Datina strabuna zice ca porcul pentru Craciun se taie de Ignat, zi care cade pe 20 decembrie. Cine a fost Ignat si care e ritualul pentru aceasta zi, am aflat din lucrarea Irinei Nicolau, "Ghidul sarbatorilor romanesti".
Cica a fost un om care, candva, intr-un an, vrand sa taie porcul, a dat gresit cu securea si l-a lovit pe tata-sau in cap. L-a omorat. Acum, ce sa faca? Il ingroapa, ii face pomeni si pleaca in lume. Pe drum se intalneste cu un preot. Isi povesteste pacatul. Preotul ii zice sa construiasca o luntre cu care sa treaca, fara plata, oameni peste un rau si sa ingroape in pamant un taciune de lemn de tufa, asteptand pana o inverzi. Ignat se asaza langa rau, face luntrea, pune taciunele in pamant si se insoara. Anii trec. Intr-o noapte, omul aude strigate de ajutor de pe malul celalalt. Trece apa, dar nu gaseste pe nimeni. Se intoarce. Iar aude. Pleaca din nou. Tot nu e nimeni. Revine acasa. Aude a treia oara strigate de ajutor. Urca in barca, trece raul si gaseste doi mosnegi pe care ii aduce acasa. Imediat le povesteste primul lui pacat si pe celelalte doua din chiar noaptea aceea - cand, neajungand la timp, niste oameni s-or fi inecat. Mosnegii sunt Dumnezeu si Sfantul Petre. Il asculta fara sa zica nimic. In casa, saracie mare. Copiii plang de foame. Mama, ca sa-i amageasca si sa-i adoarma, le arata ca a pus ceva la copt sub test. Un mosneag o intreaba ce a pus acolo si femeia ii raspunde cinstit ca nimic. Atunci ii porunceste sa ridice testul si ea gaseste acolo o paine foarte mare. In acest timp, in fata mosneagului s-au aprins singure doua lumanari inalte. Ignat si-a dat seama pe cine are oaspete si a sarutat talpile celor doi mosnegi. Atunci, Dumnezeu i-a zis: hai cu noi! Ignat ar fi venit, dar se gandea la copii, cine se va ocupa de dansii? Dumnezeu ii zice ca grija copiilor o s-o poarte el. Cand ies din casa trec pe langa tufa inverzita care crecuse din carbune, semn ca pacatul ii fusese iertat. Au mers ani in sir. Intr-o zi, au intalnit o trasura cu boieri urmata de magari incarcati cu marfuri scumpe. Dumnezeu il intreaba pe Ignat daca ii recunoaste pe acei oameni. Ignat nu ii recunoaste. Dumnezeu se mira - pai sunt copiii tai! Stau ei de vorba si este chiar asa, se recunosc si pleaca impreuna.
In ziua de Ignat nu se lucreaza, se taie porcul. Se crede ca omul care n-are porc gras de Craciun si cutit in vremea pepenilor nu a cunoscut fericirea. Daca totusi n-ai porc, tai macar o gaina, caci trebuie sa vezi sange in ziua de Ignat. Cand tai porcul, zici "Ignat, Ignat / Porc umflat". Se crede ca in noaptea de dinaintea Ignatului porcul isi viseaza cutitul sau se viseaza la gat cu margele rosii. Care porc n-a fost taiat de Ignat nici ca se mai ingrasa. La taiatul porcului nu trebuie sa fie de fata oameni milosi. Atunci porcul moare greu si carnea lui nu mai e buna. Dupa ce a fost taiat, capul porcului se cantareste. Trupul se zice ca este de zece ori mai greu. Cei care au ajutat la porc primesc pomana porcului. Grija pentru felul cum taie porcul arata ca oamenii percep calitatea speciala a gestului care a fost candva un sacrificiu. (L.D.)