Format la Scoala de ingineri de la Paris, Henri Coanda prezinta in decembrie 1910, la cel de-al doilea Salon de Aeronautica de la Paris, un avion monoplan revolutionar pus in miscare de un motor fara elice, care utiliza principiul viitoarelor motoare cu reactie. Avionul romanului, care a costat aproximativ un milion de franci francezi din epoca, si-a devansat clar vremea, relateaza RomNet. Primul aparat cu reactie din lume a reusit sa decoleze si totusi acest prim zbor de circa 30 de metri nu a fost un succes. Flacari au tasnit prin tubul de esapament, avionul s-a prabusit, iar pilotul, Coanda insusi, a reusit sa scape cu viata, desi cu cateva arsuri si contuzii. Incidentul va fi punctul de pornire pentru o serie de studii aprofundate, care vor pune la punct principiul folosit si astazi de constructorii de motoare de avion. Henri Coanda este insa un geniu tehnic care se exprima in domenii multiple. In 1923, el creeaza Societatea multicelulara "Coanda" constructoare de case prefabricate. In 1939, isi transfera fabrica in apropierea orasului Potiers, ocazie cu care descopera si cumpara in 1941 Castelul Auxances, din departamentul Vienne, regiunea Poitou Charentes. In numeroasele dependinte ale frumoasei constructii din secolele al XI-lea si al XII-lea, Henri Coanda realizeaza prototipuri de aparate turbopropulsate, care prefigureaza hidroglisoarele si viitoarele farfurii zburatoare. In 1957, Coanda vinde castelul ordinului calugaresc al carmelitelor, manastirea existand si astazi. In urma cu 10 ani, Castelul Auxances a fost declarat monument istoric.
Henri Coanda a lucrat, in Franta, cu Gustav Eiffel si a descoperit faimosul efect Coanda in domeniul fluidelor, in timpul unei experiente realizate la bordul unei locomotive care se deplasa intre Paris si Saint Quentin, la sfarsitul anului. (RomNet)