a metodologiei de aplicare a testelor de integritate. Termen limita: iunie 2004
Masura 11. Adoptarea si aplicarea stricta a noii Legi a falimentului.
Termen limita 15 iunie.
Institutie responsabila, Ministerul Justitiei.
Puncte neindeplinite pana in acest moment:
Organizarea la Institutul National de Magistratura (INM) a unor sesiuni de instruire a magistratilor in domeniul noii proceduri a reorganizarii judiciare si a falimentului, in cooperare cu institutiii internationale (ex. O.E.C.D. si Banca Mondiala). Bugetul pentru formarea continua al INM
Monitorizarea aplicarii de catre instante a legislatiei privind insolventa - statistici.
Masura 12. Eliminarea din cadrul Codului Penal a acelor prevederi specifice care au fost identificate de reprezentanti ai media ca factori de ingradire a libertatii presei.
Termen limita 15 iunie.
Institutie responsabila Ministerul Jutitiei.
Punct neindeplinit:
Adoptarea proiectului noului Cod penal prin care sunt eliminate prevederile criticate referitoare la ingradirea libertatii presei.
Proiectul noului Cod penal a fost adoptat de Camera Deputatilor si se afla in dezbaterea Senatului.
Analizarea si identificarea prevederilor legale ce reprezinta un factor de ingradire a libertatii presei. Acest punct este considerat ca fiind realizat.
Termenul limita: 30 martie 2004
Masura 14. Investigare judiciara intensa in privinta cazurilor de agresiune asupra jurnalistilor.
Institutie responsabila Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Puncte neindeplinite: Solutionarea legala si temeinica a cauzelor avand asemenea obiect.
Termen limita: 28 mai 2004.
Informarea opiniei publice asupra modului de solutionare a cauzelor penale de agresiune asupra jurnalistilor. Termen limita: 31 mai 2004.
Masura 19. Adoptarea unei Strategii actualizate privind reforma in Administratia Publica, strategie ce va fi precedata de o dezbatere publica bazata pe o Carte Alba. Strategia se va axa pe principalele aspecte ale serviciului public guvernamental, precum si pe descentralizarea corespunzatoare. Strategia se va adopta ulterior prin intermediul unei hotarari de guvern.
Institutie responsabila Ministerul Administratiei si Internelor.
Puncte neindeplinite: Organizarea unei reuniuni pentru lansarea oficiala a Strategiei actualizate a Guvernului privind accelerea reformei in administratia publica. Termen limita: mai 2004.
Continuarea dezbaterilor publice din cadrul celor noua reuniuni regionale si nationale organizate in cadrul Forumului National pentru dezbaterea publica a proiectului strategiei actualizate, prin organizarea de conferinte nationale si regionale pe parcursul lunilor mai si iunie pentru diseminarea directiilor de reforma cuprinse in Strategia actualizata a Guvernului, agreata de Comisia Uniunii Europene. La aceste actiuni vor participa: reprezentanti ai adminstratiei publice centrale si locale, reprezentanti ai partidelor politice, ai societatii civile, reprezentanti ai asociatiilor autoritatilor puterilor locale, ONG-uri. Termen limita: 15 iunie
Masura 23. Inaintarea catre Parlament a legii cadru privind descentralizarea
Institutie responsabila Ministerul Administratiei si Internelor.
Punct nerealizat: Prezentarea legii cadru a descentralizarii in Comisiile de administratie publica din Parlament. Termen limita: 14 mai
Masura 25. Evaluarea si pregatirea optiunilor pentru Legea Salarizarii in vederea includerii acesteia in proiectul de buget pe anul fiscal 2005
Institutie reponsabila Agentia Nationala a Functionarilor Publici.
Punct neindeplinit: Elaborarea proiectului legii cadru privind sistemul unitar de salarizare a functionarilor publici. Termen limita: iunie 2004.
Masura 28. Imbunatatirea cadrului legislativ si administrativ in vederea dezvoltarii sectorului I.M.M.
Institutia responsabila: Agentia Nationala pentru IMM-uri.
