Doctrinarul Bisericii Catolice considera oportun un Conciliu ecumenic III cu Biserica Ortodoxa
Indemnul, deja legendar, al Papei Ioan Paul al II-lea: "Nu va fie teama! Deschideti larg portile lui Hristos", enuntat in data de 22 octombrie 1978 in piata San Pietro, impreuna cu "pacea, unitatea si adevarul" ar reprezenta cuvintele-cheie ale pontificatului lui Ioan Paul al II-lea, in opinia cardinalului Ratzinger, prefect al Congregatiei pentru Doctrina Credintei. Aceste cuvinte reprezinta "o invitatie la a deschide ochii ratiunii pentru a vedea si a urma calea adevarului", a afirmat cardinalul intr-un interviu realizat de cunoscutul jurnalist italian Giuseppe Carli si publicat ieri in Il Tempo.
Dupa cum anuntam si in editia noastra de ieri, cardinalul Ratzinger s-a referit in acest interviu la oportunitatea unui al III-lea Consiliu Vaticanez care sa se bucure si de participarea Bisericilor ortodoxe. Cardinalul a aratat referitor la Marea Schisma ca "Pot fi excomunicate doar persoane, nu biserici. Imaginea bisericilor excomunicate nu exista. Persoanele excomunicate in 1054 nu mai exista, iar celelalte situatii nu mai sunt sub incidenta dreptului bisericesc, ci sub puterea lui Dumnezeu, supuse vointei divine".
Cardinalul Ratzinger a apreciat ca la al doilea Conciliu de la Vatican, in 1965, "nu s-a dorit a se ridica excomunicari care nu mai existau, cat, mai degraba, purificarea memoriei Bisericii. Cu purificarea memoriei ar fi trebuit sa se ajunga la unitate perfecta". Acest lucru nu s-a intamplat, cardinalul afirmand ca inceraca astazi depasirea impedimentelor: "prietenii nostri ortodocsi afirma ca, in multe privinte, nu suntem la inaltimea viziunii lor. Tocmai din partea ortodocsilor nu reusesc sa gasesc o oportunitate de a-i implica intr-un Consiliu Vaticanez. Probabil ei insisi ar raspunde negativ. Ramane, deci, misiunea dificila, plina de dragoste si pasiune, pentru a depasi aceste impedimente".
Cardinalul Ratzinger afirma ca problema esentiala a vremurilor actuale este "surditatea noastra la vocea lui Dumnezeu" si "agnosticismul care a devenit cotidian", optiune de viata. Aceleasi dificultati intampinate de Ioan Paul al II-lea de-a lungul pontificatului reprezinta si problemele timpurilor actuale: materialismul, agnosticismul, relativismul. "Pe de o parte o societate de consum, iar pe de alta parte mizeria care impiedica crestinii sa-si traiasca vocatia. Problemele lumii sunt si problemele Bisericii, ca parte integranta a lumii".
In interviu a fost abordat fenomenul de pedofilie in interiorul Bisericii catolice. Eminenta Sa a afirmat: "da, trebuie sa ne facem un examen de constiinta in legatura cu cele intamplate. Biserica si Biserica in lume cu toate tentatiile mirene. O serie de interpretari gresite ale Consiliului Vaticanez i-a determinat pe unii sa creada ca ar fi suficient sa se identifice cu comportamente din lume. Multi preoti au pierdut referinta la comuniunea cu Hristos. Acum trebuie sa reflectam la a pastra deschiderea catre lume ramanand, insa, in acelasi timp, in comuniune cu Hristos. Doar astfel se poate garanta posibilitatea de a trai conform Sfinteri Scripturi in vremurile actuale".
"Dominus Jesus"
Cardinalul Ratzinger este om de stiinta catolic de faima internationala, considerat un "progresist" in mediile vaticaneze. Cardianalul bavarez este unul din apropiatii Papei Ioan Paul al II-lea, considerat un "custode al credintei catolice" si de 23 de ani este prefectul Congregatiei pentru Doctrina Credintei, presedinte al Comisiei Pontificale Biblice si ale Comisiei Teologice Internationale.
In toamna anului 2000 cardinalul Ratzinger a redactat, cu sprijinul Papei, documentul vaticanez "Dominus Jesus. Hristos unica salvare a lumii", subiect a numeroase controverse, acuzat de a fi fundamentalist si de a fi reprezentat o lovitura dura data ecumenismului. In legatura cu aceste acuze, "custodele credintei catolice" a afirmat: "A eticheta un document drept fundamentalist constituie un mod de sustragere de la dialog. Multi protestanti ne-au fost recunoscatori pentru recunoasterea sincera si umila a lui Hristos ca Fiul Domnului, deci, diferit de toate celelalte mari personalitati ale istoriei religiilor. Doar avand o identitate bine definita se poate realiza dialogul".