O expozitie Alexandru Ciucurencu va fi vernisata maine, de la orele 13.00, in in Corpul Kretzulescu de la Muzeul National de Arta al Romaniei. Alexandru Ciucurencu ocupa un loc de o importanta incontestabila in arta romaneasca. Elogiat de critica inca de la prima aparitie la Salonul Oficial din 1930 cu panza "Langa gara", Ciucurencu a devenit un caz aparte in istoria artei romanesti, fiind admirat si solicitat de colectionari si, mai tarziu, adulat de elevi. Expozitia organizata de MNAR reuneste panze reprezentative pentru toate etapele creatiei lui Ciucurencu, de la operele de tinerete, in care predomina naturile moarte si in care se simte admiratia artistului fata de rigoarea lui Cezanne si Bonnard, pana la lucrarile tarzii, de maturitate artistica. In mai toate lucrarile se simte apropierea fata de cei doi profesori care i-au marcat cariera: Camil Ressu si Andre Lhate. Cateva dintre panze sunt ilustrative pentru perioada griurilor obsesive, in care tonurile se impletesc cu poezia transparentelor si a luminii filtrate. Pentru o fire temperamentala ca a lui Ciucurencu, aceasta etapa a tonurilor cuminti nu putea dura. Incepe o noua perioada a exploziei de culoare, in care florile nu mai sunt doar pretext de atmosfera poetica ci semnul unei victorii. Temele abordate - naturi moarte, nuduri, femei in interior, odalisce - permit artistului o expresivitate cromatica puternica. Din expozitie nu lipsesc nici lucrari din perioada in care Ciucurencu simpatiza cu ideologia comunista, nici lucrari din ultimii ani de creatie, in care, pe langa temele vechi, Ciucurencu zaboveste mai mult asupra peisajului si portretului. Privita in ansamblul ei, opera lui Ciucurencu oglindeste o pasionata participare la viata, o prezenta sufleteasca extraordinara si o cautare continua, reprezentand un capitol aparte in arta romaneasca, iar Ciucurencu insusi, un "fenomen", dupa cum scria N. Tonitza la prima expozitie a artistului. (D.L.M.)