Puncte neindeplinite: In vederea implementarii masurii "Participarea IMM la reducerea disparitatilor economice", inclusa in "Strategia privind dezvoltarea si sustinerea IMM in perioada 2004-2008", se vor incheia protocoale de colaborare cu Agentiile de dezvoltare regionala. Termen limita: iunie 2004
Adoptarea legii privind organizarea si functionarea cooperatiei. Termen limita: iunie 2004.
//
Raportul de evaluare al Comisiei Europene pe anul trecut semnaleaza mai multe probleme pe care Romania trebuie sa le rezolve rapid, la capitolul 24, privind "Justitia si Afacerile Interne". Capitolul respectiv se refera in principal la modernizarea si eficientizarea politiei, inclusiv a celei de frontiera, reglementari privind stoparea imigratiei ilegale, combaterea coruptiei si fraudei, spalarii banilor, si a traficului de droguri. In acest domeniu este nevoie de o permanenta cooperare intre Ministerele Justitiei, de Interne si de Externe. Cele doua institutii terbuie sa se coordoneze in problemele legate de securizarea frontierelor si circulatia in spatiul Schengen. Este o problema foarte sensibila a Romaniei in raport cu tarile UE. Dupa ridicarea vizelor pentru romanii care calatoresc in tarile Uniunii, mai multe tari au solicitat la diverse nivele reintroducerea vizelor, dupa nenumarate cazuri de cetateni romani care au creat probleme in UE. Cazurile romanilor ilegali din Franta, Italia, Spania, Austria sau Germania au fost subiecte ale media internationale timp de luni de zile.
Printre altele, raportul arata ca este nevoie de o eficientizare a Inspectoratului General de Politie de Frontiera. In ciuda scaderii numarului romanilor returnati din spatiul Schengen, comparativ cu anii anteriori, situatia continua sa ramana problematica. Romania a facut unele progrese, "acquis-ul in aceasta privinta nu este inca indeplinit". "Capacitatea administrativa generala in domeniul politicilor de viza ramane in continuare scazuta", se mai arata in evaluarea Comisiei Europene. "Romania trebuie sa-si concentreze eforturile pentru a inzestra toate oficiile diplomatice si consulare cu echipamentul tehnic necesar (in domeniul acordarii vizelor - n.red.) in special in tarile cu risc ridicat". Comisia Europeana ne mai recomanda o imbunatatire a capacitatilor de actiune comune ale Romaniei cu tarile invecinate. "Romania trebuie sa-si continue si eforturile in domeniul stabilirii unui sistem national operational de informatii, continand date compatibile Schengen", ne mai solicita UE. "Comitetul Inter-Ministerial de Administrare a Frontierelor se intalneste rar si are un impact operational redus", se precizeaza in document.
In ce priveste coruptia, aplicarea legislatiei de catre agentiile guvernamentale continua sa ramana problematica, iar planul de actiune pe 2002 de combatere a coruptiei a avut "rezultate limitate". Romania mai trebuie sa-si completeze alienierea cu acquis-ul in ce priveste protejarea intereselor financiare ale comunitatilor.
Toate aceste probleme, multe dintre ele de sistem si care necesita o stricta coordonare din partea celor trei ministere direct implicate, trebuie terminate anul acesta.
Carmen EPURAN Ana DINESCU 
A r h i v a
  Integrarea pe faras    13 comentarii
  Expertii inlocuiesc ministrii    
  Interesul PSD mai presus de integrare    
  Realitatea contrazice declaratia MAE    
  MAE: candidatul Geoana are timp de integrare    
  PNL-PD solicita schimbarea celor doi ministri    
  Geoana s-a lansat de la Polivalenta    2 comentarii
  Referendum pentru calorifer    3 comentarii
  Proiectul deputatilor PSD privind centralele de apartament va fi retras    1 comentariu
  Internele au actele privind reabilitarea generalului Pacepa    7 comentarii
  Ministerul Sanatatii recunoaste dezastrul din ospicii    3 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Sile Camataru ramane in catuse (23 afisari)
 Ministerul Sanatatii recunoaste dezastrul din ospicii (22 afisari)
 Referendum pentru calorifer (21 afisari)
 Paleacu ofertat din Asia (17 afisari)
 Alstom modernizeaza termocentrala Craiova (16 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2004 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01703 sec.