Ziua Logo
  Nr. 2892 de marti, 16 decembrie 2003 
 Cauta:  
  Detalii »
Economic
Parteneriatul public-privat, singura modalitate de a realiza o infrastructura moderna
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a organizat, saptamana trecuta, la hotelul Hilton, Forumul "Parteneriatul Public-Privat - Oportunitati majore de investitii in Romania". Scopul evenimentului a fost de a aduce in dezbaterea publica necesitatea si viabilitatea acestui tip de parteneriat.
Ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, a subliniat ca tara noastra a dezvoltat conceptul de parteneriat public-privat din experienta altor tari, avantajul fiind realizarea investitiilor fara eforturi de la bugetul de stat. In opinia lui Mitrea, alte avantaje importante sunt accesul pe piata financiara internationala, concomitent cu dezvoltarea pietei autohtone, absorbtia unui numar foarte mare de forta de munca si protectia mediului, la standardele Uniunii Europene. "Cred mult in acest mod de a construi impreuna", a marturisit Mitrea.
Valoarea proiectelor de infrastructura prevazute pentru realizare prin parteneriat public-privat, cu finantare asigurata, ar putea depasi, anul viitor, doua miliarde de euro, comparativ cu nivelul actual de 1,2 miliarde de euro, potrivit lui Sorin Bota, secretar de stat in Ministerul Transporturilor. Suma nu include valoarea proiectului de construire a autostrazii Brasov-Targu Mures-Cluj-Oradea-Bors, estimata la aproximativ 2,8 miliarde de euro. Lucrarile de constructie a tronsoanelor de autostrada Bucuresti - Brasov si Brasov - Oradea - Bors ar trebui sa inceapa in trimestrul al treilea al anului 2004, urmand sa fie finalizate pana in 2009. Pentru realizarea acestor lucrari, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale va semna un contract cu firma americana Bechtel International, respectiv cu compania turca Enka Insaat Ve Sanayi. Printre proiectele in parteneriat public-privat pe care MTCT le va lansa anul viitor se numara modernizarea centurii rutiere a municipiului Bucuresti, estimat la o valoare de 500 milioane de euro, si constructia unui pod suspendat peste Dunare in zona Braila, care necesita fonduri de aproximativ 300 milioane de euro. Constructia Centrului "Dambovita" din Capitala, proiect cifrat la 115 milioane de euro, se va realiza prin aceeasi modalitate.
Parteneriatul public-privat are o serie de avantaje evidente, insa acest mod de aplicare a unor proiecte investitionale prezinta si dezavantaje, iar autoritatile trebuie sa si le asume pe ambele, a aratat Hildegard Gacek, directorul Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru Romania. "Acest tip de parteneriate pot aduce finantare, disciplina financiara si asistenta tehnica, insa au si dezavantaje. Sunt contracte pe termen lung, inflexibile in privinta costurilor, pot fi complicate, necesita mult timp si cer revizuirea legislatiei", a mentionat Gacek.
La randul sau, seful delegatiei Bancii Mondiale in Romania, Owaise Saadat, a evidentiat ca succesul acestui tip de parteneriate necesita existenta unei selectii competitive si transparente a investitorilor si un angajament semnificativ atat din partea autoritatilor, cat si al companiilor. El a declarat ca Executivul ar trebui sa adopte o serie de masuri privind cadrul legal al parteneriatului si sistemul de reglementari aferent, precum si elaborarea unor strategii de atenuare a riscurilor presupuse de aceasta modalitate de investitii. In prezent, contractele de parteneriat public-privat sunt reglementate prin Ordonanta 16/2002, dar in termeni vagi, potrivit lui Mihai Costin Taracila de la Linklaters & Associates.
Reprezentantii BERD, Bancii Mondiale, Bancii Europene de Investitii, Eximbank USA au explicat ca aceste importante institutii pot avea un rol de catalizator pentru alti investitori in incheierea unor contracte de tip parteneriat public-privat. Robin Earle, senior banker la BERD a subliniat ca o licitatie competitiva pentru stabilirea castigatorului de proiect va feri investitorii privati de eventuale riscuri politice. El a sustinut ca exista riscul ca un viitor guvern sa solicite reanalizarea contractului, punand in pericol finalizarea investitiei. "Va recomand sa aveti consultanti internationali de mare experienta pentru a fi siguri ca licitatia respecta standardele internationale", le-a spus Robin Earle reprezentantilor Guvernului. Acesta a mentionat ca Romania se afla intr-o competitie acerba cu alte tari din jur pentru obtinerea unor finantari prin parteneriatul public-privat.
Secretarul de stat al ministerului Finantelor Publice, Enache Jiru, a sintetizat acest concept: "Unde-s doi, puterea creste". El a mai spus ca parteneriatul public-privat este o imbinare de idei de afaceri, de experienta si de asumare a riscurilor.
Mircea FICA 
A r h i v a
  Cetateanul ca institutie    2 comentarii
  Romania castiga doua miliarde de dolari datorita imbunatatirii ratingului de tara    
  Piata geamurilor termopan va creste    
  Sucursala BCR in Colentina    
  Paradoxuri europene    
  UniCredit a ajuns la Buzau    
  HVB Bank Romania, la Sibiu    
  "Relatia noastra cu Comisia Europeana a intrat intr-o zodie fasta"    
  Provocarea Craciunului    
  Stiri pe scurt    
 Top afisari / comentarii 
 Sef nou la Casa de Sanatate Bucuresti (131 afisari)
 Smartree Romania isi dubleaza veniturile (74 afisari)
 Niste romani in India (32 afisari)
 Crima pe strada Lalelelor din Timisoara (30 afisari)
 Muzicieni romani la Paris (25 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2003 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00994 sec.