Ziua Logo
  Nr. 2982 de marti, 6 aprilie 2004 
 Cauta:  
  Detalii »
Financiar
Tarom-ul lovit de stres
-- Ieri, pentru a treia zi consecutiv, mai multe curse interne si externe au fost anulate din cauza "supararii" pilotilor * Sindicatul si-a declinat orice raspundere, afirmand ca este vorba de o "manifestare spontana, neplanificata si neorganizata"l In urma negocierilor dintre piloti si administratie, astazi programul de zbor ar putea reveni la normal
Reprezentantii Ministerului Transporturilor si ai Tarom au analizat impreuna cu sindicatul pilotilor companiei situatia creata in urma neprezentarii echipajelor la cursele interne si externe programate de operatorul aerian. La discutii au participat inclusiv reprezentanti ai Institutului de Medicina Aeronautica. Sindicatul pilotilor a anuntat ca neprezentarea echipajelor reprezinta o decizie personala a membrilor acestora si nu este o actiune organizata de formatiunea sindicala. "Nu este o greva, ci o manifestare spontana, neplanificata si neorganizata a pilotilor de linie din cadrul Tarom", a declarat Sandu Panaite, liderul de sindicat. Pilotii spun ca la baza "stress-ului" acumulat sta evolutia companiei Tarom si dificultatile deosebite cu care se confrunta aceasta. "In 14 ani, compania a avut nu mai putin de 12 directori generali, fiecare cu o echipa manageriala diferita. Lipsa acuta de transparenta, de neadmis intr-o companie publica, conduce la suspiciuni pe care actuala conducere a gasit de cuviinta sa le ignore. Cifra de afaceri, venitul, bugetele, cheltuielile, obligate prin lege sa devina publice, sunt in continuare doar la dispozitia echipei manageriale. Mai mult, intr-o companie declarata in restructurare, au loc angajari la discretia conducerii, fara organizarea concursului legal si fara aplicarea evidenta a grilei oficiale de criterii. Pilotii de linie din Romania nu doresc stoparea restructurarii, ci dimpotriva o incurajeaza, cu precizarea insa ca trebuie sa fie reala, vizand fondul nu forma", apreciaza reprezentantii pilotilor.
O alta nemultumire a pilotilor este legata de semnarea Contractului Colectiv de Munca, unde, desi s-au convenit solutii pentru punctele ramase in divergenta, actuala conducere a ratificat contractul pe 24 martie, doar cu acordul celorlalte sindicate ale companiei, excluzand personalul navigant. "Prin acest contract, statutul profesional al pilotilor de linie este degradat. De pilda, salarizarea unei parti a personalului de birou, platit in regie indiferent de calitatea sau cuantumul muncii prestate, depaseste salariul unui comandant de aeronava, responsabil pentru viata a zeci de pasageri", afirma Cezar Osiceanu, copilot ATR. Pilotii acuza faptul ca drepturile lor salariale sunt cele mai mici, in Croatia, spre exemplu, media pentru personalul navigant fiind de aproape 3000 de euro/luna, in timp ce in Romania, doar in cazul unei medii de 4-5 zboruri externe pe luna, pilotii ajung sa primeasca in mana circa 20 de milioane de lei, inclusiv sporuri si plata pentru orele de zbor. In plus, odata cu intrarea in vigoare a noului Cod Fiscal, diurna a fost plafonata la 66 de dolari/zi in conditiile in care in prezent ea este de 90 de dolari pentru copilot si 130 de dolari pentru comandant de aeronava. Ca urmare a situatiei create, pilotii de linie cer continuarea negocierilor pe clauzele ramase in litigiu din CCM si materializarea celor convenite cu Ministerul Transporturilor, respectiv trecerea banilor din diurna in salariu si stabilirea unui venit fix garantat lunar. In zilele de 3, 4 si 5 aprilie, ca urmare a autodeclararii unor piloti ca fiind inapti medical pentru activitatea de zbor, Tarom a fost nevoita sa anuleze unele zboruri. Pentru a reduce cat mai mult cu putinta impactul negativ al acestei situatii asupra pasagerilor sai, Tarom a procedat la rerutarea sau reprogramarea pasagerilor atat pe cursele sale, cat si pe zborurile altor companii aeriene. Potrivit Tarom, ieri au fost anulate cursele: RO309/310 Cluj-Sibiu-Munchen-retur; RO607/608 Bucuresti-Timisoara-retur; RO647/648 Bucuresti-Cluj-retur; RO207/208 Bucuresti-Chisinau-retur; RO275/276 Bucuresti-Salonic-retur; RO649/650 Bucuresti-Cluj-retur; RO709/710 Bucuresti-Iasi-retur; RO609/610 Bucuresti-Timisoara-retur. In urma discutiilor de ieri, partile au incheiat un acord cu privire la modul de solutionare a cererilor privind mentinerea unor drepturi, fapt care va permite reluarea curselor conform programului de zbor al operatorului aerian. Cezar Osinceanu, in calitate de vicepresedinte al sindicatului pilotilor, a declarat ca administratia a facut promisiuni privind includerea in salariu a diurnelor.
Sorin Stoicescu, seful Inspectoratului General al Aviatiei Civile din cadrul Ministerului Transporturilor, a explicat ca masura introducerii diurnei in salariu se discuta inca din 2003. "Este necesara pentru ca, dupa 2007, anul aderarii Romaniei la UE, toate cursele care se vor face in spatiul Schengen vor fi considerate drept curse interne si nu va mai exista diurna", a spus Stoicescu. Pentru introducerea diurnei in salariu este nevoie de o modificare bugetara care va avea loc in toamna, in acest sens fiind nevoie de o initiativa legislativa, a mai sustinut Stoicescu. Referindu-se la cei 60 de piloti care au invocat motive medicale, Stoicescu a afirmat ca, in cazul in care acestia nu vor putea sa demonstreze ca au refuzat sa urce in avioane din motive medicale vor fi sanctionati conform Codului muncii si conform contractului colectiv de munca, urmand sa se constate daca este vorba despre abateri disciplinare. La randul sau, Alexandru Silvestru, director de zbor in cadrul companiei Tarom, a aratat ca pilotii vor fi supusi unor controale medicale inainte de a efectua zborurile, conform regulamentelor interne si internationale.
Carmen POPESCU 
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
Titlul comentariului   de ARB
A r h i v a
  Speta "unicat" la CEDO    
  Olimpiadele Comunicarii    
  Stiri pe scurt    
 Top afisari / comentarii 
 A inceput Pastele iudaic (67 afisari)
 Tarom-ul lovit de stres (43 afisari)
 "Suflet japonez" reeditat (42 afisari)
 Iliescu a inaugurat ACCES PRESS (34 afisari)
 Stiri pe scurt (25 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2004 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01730 sec.