La fel ca si in cazul procesului de privatizare, Guvernul PSD a amanat la maximum introducerea sistemului de pensii private. Este mai bine pentru partid sa gestioneze singur fondurile de pensii. Romania a ramas printre putinele tari din Europa Centrala si de Est care nu are inca sisteme private de pensii.
Daca in 1990 erau 8 milioane de angajati si 4 milioane de pensionari, in 2004 raportul este de 0,75 angajati pentru un pensionar, adica avem doar 4,3 milioane de salariati care intretin 6,2 milioane de pensionari.
Principala cauza a atingerii acestui raport a fost strategia guvernelor de dupa 1990, dar in special, a Executivului condus de Nicolae Vacaroiu, in perioada 1992-1996. Deoarece Ion Iliescu si fostul PDSR aveau nevoie de pace sociala, marile intreprinderi de stat care produceau in pierdere au fost incurajate sa functioneze cu acelasi numar imens de angajati. Oamenii nu erau dati afara, insa cei care ajungeau la 55 de ani erau scosi la pensie. Alte locuri de munca nu s-au putut crea, datorita investitiilor straine reduse. In tot acest timp, tinerii au plecat masiv din Romania. Sunt peste un milion de tineri sub 35 de ani care au plecat din tara, pentru a lucra pe salarii mai decente.
Actualul sistem public de pensii este subfinantat, nu mai poate sustine numarul foarte mare de pensionari. Pentru acoperirea bugetului de pensii, sunt necesare subventii de mii de miliarde de lei. Singura solutie pentru echilibrarea bugetului sistemului pensiilor de stat este introducerea grabnica a Pilonului II (pensiile obligatorii administrate privat) si a Pilonului III (pensiile ocupationale).
Principalele societati de asigurare din Romania sunt interesate sa administreze fonduri de pensii ocupationale (Pilonul III), dar considera ca actuala forma a proiectului legislativ din acest domeniu este neatractiva.
"Actualul proiect legislativ limiteaza numarul participantilor la schemele de pensii ocupationale. Astfel, nu pot fi inclusi salariatii angajatorilor cu datorii la bugetul de stat si furnizorii de utilitatii, personalul bugetar si IMM-urile. Daca legea este adoptata in forma actuala, din start un numar important de potentiali participanti la astfel de scheme nu vor avea acces", a declarat directorul general al ING Nederlanden, Violeta Ciurel, la seminarul "Angajatorii, fata in fata cu pensiile private", organizat de Ziarul Financiar si ING.
Violeta Ciurel a precizat ca estimarile actuale arata ca doar aproximativ 450.000 de persoane pot indeplini conditiile de participare la schemele de pensii ocupationale. Pensiile ocupationale reprezinta o forma alternativa la sistemul public, bazata pe conlucrarea intre sindicate si asociatii salariale, pe de o parte si angajatori, pe de alta parte. Infiintarea unei scheme ocupationale este conditionata de un numar de minim 100 de membri. Sistemul este facultativ si va functiona independent de cel public de pensii. Supravegherea si controlul vor cadea in sarcina unui departament specializat al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).
Proiectul de lege stabileste un plafon de 200 de euro pentru salariati si 200 de euro pentru angajatori pentru sumele care pot fi deduse din impozitul anual. Legea ar trebui sa fie votata in Parlament pana in iunie 2004 si sa intre in vigoare un an mai tarziu.
Si reprezentantul Allianz-Tiriac Asigurari, Mirela Dimofte, a apreciat ca proiectele legislative referitoare la pensiile private (Pilonul II) ar trebui sa fie modificate. "Proiectul de lege privind pensiile obligatorii administrate privat prevede un capital social de 20 de milioane de euro la momentul constituiri societatii de administrare. Aceasta cerinta este una dezavantajoasa. Credem ca ar trebui sa se puna accentul pe asigurarea solvabilitatii si corelarea activelor cu obligatiile asumate", a apreciat Dimofte.
Minimum 50.000 de contribuabili, o societate care sa aiba un fond de garantare de 20 de milioane de euro, contributie obligatorie pentru tinerii pana in 35 de ani (si facultativa pentru cei pana in 45 de ani) sunt cateva din prevederile proiectului legislativ privind constituirea fondului de pensii obligatoriu administrate privat.
Alternativele salariatiilor care depasesc plafonul de varsta stabilit prin lege sunt pensiile ocupationale sau incheierea unui contract de asigurare cu una din companiile de profil existente pe piata. Potrivit oficialilor Ministerului Muncii, legea ar putea deveni functionala din 2005. La acea data, conform prevederilor proiectului legislativ, contributia la fondul de pensii privat va fi intre 2% si 8% din sumele care sunt platite de angajat catre bugetul asigurarilor sociale.
Buget echilibrat in 2008
Potrivit unor studii ale Bancii Mondiale, fondul public de pensii, care inregistreaza in prezent un deficit semnificativ, va reusi sa se echilibreze in urmatorii ani. Richard Florescu, director de operatiuni in cadrul Misiunii Bancii Mondiale la Bucuresti, a atras atentia asupra necesitatii unei politici echilibrate din partea autoritatilor pentru a evita adancirea acestui deficit.
"Estimam ca, in 2007 -2008, fondul public de pensii va fi echilibrat. Trebuie, insa, aplicata o politica precauta pentru ca, o data cu majorarea contributiilor la schemele private, deficitul se va adinci si mai mult", a aratat Florescu.
100 de dolari pensia in 2007
Pensiile se vor majora cu 15-30%, in perioada 2005-2007, a anuntat, cu aceasta ocazie, presedintele Casei Nationale de Pensii, Ion Giurescu. Majorarea pensiilor se va face pentru ca rata de inlocuire a scazut foarte mult din 1990 pana in prezent, astfel incat o pensie sa fie de aproximativ 100 de dolari, a mentionat Giurescu. Efortul bugetar pentru aceasta majorare va fi de 7000 de miliarde lei pe an. Cresterea pensiilor se face in primul rand pentru pensionarii de dinaintea anului 1999, in scopul refacerii puterii de cumparare a pensionarilor fata de anul cand au iesit la pensie.